پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۳۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
قاصد اشرفی درباره تنها تسهیلاتی که در قالب وام چهار درصدی در روز‌های آغازین کرونا برای حمایت از سینماداران مطرح شد اظهار می‌کند: ««طبق اعلام این کارگروه، هر سالن می‌توانست به صورت شش‌ماهه با کارمزد ۴ درصد، ۱۰ میلیون تومان وام بگیرد که برای همین میزان کمک هم باید فهرست کارکنان را می‌فرستاد و مسیر پیچیده‌ای را طی می‌کرد تا مشمول دریافت این تسهیلات شود. این نه تنها حمایت نیست بلکه توهین به جامعه سینماداران محسوب می‌شود! من برای سینمای خودم (ماندانا) این پول را قبول نکرده و نخواهم گرفت. خوشبختانه بسیاری از سینماداران هم با ما همسو شدند و این کمک را نپذیرفتند برای اینکه بعد‌ها نگویند ما به سینماداران کمک کردیم و هرکس نداند فکر کند چقدر ضرر‌های ما را جبران کرده اند!»
شعار سال: کم کم موعد پرداخت بدهی‌ها فرا می‌رسد؛ این بحران تازه سینماداران کشور در روزگار آشوب کروناست. آن‌ها که به امید فروش با پخش کنندگان قرارداد بسته و برای هزینه‌های جاری وام گرفته بودند، بخصوص در سینما‌های قدیمی‌تر و خصوصی، مانند سینما‌های حوالی میدان انقلاب، حتی هزینه آب و برق شان را نیز نمی‌توانند تامین کنند. از طرف دیگر توقف تولید پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی، تعطیلی طولانی‌مدت سالن‌های سینما و تعدیل و اخراج برخی پرسنل ناوگان نمایشی کشور، بیکاری و مشکلات اقتصادی و معیشتی تعداد زیادی از سینماگران و خسارات مالی فراوان و چندین میلیادری به صنعت سینما، از جمله بحران‌هایی است که سینمای ایران با آن مواجه است و حتی تصمیمات و حمایت‌های مالی سازمان سینمایی در قالب اعطای وام و پرداخت بدهی سینماداران به صاحبان آثار سینمایی و تمهیداتی از این قبیل نیز جبران کامل خسارات را نمی‌کند؛ در همین راستا و طبق آمار منتشر شده از سازمان سینمایی، بیش از ۱۶ میلیارد تومان تنها مبلغ بدهی سینماداران به شرکت‌های پخش و توزیع کنندگان ثبت شده که با وعده وام، روز به روز بر مبلغ آن افزوده نیز می‌شود!

چراغ سینما‌های خصوصی در آستانه خاموشی

با گسترده‌تر شدن شیوع کرونا، طیفی که بیش‌ترین آسیب را خواهند دید سینمادارانی هستند که سینما‌های خصوصی با تعداد سالن کم را اداره می‌کنند، چرا که مانند پردیس‌ها فضای سرگرمی و تفریحی و تجاری و پارکینگ ندارند و از سوی دیگر، تعداد فیلم‌های زیادی در آن‌ها نمایش داده نمی‌شود و این نیز روی جذب مخاطب حداقلی تاثیر می‌گذارد. مصداق این موضوع را می‌توان در خیابان جمهوری، حدفاصل سه خط ایستگاه اتوبوس جست و جو کرد که در آن، چهار سینمای تک سالن وجود داشت که همه آن‌ها تعطیل شدند. اما برای پردیس «چارسو» که در همان خیابان قرار دارد این اتفاق رخ نداد چراکه در کنار دارا بودن امکانات تفریحی، تجاری و پارکینگ، می‌تواند فیلم‌های زیادی را به مخاطب عرضه کند و قدرت انتخاب شان را بالا ببرد؛ حال کرونا هم مزید بر علت شده و سرعت تعطیل شدن و تغییر کاربری این سینما‌ها را بیش‌تر کرده است.

وضعیت سینماداران، از درآمد تا ضررها!

در حال حاضر ۲۵۷ سینما در کشور فعال است که ۱۹۲ تای آن‌ها خصوصی است و سهم سینمادار از فروش هر فیلم حدود ۴۵ درصد است؛ یعنی حدود ۲۷۰ میلیون تومان درآمد روزانه (و نه ۳۰۰ میلیون تومان). برخی هم به اشتباه تصور کرده‌اند یک سینما در وضعیت عادی روزانه ۳۰۰ میلیون درآمد دارد، این در حالی است که هر سالن بطور متوسط روزی ۶۷۰ هزار تومان درآمد دارد (با اتکا به عدد ۶۰۰ میلیون و احتساب درصد فروش ۴۵ درصدی)؛ بنابراین هر سالن در ماه ۲۰ میلیون تومان فروش دارد. البته برخی سالن‌های خصوصی شاخص هستند و درآمد بالایی دارند که درآمد یکی از این سالن‌ها به طور میانگین در یک ماه ٨ میلیارد تومان برآورد شده است؛ درآمد‌هایی از دست رفته که حال تغییر مسیر داده و با ادامه بحران کرونا روز به روز بیشتر بار ضرر سینماداران را سنگین می‌کنند.

پیشنهاد رییس انجمن صنفی سینماداران

پیشنهادی که «محمد قاصد اشرفی»، رییس انجمن سینماداران به حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی مطرح کرده همراهی دولت است تا مهلت پرداخت اقساط، قبض‌های انرژی و تلفن و نیز بیمه و مالیات تمدید شود تا پس از تمام شدن شرایط بحرانی جامعه در فرصت مناسب برای بخش مالی بتوان کاری کرد. برخی سینماداران بر این عقیده اند که باید یارانه‌ای برای جبران مافات به اهالی سینما که متضرر شده اند تعلق گیرد.

شاید هم بتوان بر بودجه‌ای که به زیرمجموعه‌های دولتی سینما مانند فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و … داده می‌شود و همواره برخی ارقام در سایه ابهامات مالی باقی می‌ماند برای جبران مافات حساب کرد.

قاصد اشرفی که خود مدیر سینما «ماندانا» نیز هست درباره بحران ناتمام کرونا و تاثیر آن بر سینما‌های خصوصی می‌گوید: «در حال حاضر، سینمای ایران شرایطی را تجربه می‌کند که برای اولین بار است با آن مواجه شده است. در آتش سوزی یا بلایای طبیعی، اگر تجهیزات سینما بیمه شده باشد شما خسارت چندانی متقبل نخواهی شد، اما در حال حاضر کسی نه از آینده این ویروس خبر دارد و نه حالا می‌داند که چطور با آن کنار بیاید».

رییس انجمن صنفی سینماداران ادامه می‌دهد: «سینما تنها درآمدی که می‌تواند داشته باشد از نمایش فیلم است. با این درآمد اجاره ملک می‌دهد، حقوق پرسنل را پرداخت و هزینه‌های جاری خود را نیز تغذیه می‌کند. در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم از طریق سازمان سینمایی و دولت چاره‌ای بیندیشیم».

قاصد اشرفی درباره تنها تسهیلاتی که در قالب وام چهاردرصدی در روز‌های آغازین کرونا برای حمایت از سینماداران مطرح شد اظهار می‌کند: ««طبق اعلام این کارگروه، هر سالن می‌توانست به صورت شش‌ماهه با کارمزد ۴ درصد، ۱۰ میلیون تومان وام بگیرد که برای همین میزان کمک هم باید فهرست کارکنان را می‌فرستاد و مسیر پیچیده‌ای را طی می‌کرد تا مشمول دریافت این تسهیلات شود. این نه تنها حمایت نیست بلکه توهین به جامعه سینماداران محسوب می‌شود! من برای سینمای خودم (ماندانا) این پول را قبول نکرده و نخواهم گرفت. خوشبختانه بسیاری از سینماداران هم با ما همسو شدند و این کمک را نپذیرفتند برای اینکه بعد‌ها نگویند ما به سینماداران کمک کردیم و هرکس نداند فکر کند چقدر ضرر‌های ما را جبران کرده اند!»

با تصمیم حوزه هنری قفل سالن ها در شهر‌های زرد باز شد

در روز‌های اخیر و با بهبود شرایط، خبر‌هایی از بازگشایی مجدد سینما‌ها مطرح شده است و این درحالی است که مرتضی شایسته، سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرگزاری میزان گفت جلسه شورای صنفی نمایش این هفته برگزار شد. منتها هیچ گونه خروجی برای اکران آثار نداشت؛ زیرا سالن‌های سینما همچنان تعطیل هستند و خروجی برای اکران بی فایده است و شورای صنفی نمایش و سالن داران همچنان منتظر نظر نهایی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشایی سینما‌ها هستند و نظر نهایی درباره زمان و چگونگی بازگشایی سینما‌ها را این نهاد می‌دهد و هنوز هیچ اطلاعیه‌ای صادر نشده است. در یک مجموعه دیگر، اما اتفاق تازه‌ای افتاده است.

از طرفی حوزه هنری که مالکیت برخی سینما‌ها را در اختیار دارد تصمیم به بازگشایی سینما‌ها گرفته است. غلامرضا فرجی، مدیر پخش سینما‌های حوزه هنری از آغاز به کار برخی سینما‌های زیرمجموعه «بهمن سبز» در شهرستان‌ها و آغاز اکران «دیدن این فیلم جرم است» همزمان با بازگشایی سینما‌های تهران خبر داد.

از طرفی سیدعلی طباطبایی نژاد، مدیر سامانه فروش بلیت «گیشه ۷» که درواقع سامانه فروش بلیت منتسب به موسسه «بهمن سبز» است و مدیریت بیش از ۱۷۰ سالن سینما در سراسر کشور را برعهده دارد نیز از بازگشایی سینما‌های این مجموعه خبرداد و گفت از ۶ دی ماه با توجه به زرد شدن وضعیت بیماری کرونا در برخی شهر‌ها از جمله بوشهر، همدان، سنندج، کرمانشاه، بروجرد، ملایر، شاهین شهر و…، مشاغل گروه ۳ از جمله سالن‌های سینما اجازه فعالیت مجدد پیدا کرده اند. حال باید دید که در آستانه جشنواره فیلم فجر و با اعلام خبر‌هایی مبنی بر کنترل شدن نسبی کرونا آیا این بازگشایی تدریجی گسترده‌تر می‌شود یا سینما کماکان باید در کابوس خواب آلودگی و رکود باقی بماند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری امتداد نو، تاریخ انتشار ۱۹ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۳۲، emtedad.news.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
این هم دلیل نمیشه که هر مناسبتی شد یا کرونا یکم پایین اومد هجوم ببرن به سر مسئولین که چرا سوپر مارکت بازه سینما بسته ست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین