پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۳۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
سمفا بالاخره توانست در جشنواره فیلم فجر امسال محک جدی بخورد و یکی از دستاورد‌های دولت را در زمینه ایجاد بستر مساوی در عرصه اقتصاد سینما را در اختیار سینماگران بگذارد.
شعار سال: شاید بتوان دوران مدیریت حسین انتظامی در سازمان سینمایی را در دو تصمیم مهم او خلاصه کرد. نخست شفافیت مالی زیرمجموعه‌های تحت مدیریتش و دیگری راه‌اندازی سامانه فروش متمرکز سینمای ایران که به سمفا مشهور است. سامانه‌ای که بر اساس یک نیاز جدی در سینمای ایران راه‌اندازی شد.

پس از آنکه چند سالی بود سینمای ایران برای سهولت در دسترسی مخاطبان به بلیت‌های سینما ذیل یک مجموعه آنلاین بلیت فروشی اقدام به ارائه خدمات برای مخاطبان کردند، خطر ایجاد یک انحصار جدی برای سینمای ایران که موجب رخداد‌های تلخ و اختلاف‌نظر‌های زیاد می‌شد؛ مدیریت سینما را بر آن داشت تا با تاسیس یک سامانه متمرکز فروش بر سیستم سامانه‌های نوین فروش بلیت نظارت کرده و آمار و ارقام بهتری از میزان فروش در اختیار مخاطبان قرار دهد.

سمفا به غیر از این نکته مزیت‌های دیگری نیز داشت. اینکه سهم سینماداران و صاحبان آثار از همان مبدا تقسیم شده و اختلافات مالی به حداقل برسد.

تمامی این مزیت‌ها، اما درست زمانی که کشور و به تبع آن سینمای ایران گرفتار ویروس کرونا شد تصمیم به راه‌اندازی گرفت. سمفا از ابتدای سال اقدامات زیربنایی خود را آغاز کرد و در تیر ماه و همزمان با بازگشایی سینما‌ها به طور رسمی کارش را آغاز نمود. اتفاقی که به دلیل تعطیلی‌های پی در پی امکان رصد جدی و عیب‌یابی آن از سوی مدیریت سمفا امکان‌پذیر نبود.

برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر فرصت خوبی بود که فروش بلیت سینما‌های مردمی در سامانه‌های فروش بلیت و زیر نظر سمفا یک محک جدی بخورد. امتحانی که البته در روز‌های ابتدایی برگزاری جشنواره با مشکلاتی همراه بود، ولی به مرور زیرساخت‌های آن عیب‌های خود را پیدا کرده و توانست به عنوان نیروی محرک سیستم اقتصادی سینما به کارش ادامه دهد.

سینماگران نیز به نظر می‌رسد از این سامانه و کارکرد‌های آن راضی هستند.
 
میثم معراجی مدیر سامانه فروش ایران‌تیک با اشاره به نقش سمفا در مدیریت فروش بلیت گفت: اگر سمفا به شکل صحیح اجرا شود، می‌تواند در شکل نظارت و مدیریتی برای سینمای ایران مفید باشد. سمفا تمام فرآیند اکران را دربرگرفته است.

وی افزود: از سامانه صدور بلیت تا سانس‌بندی سینما‌ها و حتی فرآیند‌های تبلیغاتی فیلم‌ها همگی زیرمجموعه سمفا صورت می‌گیرد. از طرفی بروکراسی اداری و کار‌هایی که در گذشته حضوری انجام می‌شد امروز با استفاده از سیستم یکپارچه سمفا می‌توان به‌صورت آنلاین انجام داد.

سجاد نوروزی (مدیر پردیس سینمایی آزادی) با اشاره به وضعیت بلیت فروشی آنلاین فیلم‌های جشنواره  گفت: اگر بخواهیم ماهیت این موضوع را بررسی کنیم اساسا بلیت‌فروشی آنلاین به نفع سینمای ایران است. من به عنوان سینمادار استقبال می‌کنم کل ظرفیت سینما آنلاین باشد. اینکه مردم صف بکشند در برف و بارون و… منتظر بلیت باشند یک رفتار بدوی است و ما قبل تکنولوژی است.

وی افزود: در روزگاری که تکنولوژی اینقدر پیشرفت کرده، فروش بلیت به صورت حضوری یک کار غلط است. امیدوارم این حرکتی که از جشنواره امسال آغاز شده است در اکران سال آینده هم تداوم داشته باشد و صد در صد ظرفیت سالن‌های سینما به صورت آنلاین فروش برود و دیگر بلیت فروشی حضور نداشته باشیم.

«سمفا» انحصار را شکست

سعید خانی تهیه‌کننده سینما در خصوص فعالیت سامانه مدیریت فروش و اکران سینما «سمفا» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، گفت: سمفا یکی از بهترین حرکت‌هایی بود که به واسطه رویکرد و ماهیت مثبتش، توانست بلیت‌فروشی را از انحصار دربیاورد.

خانی که امسال با یک فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر بود، عنوان کرد: شاید تنها نقدی که بتوان به سمفا داشت این باشد که ما خودمان باید یک سری داده را به این سامانه بدهیم که این موضوع کمی کار بلیت‌فروشی را کند می‌کند، اما بازهم طرح قابل دفاع و قابل پیشرفتی در حوزه سینما است.

