پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۱۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
شیوع ویروس کرونا صنعت سینما را به شدت تحت الشعاع و فعالیت سینماگران را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و این در حالی است که حالا در آستانه یک سالگی شیوع این ویروس منحوس، به نظر بسیاری اکران آنلاین مفری برای گریز از این ابهام است البته در این میان انتشار نسخه‌های غیرقانونی فیلم‌ها چالش جدی سازماندهندگان طرح اکران آنلاین محسوب می‌شود.
شعار سال: این روز‌ها در آستانه یک سالگی ورود ویروس کرونا به ایران قرار داریم؛ ویروسی که به ناچار موجب تعطیلی تمام اقشار از جمله سینما‌ها از اوایل اسفند ٩٨ شد. آن روز‌ها تازه چند فیلم وارد جدول اکران شده بودند و سینماگران و سینماداران، برای اکران نوروز و درآمد طلایی حاصل از آن خود را آماده می‌کردند. حتی بعد از شیوع کرونا و تعطیل شدن سینما‌ها، احتمالا بسیاری از اهالی آن حتی تصورش را هم نمی‌کردند که این تعطیلی تا این حد به درازا بکشد، چرخه اقتصادی سینما عملا از حرکت بایستد و بستر نوظهری، چون اکران آنلاین، آرام آرام بر اکران فیلم‌ها چیره شود.

نقاط مثبت و منفی اکران اینترنتی در ایران

بسیاری از موافقان این طرح معتقدند که ظرفیت سالن‌های سینما در سطح کشور، گنجایش حجم تولیدات سال را ندارند. طبق آمار سالانه، بین ٧۰ تا ۱۵۰ فیلم در سینمای ایران تولید می‌شود، اما تنها حدود ۴۰ درصد از این آثار، شانس اکران پیدا می‌کنند. یعنی نزدیک به ۶۰ درصد آثار سینمایی نه فرصت اکران از سینما را پیدا می‌کنند و نه عرضه از یک پلتفرم معتبر و عملاً میلیارد‌ها تومان از سرمایه سینما دور ریخته می‌شود. از طرف دیگر در ایران تنها نزدیک به ٧۰ شهر سینما دارند و بیش از ۱۰٨۰ شهر فاقد سینما هستند. همچنین طبق اعلام وزیر ارشاد، ٨٨ درصد مردم به سینما نمی‌روند. به این ترتیب ساده‌ترین مزیت این طرح، دسترسی آسان قشر گسترده تری از مردم به محصولات سینمایی است. اما شاید چالش جدی که گردانندگان این طرح با آن مواجه هستند، انتشار نسخه غیرقانونی آثار است. اتفاقی که تقریبا برای تمام فیلم‌هایی که در این بستر اکران شدند افتاد. عبور از این چالش هر چند امنیت بالای سخت‌افزاری سامانه‌های عرضه فیلم را می‌طلبد، اما شاید بهتر باشد برای فرهنگ مصرف آثار فرهنگی در این مقیاس نیز چاره‌ای اندیشید.

گردش مالی مبهم

گردش مالی ۷/۵ میلیاردتومانی سینمای ایران از اکران آنلاین؛ این تیتری بود که حدود یک ماه و نیم پس از آغاز مسیر اکران آنلاین در رسانه‌ها به چشم خورد. خبر خوبی که می‌توانست نویدی برای زنده شدن امید‌های سوگواران سینمایی باشد. براساس این خبر که در هفتم خرداد ۹۹ منتشر شد، پس از گذشت حدود ۴۵روز از آغاز طرح اکران آنلاین، در مجموع نیم میلیون بلیت برای فیلم‌های به نمایش درآمده به این شیوه به فروش رسیده بود. زمانی که با سدشکنی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا ۴ فیلم دیگر یعنی «زیر نظر»، «طلا»، «مهمانخانه ماه نو»، «تیغ و ترمه» هم ریسک اکران آنلاین را پذیرفته و در دو پلتفرم فیلیمو و نماوا به نمایش درآمده بودند.

تازه‌ترین آمار فروش

می‌دانیم که با سیاست‌های شفاف‌سازی سازمان سینمایی در سال‌های اخیر به راحتی می‌شد مبلغ فروش فیلم‌ها در گیشه سینما‌ها را از طریق سامانه‌های موجود به دست آورد، اما برای اکران آنلاین چنین شفافیتی وجود ندارد و نمی‌توان از جزئیات آمار فروش فیلم‌ها در اکران آنلاین باخبر شد و این رقم‌ها تنها زمانی رسانه‌ای می‌شود که فیلم آن قدر فروش بالایی داشته که به نظر تهیه‌کننده و تیم رسانه‌ایش امکان بهره‌برداری تبلیغاتی از آن وجود داشته باشد. اما براساس اخبار که به صورت پراکنده منتشر شده‌اند می‌توان گفت فیلم‌های «زن‌ها فرشته اند۲» اثر آرش معیریان، «خوب، بد، جلف ۲» ساخته پیمان قاسم‌خانی، «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «زیر نظر» به کارگردانی مجید صالحی، «طلا» اثر پرویز شهبازی و «لتیان» ساخته علی تیموری در میان بیش از ۲۰ فیلم اکران آنلاین، پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند که به فروشی بالاتر از یک میلیارد تومان دست پیدا کرده‌اند. درباره فیلم‌های «خروج» و «طلا» که دو فیلم سینمایی اول و دوم اکران آنلاین بودند، آمار شفافی وجود ندارد و فروش این دو به صورت مشترک اعلام شده‌است. این آثار با پشت سر گذاشتن ۳۰ روز از نمایش بیش از ۲۸۱ هزار و ۵۶۰ بلیت فروختند و روی هم رفته بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشتند. «خوب، بد، جلف ۲» از آثار رونمایی شده در سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، دیگر فیلمی است که در اکران آنلاین با استقبال روبه‌رو شد. این فیلم در ابتدا در سینما‌ها به نمایش درآمد، اما با توجه به نبود استقبال چندان در روز‌های کرونایی، اکرانش را به صورت اینترنتی ادامه داد. از فروش دقیق این اثر در اکران آنلاین هم خبری منتشر نشده، اما براساس اعلام خبرگزاری ایسنا، «خوب، بد، جلف ۲» در میان ۵ فیلم پرفروش اکران آنلاین قرار می‌گیرد. «زیرنظر» نیز که دی سال گذشته روی پرده رفته‌بود، در دوران کرونایی به صورت اینترنتی هم به نمایش درآمد. این اثر که از حضور بازیگرانی، چون رضا عطاران و امیر جعفری بهره گرفته با استقبال خوبی در اکران آنلاین روبه‌رو شد و مجموع فروشش برابر با ۱۴۳ هزار و ۷۲۲ بلیت بود.

فیلم سینمایی «لتیان» با مجموع فروش ۵۴ هزار و ۹۱۱ بلیت و «زن‏‌ها فرشته ‏اند ٢» با فروش ٧٨ هزار و٣٨٢ بلیت دو اثر دیگری هستند که در طرح اکران آنلاین بیش از یک میلیارد تومان فروختند. البته فیلم‌هایی هم بودند که در این طرح آنچنان که باید دیده نشدند به طور مثال «حکایت دریا» اثر بهمن فرمان‌آرا که از حضور بازیگران مطرحی، چون علی نصیریان، فاطمه معتمدآریا و لیلا حاتمی بهره گرفته بود تنها توانست نیم میلیارد بفروشد. «تیغ و ترمه»، «مهمان‌خانه ماه نو» و «بهت» نیز دیگر آثاری هستند که با استقبال کمی روبه‌رو شدند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فرازنیوز، تاریخ انتشار: ۱۳ آذر 1399، کد خبر: -، faraz.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
0
اصلا اکران انلاین در ایران نمیتونه جوابگوی نیاز سینمایی مردم باشه وی او دی ها هنوز نمیتونن جای خودشون رو پیدا کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین