شعار سال: چند وقتی است که طرحی به نام سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران) از طرف سازمان سینمایی مطرح و با شعار حذف انحصار در سینما ارائه و رونمایی شده است که حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در خصوص آن میگوید: «انتخاب فیلمها از میان متقاضیان اکران براساس قرعه از سه گلدان فیلمهای کمدی، فیلمهای عام به معنای اجتماعیهای پرفروش و بعدی که عنوان سایر دارد، صورت میگیرد. اصلیترین وظیفه شورای صنفی با وجود سمفا این است که اگر اختلافی بین پخش و سینمادار باشد، در این شورا مطرح میشود. در اصل، ۹۰ درصد اختلافات مرسوم به صورت اتوماتیک در این سیستم حذف میشود.»
سانسهای چرخشی و پایان دعوارییس سازمان سینمایی این واگذاری امور به ماشین یا فرآیند الکترونیک کردن نظامات اجرایی از جمله جریان اکران را چنین توضیح داد: «این موضوع برای من سئوال بود که جلسات روز یکشنبه که چهار پنج ساعت است و گاه به جلسات فوقالعاده میرسد چه موضوعاتی را شامل میشود. کافی بود الگوریتمهای آنها شناسایی شود و به ماشین داده شود تا اساساً ماشین این را انجام دهد. همانند روشی که برای مجوزها داریم. یکی از بحثهای مرسوم بین صاحب فیلم و سینمادار در این جلسات بحث سانسهای چرخشی بود. من به کرات وقتی با فیلمسازان آثار فرهنگی مواجه میشدم، میدیدم از این گلایه دارند که سینمادار در جریان سانس چرخشی نوبت ظهر را به آثار آنان اختصاص میدهد و از چهار و شش بعد از ظهر فیلم سینمای به اصطلاح بدنه را اکران میکند.»
وی ادامه داد: «در حال حاضر در سامانه سمفا یعنی سامانه مدیریت فروش و اکران فیلمها راهحل این مشکلات دیده شده است. این سامانه دو کار انجام میدهد یعنی هم فروشنده بلیت را به چهار شرکت رسانده که زمینه رقابت ایجاد شود و بخش دیگر این سامانه مدیریت اکران است. یک پرده سینما بنا به قراردادش که در سمفا ثبت میشود میتواند دو فیلم و یا یک فیلم داشته باشد و اگر دو فیلم داشته باشد، باید یکی در میان فیلم را اکران کند، و سیستم اجازه جابجایی نمیدهد. آن نگرانی قبلی برطرف میشود و پس دعوایی دیگر رخ نمیدهد که پای بحث آن به شورای صنفی نمایش وارد شود.»
آپ، ایرانتیک، سینما بلیت و سینماتیکت چهار پلتفرم این سامانه جدید سینمایی اند که مخاطب میتواند بلیط خود را از آنها تهیه کند.
با توضیحات انتظامی درباره سامانه جدید سازمان سینمایی، در مصاحبه اخیرش با فریدون جیرانی، کارکرد «سمفا» و برخی ابهامات موجود برطرف میشود. با این وجود هنوز برخی تهیه کنندگان سینما و حتی سینماداران ابهامات و سوالاتی را مطرح میکنند که نیاز به شفافیت بیشتری از سوی سازمان سینمایی دارد.
اوج شفافیت در سمفاسامانه سمفا مخالفان و موافقانی دارد که به سراغ برخی از آنها رفتیم، از جمله آنها محمدحسین فرح بخش تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما است که در گفتگویی با دانا موافقت خود را با سمفا اعلام کرد و گفت: «سمفا یک سامانه جدید است که در واقع سازمان سینمایی از آن رونمایی کرده و بسیار چیز خوبی است، برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران در اکران، پخش و سالنهای سینما دارد یک نظم ویژه برقرار میشود که همه خودشان میتوانند صندلی و سانسشان و سینمایشان را تعیین کنند، مهمتر از همه این که وقتی تماشاگر میرود بلیت میخرد، پول آن دقیقا بین صاحب سینما و صاحب فیلم تقسیم میشود و حتی مالیات بر ارزش افزوده هم جدا میشود.»
این تهیه کننده سینمای کشورمان اظهار داشت: «سالهای قبل سرگروهها برای تعیین فیلمها خیلی مهم بودند، اما الان دیگر این طور نیست الان دیگر سمفا تعیین میکند کدام فیلم کی و کجا اکران شود و حتی تماشاگر هم میتواند ببیند یک فیلم همزمان در کدام سانسها و سالنها در سراسر کشور اکران میشود، این سامانه همه چیز را شفاف میکند، این چیزی است که ما تا به حال برداشت کرده ایم، قطعا این طرح هم اشکالاتی خواهد داشت که با گذشت زمان سازمان سینمایی باید آن را مرتفع کند.»
الان چه موقع سمفاست؟ به درد سینمادار برسیدهمچنین در این زمینه به سراغ یک سینمادار نیز رفتیم که از قضا او مخالف این سامانه بود گفت: «در شرایطی که سینماها هنوز بازگشایی نشده اند و در شرایطی بحرانی بعد از ۴ ماه تعطیلی قرار است با ظرفیت پایین این کار صورت گیرد، آیا میشود مانند شرایط عادی طرح جدیدی بدهیم؟ موضوعیت سمفا در این شرایط که قرار است سینما با ۵۰ درصد ظرفیتش کار کند و یک صنعت ورشکسته محسوب میشود چیست؟
این فعال عرصه هنر و سینما افزود: «سازمان سینمایی چرا کارکرد حمایتی از سینماها را فراموش کرده است، در شرایطی که سینماها بعد از ۴ ماه تعطیلی با بحران مواجه هستند و تعداد زیادی از پرسنلشان بیکار شده اند، بهتر نبود سازمان سینمایی برای آنها یک طرح حمایتی ارائه کند به جای این که یک محدودیت جدید برایشان به وجود آورد؟ سمفا ذاتا محدودیت آور است و این محدودیت درست کردن از لحاظ مدیریت شرایط فعلی آیا عقلانی است؟»
این سینمادار اظهار داشت: «سازمان سینمایی به عنوان دولت مگر میتواند در مراودات بخش خصوصی دخالت کند و به آن بگوید چگونه بفروشد، چگونه بخرد و از چه کسی بخرد؟ این مسئله مخالف قانون تجارت اصل ۴۴ است، این مداخله در بخش خصوصی است، مگر وظیفه سازمان سینمایی مداخله در وضعیت بازار است، سینما جدا از ماهیت فرهنگی و هنری که دارد یک کسب و کار مبتنی بر اقتصاد بخش خصوصی است، بخش خصوصی تصمیم میگیرد با چه کسی قرار داد ببندد و چگونه ببندد، دولت که نمیتواند بگوید فلان سینما چگونه بخرد و چگونه بفروشد، آیین نامهها و ضوابط کلی فعالیت را میتواند ابلاغ کند، اما نمیتواند در شئونات اقتصادی اینها دخالت کند و این کاملا مخالف اصل ۴۴ است.»
وی در پایان گفت: «سازمان سینمایی بر چه اساسی به این ۴ سامانه برای فروش بلیت رسیده است؟ مگر ادعا ندارد که مشکل قبلی انحصار بوده است، اینگونه اگر چند جوان یک پلتفرم جدید به وجود آوردند چگونه باید وارد این سیستم فروش بلیت شوند؟ این مسئله خودش انحصار دیگری عملا بوجود آورده است.»
ترسم نرسی به کعبهای اعرابی ...در این میان شائبههایی نیز وجود دارد که این سامانه هدیهای است از جانب سازمان سینمایی برای یک پخش کننده معروف سینما از طریق انحصار فروش بلیت در ۴ پلتفرم معرفی شده از سوی سمفا تا نگرانیهای پخش کننده معروف برطرف شود، از سویی زمزمههایی به گوش میرسد که حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی این طرح را در روزهای آخر ریاست خود به این دلیل رونمایی کرده که میخواهد دست خالی از مدیریت سینما کنار نرود و برای آینده خود برنامه ریزی کرده است که سیستم فروش و اکران فیلم را با همکاری همان پخش کننده در اختیار داشته باشد. از طرفی در این روزها شاهد خبرهایی در فضای مجازی مبنی بر استعفا و یا کنار گذاشتن آقای رئیس از سمت سازمان سینمایی به گوش میرسد که به دنبال شفاف سازی این داستان و برای تایید و یا تکذیب این اخبار، با حسین انتظامی تماس گرفتیم، اما متاسفانه جوابی نگرفتیم، لذا از رئیس سازمان سینمایی میخواهیم که این سوالات را بدون پاسخ نگذارند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار: 26 خرداد 1399، کد خبر: 1618036، www.dana.ir