این تهیه‌کننده در خصوص این موضوع که سمفا امسال کمک بسیار چشم‌گیری در خصوص آرای مردمی جشنواره فیلم فجر ۳۹ داشت، نیز گفت: این موضوع خیلی کمک‌کننده بود، زیرا خیلی از تهیه‌کنندگان فیلم‌هایشان را به شهرستان‌ها نمی‌دادند، اما امسال با توجه به این موضوع، تهیه‌کننده‌ها ترغیب شدند تا فیلم‌های خود را برای اکران جشنواره‌ای شهرستان‌ها ارائه دهند و مانند سال‌های گذشته صرفاً دو سه فیلم برای شهرستان‌ها اکران نشد.

خانی در پایان، درخصوص رعایت پروتکل‌ها در حلال برپایی این دوره جشنواره گفت: به نظرم در شرایط کرونا، امن‌ترین جا سینما است، زیرا به‌شدت پروتکل‌ها رعایت می‌شود کما این که در دوره جشنواره سی و نهم این اتفاق افتاد و فاصله‌گذاری‌ها و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شد.

«سمفا» در فجر۳۹ مسیری درست را طراحی کرد

سیدامیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما در خصوص سامانه مدیریت فروش و اکران سینما «سمفا»، گفت: بهترین کاری که در دوره ریاست دکتر انتظامی انجام شد تشکیل و ساخت سامانه «سمفا» بوده است.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: این سامانه یک کمک بزرگی که به حوزه سینما کرده است اطمینان خاطری بود که تهیه‌کنندگان داد تا از ریز فروش بلیت فیلم‌های خود را به‌راحتی در دست داشته باشند، در «سمفا» بحث بلیت‌فروشی به نسبت سامانه قبلی بهتر و راحت تراست و می‌توان گفت به قدم الکترونیک جدید است.

سید زاده در خصوص این موضوع که «سمفا» امسال در خصوص آرا مردمی نیز کمک شایعی کرده است نیز گفت: باید بگویم این‌یکی از مسیر‌های درستی است که «سمفا» در حال طی کردن است.

«سمفا» مشکل تاریخی جشنواره فیلم فجر را حل کرد

مرتضی شایسته تهیه‌کننده سینما در خصوص فعالیت سامانه مدیریت فروش و اکران سینما «سمفا»، گفت: باید اعلام کنم که «سمفا» حرکت بسیار درست و کار فوق العاده‌ای‌ست که توانسته نظر تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و سینمادار‌ها را به خود جلب کند.

او همچنین عنوان کرد: در جلسه‌ای با حضور تهیه‌کننده‌ها این موضوع بیان شده است که سال‌ها مشکل نداشتن آمار از فروش بلیت‌ها وجود داشته است و حالا «سمفا» توانسته این مشکل را حل کند البته که در آغاز ممکن است با مشکلاتی همراه باشد، اما در کل اتفاق خوب و درستی‌ست. چون در حال حاضر «سمفا» به گونه‌ای عمل کرده است که صاحبان فیلم بر طبق آمار فروش به سرعت متوجه دریافتی خود می‌شوند و می‌توانند برای بازگشت بودجه خود برنامه‌ریزی داشته باشند.

این تهیه‌کننده دارنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم در جشنواره فیلم فجر؛ ضمن تشکر از دکتر حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی برای راه‌اندازی این سامانه، از دبیر جشنواره فیلم فجر و همه دست‌اندرکاران برای برگزاری این دوره تشکر کرد و گفت: «سمفا» کار‌های دیگری را نیز می‌تواند انجام بدهد و نقش بهتر و تاثیرگذارتری هم در سینمای ایران داشته باشد.

«سمفا» بهترین اقدام مدیریت حسین انتظامی

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینمای ایران درباره سامانه مدیریت فروش و اکران سینما، «سمفا»، که در سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر آرای مردمی را در سراسر ایران جمع‌آوری می‌کند و به نمایش می‌گذارد، گفت: در دوره ریاست حسین انتظامی در سازمان سینمایی، ایجاد سامانه «سمفا» بهترین اقدامی بود که توانست آمار فروش و اکران را روشن و شفاف کند. موضوعی که گاهی اوقات رسیدن به آن خیلی سخت و غیرقابل‌دسترس بود.

موسوی ادامه داد: ما در صنف تهیه‌کنندگان مخالف هرگونه انحصار و انحصارطلبی هستیم که خدا را شاکر هستم که «سمفا» توانست به‌خوبی انحصار را از بحث اکران و فروش دور کند.

این تهیه‌کننده گفت: در جشنواره امسال «سمفا» توانست کمک بزرگی در خصوص شفاف‌سازی آرا مردمی داشته باشد. با «سمفا» امکان رای‌گیری برای آرای مردمی در سراسر ایران فراهم شد؛ بنابراین برخلاف گذشته، امسال «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» منتخب تمام کسانی است که درسراسر کشور فیلم‌ها رادیده‌اند و این دستاورد بزرگی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار ۲۴ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۳۷۵۲۸، www.ilna.news.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
0
0
این نشون میده که باید در این زمینه هایی که مدت هاست انحصاری هست با کار رسانه ای میشه متحول کرد همه چیرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین