پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
دبیر فدراسیون فوتبال واکنش فیفا نسبت به تغییرات صورت گرفته در فدارسیون فوتبال را مثبت ارزیابی کرد.
شعار سال: با ارسال آخرین نامه فدراسیون فوتبال به فیفا، اکنون همه در انتظار بررسی فدراسیون جهانی بابت پیش‌نویس اصلاح شده اساسنامه هستند. پیش از این، در ارسال اولیه از سوی فدراسیون، فیفا پاسخ داد که خواسته‌هایش تامین نشده و فدراسیون را ملزم کرد تا ۵ خرداد ماه، برای اصلاح بند‌های مورد فیفا، اقدام لازم را انجام دهد.
پس از این ماجرا، دو موضوع محوری توسط فدراسیون با تغییرات و توضیحات مفصلی، برای فیفا ارسال شد تا اساسنامه اصلاح شده، وارد فاز تصویب توسط کنفدراسیون آسیا و فیفا شود؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد در حال اجرایی شدن است.
یک مورد شاخص در ایرادات فیفا به اساسنامه ارسالی، حضور وزیر ورزش در مجمع عمومی بود. فیفا درباره تعریف فدراسیون به عنوان نهاد عمومی غیر‌دولتی، خواستار توضیحاتی شده بود و نسبت به آن نیز موضع‌گیری منفی داشت. در نامه فدراسیون کشورمان به فیفا ذکر شده به منظور تأمین نظر فیفا در جهت منع دخالت طرف ثالث، وزیر و معاون وزارت ورزش از لیست اعضای صاحب رأی مجمع خارج شده‌اند. در واقع، این ایراد که شاهد دخالت بیرون از فوتبال در تصمیم گیری درباره آن هستیم، با این مورد مرتفع شده است.
اما ایراد دوم که راهبردی‌تر و اصولی به شمار می‌رفت، مربوط به ماده اول اساسنامه جدید بود؛ جایی که فدراسیون فوتبال «نهاد عمومی غیردولتی» نامیده شده. فیفا و کنفدراسیون آسیا چنین تعریفی را مصداقی از دخالت طرف سوم در این ورزش تفسیر کرده و خواستار ارائه توضیحات تکمیلی تری شده بودند.
در این باره، عنوان شده که بر اساس قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون‌های ورزشی به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی معرفی شده‌اند. همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، این مؤسسات غیر‌دولتی هستند و از آنجا که مبادرت به ارائه خدمات عمومی می‌کنند، به آن‌ها عمومی گفته می‌شود. به همین دلیل، فدراسیون‌ها در تصمیم‌گیری و اداره امور خود کاملا مستقل بوده و مقررات مختلف آن‌ها توسط خودشان تهیه و در مجمع فدراسیون تصویب می‌شود.
در این نامه عنوان شده که این موسسات دارای ماهیت عمومی غیر‌دولتی هستند و به همین دلیل می‌توانند از کمک‌های مالی بلاعوض دولت بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، در اساسنامه فدراسیون مطرح شده که کلیه دعاوی ورزشی فدراسیون و اعضای آن باید در ارکان قضایی فدراسیون و نهایتا در CAS مطرح شود که ارجاه به سایر محاکم قضایی، دغدغه فیفا به شمار می‌رفته است.

دیدگاه مثبت فیفا نسبت به اساسنامه
مهدی محمد نبی دبیر فدراسیون فوتبال درخصوص آخرین وضعیت اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت:‌طی روز‌های گذشته تماس‌هایی با فیفا داشتیم. استنباط من این است که کار به خوبی پیش می‌رود. وی در واکنش به اینکه چقدر به تایید این اساسنامه خوشبین است، اظهار کرد: موارد مختلفی در اساسنامه بود که در گذشته جاری می‌شد. فیفا روی به‌روزرسانی اساسنامه تاکید داشت. چهار کمیته باید در مجمع انتخاب می‌شدند.
نبی خاطرنشان کرد: با توجه به اختیارات مجمع و اختیارات هیئت‌رئیسه و سازمان اداری این فدراسیون، باید به دقت عمل می‌کردیم. در این اساسنامه دوز ورزشی‌ها را بیشتر کردیم تا اعضای ورزشی در مجمع بیشتر شود. در بحث نامزد‌ها هم دستورالعمل انتخابات به گونه‌ای شد که مدیریت ورزشی دیده شود. مدیریت در شرکت‌ها یا بنگاه‌های اقتصادی هم دیده شده است. یک سری مقررات داخلی هم مطرح است که باید به آن احترام بگذاریم.
وی افزود: بلافاصله بعد از تایید اساسنامه توسط فیفا، آن را به اعضای مجمع می‌فرستیم. باید زمان ۲۱ روز را رعایت و به اعضای مجمع ارسال کنیم تا در جریان رفت و برگشت‌ها قرار گیرند. در روز مجمع، این اساسنامه تصویب خواهد شد. بعضا می‌بینم موضوعاتی مطرح می‌شود که صحت ندارد. اعضای مجمع باید اساسنامه را تایید کنند. با توجه به روال، سعی کردیم کار را بهتر کنیم. قبل از ارسال به فیفا هم نظرات مشورتی اعضای مجمع را گرفته بودیم. در مجمع روی بند به بند اساسنامه بحث و بررسی می‌شود. ما یک فرصت ۸۰ روزه بعد از مجمع خواهیم داشت تا بتوانیم انتخابات فدراسیون فوتبال را برگزار کنیم.

ویلموتس حقش نیست پول بگیرد
نبی همچنین درباره موضوع قرارداد مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال گفت: در این زمینه من نمی‌توانم اظهارنظر دقیقی داشته باشم. به هر حال موضوع در دست بررسی است. اما زمانی که کی‌روش هم به فوتبال ایران آمد در ابتدا همین دردسر‌ها هم وجود داشت، اما او دو بار تیم ملی را به جام جهانی برد که به خاطر آن فدراسیون فوتبال ۲۴ یا ۲۵ میلیون دلار از فیفا پاداش دریافت کرد. البته عقبه ویلموتس هم از نظر فنی بد نبود، اما او نتوانست تیم را مدیریت کند. من پیش از این هم درباره‌اش گفته بودم و الان هم می‌گویم که او هندوانه در بسته بود.
دبیرکل فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره انتقاداتی که برای انتخاب وکیل این فدراسیون در پرونده ویلموتس می‌شود هم گفت: آن چیزی که به من اطلاع دادند دو وکیل ایرانی همراه آن وکیل خارجی حضور دارند و لوایح را امضا می‌کنند. اینگونه نیست که او به تنهایی فرمان را در دست داشته باشد و پیش برود. این بخش به خوبی مدیریت می‌شود و اگر اتفاق خاصی در فیفا رخ ندهد برای ما جای امیدواری است، چون ویلموتس حقش نیست که پول بگیرد.
وی درباره زمان حضور اسکوچیچ در ایران هم گفت: او هفته دیگر به ایران می‌آید تا قبل از برگزاری مسابقات مقدماتی جام جهانی جلسه‌های مورد نیاز را برگزار کنیم. درباره شانس صعود به جام جهانی فکر می‌کنم باید واقعیت را به افکار عمومی بگوییم. در گروه ما عراق ۱۱ امتیاز، بحرین ۹ امتیاز و ما ۶ امتیاز داریم. ما اگر در چهار بازی آینده ۱۲ امتیاز ممکن را هم بگیریم عوض شدن ما در گروه بستگی به دیدار عراق و بحرین دارد. با این حال باید هر چهار بازی پیش‌رو را ببریم چراکه مساوی در هر یک از این بازی‌ها کمکی به ما نخواهد کرد. روی کاغذ کار سخت است، اما این را بدانید در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل هم کار سخت شده بود با این تفاوت که در آن مقطع امتیاز ما به کره و همین‌طور به قطر نزدیک بود.
نبی درباره نظارت سازمان بازرسی کل کشور در فدراسیون فوتبال هم گفت: سیستم‌های نظارتی براساس مستندات عمل می‌کنند و اینگونه نیست که درباره شایعات حرفی زده شود. آن‌ها همیشه در فدراسیون فوتبال مستقر هستند و کارشان را انجام می‌دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه کیهان، تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۹۰۷۰۳، kayhan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین