پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
شهرک «نوکان» باجمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر در شمال شرقی کرمانشاه واقع است که طبق گفته اهالی محل سالها است از بی‌آبی رنج می‌برد.

شعار سال:شهرک «نوکان» باجمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر در شمال شرقی کرمانشاه واقع است که طبق گفته اهالی محل سالها است از بی‌آبی رنج می‌برد.

هرساله در فصل تابستان برخی از محله‌های کرمانشاه با قطعی و افت فشار آب مواجه می‌شود اما امسال علاوه بر گرما کرونا هم مزید بر علت شده است تا تابستان سختی برای کرمانشاه در پیش باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه روز یکشنبه با حضور در محله نوکان در جریان آخرین وضعیت آب‌رسانی به این منطقه قرار گرفت.

درد دل ساکنین محله نوکان

خانمی میانسال از کمبود آب شرب در این محله به شدت گله‌مند بود و ‌گفت؛ حدود ۳۰ سال است در نوکان زندگی می‌کند و روزی نبوده که آب آنها قطع نشود.

او افزود: شبی نیست که آب این منطقه قطع نشود ؛ یک روز ساعت ۹ شب و روزی هم ساعت ۶ غروب آب قطع می‌شود و تا صبح روز بعد ما آب نداریم که زندگی روزمره ما را با مشکل مواجه کرده است.

یکی دیگر از اهالی محله، انشعابات غیرمجاز را عامل قطعی و کمبود آب دانست و گفت :‌ ۳۵ درصد از مردم این منطقه انشعاب غیرمجاز آب دارند و ما که کنتور داریم به دلیل تخلف آنها دچار قطعی آب می‌شویم.

آنگونه که مردم محله گفتند تعداد زیادی از خانوارها حق اشتراک آب را پرداخت کرده‌اند اما شرکت آب و فاضلاب برای نصب کنتور اقدامی انجام نداده است و رفت و آمدهای آنها هم به این اداره بی‌فایده بوده است.

یکی از ساکنین محله نوکان در این خصوص گفت که ۲ سال است که حدود ۲ میلیون تومان حق اشتراک را پرداخت کرده‌ام اما برای نصب کنتور اقدامی نشده است و تعداد دیگری از اهالی هم همین مشکل را دارند و اگر موفق به نصب کنتور نشوند مجبورند از انشعاب غیرمجاز استفاده کنند.
گفت و گوی مردم محله نوکان با مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه

انشعابات غیرمجاز حق دیگران را ضایع می‌کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه روز یکشنبه در بازدید از محله نوکان در جریان مشکلات آنها قرار گرفت و به خبرنگار ایرنا گفت: یک حلقه چاه برای این منطقه در نظر گرفتیم که هم اکنون هم تا ۶۰ متر پایین رفته است و اگر وارد مدار شود بخشی از مشکلات این منطقه حل می‌شود و این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب یک حلقه چاه دیگر در این منطقه دارد که برای تامین آب شرب مردم حفر شده اما متاسفانه این چاه در اختیار ارتش قرار گرفته است و برای کشاورزی استفاده می‌شود.

علیرضا کاکاوند با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مردم نوکان از انشعاب آب غیرمجاز استفاده می‌کنند، افزود: انشعابات غیرمجاز حق دیگر مشترکان را ضایع می‌کند و موجب نارضایتی مردم و شرکت آب و فاضلاب شده است بطوریکه امروز ما ۴۵ میلیارد تومان از مشترکان طلب داریم و نمی‌توانیم آن را در اختیار داشته باشیم.
علیرضا مرادی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه

دلایل کم آبی

وی افزود: در شهر کرمانشاه ۹۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب و ۸۰ هزار متر مکعب کمبود ظرفیت مخزن داریم که باعث می‌شود برخی از محلات ما مانند نوکان ، ظفر، زیباشهر، میدان مرکزی، خیام و پردیس در ساعاتی از شب با قطعی آب مواجه شوند.

کاکاوند بخشی از این مشکلات را متوجه شبکه تاسیساتی و شبکه توزیعی شرکت آب و فاضلاب دانست و گفت : بخش دیگری از مشکل کم‌آبی ما مربوط به نوع مصرف مردم است بطوریکه که امروز مشاهده می‌کنید اهالی این محله کوچه و خودرو را با آب شرب شستشو می‌دهند که مزید بر علت شده است.

وی یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف آب و کمبود آن را شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: بعد از کرونا مصرف آب در کرمانشاه ۲۱ درصد و در برخی از مناطق تا ۳۸ درصد افزایش داشته است و این در حالی است که روز به روز بر مصرف آب ما اضافه می‌شود اما تولید آب در کرمانشاه همان ۸/۳ متر مکعب در ثانیه است و افزایشی نداشته است.

راهکار دائمی برای حل مشکل کم‌آبی کرمانشاه چیست ؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در خصوص اقدامات انجام شده برای کم کردن مشکل کم آبی برخی از محله‌های کرمانشاه هم گفت: در نشستی با استاندار، ظرف یک ماه ۱۰ حلقه چاه به صورت کوتاه مدت و ضربتی حفر کردیم و با اضافه کردن چاه‌های برخی از ادارات به مدار توانستیم ۱۳۰ لیتر بر ثانیه به تولید آب شرب کرمانشاه اضافه کنیم تا تعداد محلاتی که مشکل کم‌آبی دارند از ۱۵ محله به ۹ محله برسد.

وی حل دائمی مشکل کم‌آبی در کرمانشاه را در گرو بهره‌برداری از خط انتقال سد گاوشان دانست و گفت: متاسفانه قرار بود سال ۱۳۹۴ این طرح به بهره‌برداری برسد و در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار بگیرد اما امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۹ این خط انتقال به بهره‌بردای برسد که در این صورت مشکل کم‌آبی کرمانشاه به طور کامل رفع می‌شود.

کاکاوند از شناسایی ۲۰ هزار مشترک مجاز پرمصرف و ۲۵ هزار مشترک آب غیرمجاز در شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: علاوه بر شیوع کرونا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تابستان بسیار گرمی در پیش است و باید مردم با صرفه‌جویی و درست مصرف کردن این سرمایه ملی ، از هدر رفتن آب جلوگیری کنند تا همه همشهریان بتوانند از این نعمت الهی بهره‌مند شده و تابستان را پشت سر بگذاریم.

بازدید از چاه زینبیه

رییس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در جریان بازدید از چاه زینبیه هم گفت: در بالادست همین منطقه مخزن داریم که محل تامین آب شرب محله‌های این محدوده را بر عهده دارد.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می شود این چاه ۳۰ لیتر بر ثانیه تولید آب شرب را افزایش دهد و با این میزان افزایش بخشی از مشکل کم‌آبی شهرک ظفر هم مرتفع خواهد شد.
بازدید مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه از چاه زینبیه

وضعیت آب‌رسانی به روستاها چگونه است ؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت آب‌رسانی به روستاهای استان هم گفت: ۴۰۰ روستا در استان با مشکل افت فشار و یا قطعی آب مواجه هستند که پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال آب‌رسانی به ۲۰۰ روستا را با تانکر سیار انجام شود.

کاکاوند با اشاره به اینکه عملیات آب‌رسانی به ۲۵ روستا به دلیل مشکلات اجتماعی انجام نمی‌شود، گفت: طرح آب‌رسانی به ۶۴ روستا با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان آماده افتتاح و بهره‌برداری است و تا پایان سال جاری این تعداد به ۱۰۰ روستا افزایش پیدا می‌کند.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازسایت تحلیلی خبری عصر ایران ،تاریخ انتشار:  1 تیر 1399،کدخبر:734305،www.asriran.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین