پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
۱۰۰ روز پس از سیل ناگهانی نوروز ۹۸ در استان کرمانشاه، جبران خسارت سیل‌زدگان وارد کانال مالی شده و پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض به هشت هزار کشاورز و مالکان ۹۵۰ خانه تخریبی و تعمیری کلید خورده است.
شعار سال:۱۰۰ روز پس از سیل ناگهانی نوروز ۹۸ در استان کرمانشاه، جبران خسارت سیل‌زدگان وارد کانال مالی شده و پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض به هشت هزار کشاورز و مالکان ۹۵۰ خانه تخریبی و تعمیری کلید خورده است.
آخرین وضعیت پرداخت خسارت سیل‌زدگان کرمانشاه: از هرسین تا کرناچی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه روز شنبه در نشستی خبری در محل ستاد بحران گفت: نقش و اعتماد مردم به مسئولان استان از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیل بود که به مشارکت بالای شهروندان، اقدام های پیشگیرانه مفید و رفتارهای خلاقانه و مبتکرانه در مهار سیل انجامید.

جلیل بالایی نقش رسانه ها را هم شاخص دیگر در کاهش خسارت سیل دانست و گفت: حضور نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران و ارتش نیز در مقابله با سیل بارز و قابل تقدیر بود.

او از راه اندازی سیستم هشدار سریع هواشناسی و تشکیل کمیته رصد سدها در مرکز مدیریت بحران استان کرمانشاه پیش از وقوع سیل یاد کرد و گفت: جابجایی کانکس های زلزله زدگان از حاشیه رودخانه و لایروبی مسیل هایی که امکان طغیان داشت (از جمله فاصله تنگه کنشت تا قره سو) ۲ اقدام ارزشمند و اثرگذار در کاهش خسارت های سیل در استان بود.

بیشترین خسارت‌ها در صحنه، کنگاور و سنقر

بالایی به خسارت هزار و ۵۶۰ میلیارد تومانی سیل به استان کرمانشاه اشاره و عنوان کرد: ابنیه و راه های استان با ۴۶۰، کشاورزی با ۳۸۶ و موسسات وابسته به وزارت نیرو با ۳۸۹ میلیارد تومان بیشترین خسارت را از سیل دیدند.

بالایی با بیان اینکه خسارت های سیل در شهرستان های استان، متنوع بوده و تقسیم بندی مشخصی ندارد در عین حال گفت: بیشترین خسارت ها به ترتیب در شهرستانهای صحنه، کنگاور و سنقر ثبت شده است؛ در بخش مسکن شهرستان‌های سنقر، کنگاور، صحنه و کرمانشاه و در بخش کشاورزی شهرستانهای صحنه، هرسین، کنگاور و کرمانشاه بیشتر خسارت دیده اند.
آخرین وضعیت پرداخت خسارت سیل‌زدگان کرمانشاه: از هرسین تا کرناچی
سیل در روستاهای شهرستان هرسین در جنوب شرقی استان کرمانشاه

پرداخت ۳۲۷ میلیارد به استان

راه اندازی قرارگاه ملی بازسازی و نوسازی به دستور رئیس جمهوری موضوع دیگری بود که مدیرکل مدیریت بحران استانداری به آن اشاره کرد و گفت: این قرارگاه در استان کرمانشاه به ریاست استاندار تشکیل شده و تاکنون ۱۲۷ تصمیم و مصوبه داشته است.

به گفته او شرایط اقتصادی دولت و وسعت بالای مناطق سیل زده در کشور سبب شده که دقت و حساسیت ویژه ای برای تعیین میزان خسارت های وارد شده صورت گیرد و به همین دلیل جزئیات تمام خسارت ها در «سامانه سجاد» ثبت شود.

آنچنان که بالایی اعلام کرد: تاکنون ۳۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای جبران خسارت های سیل به استان کرمانشاه پرداخت شده که شامل تسهیلات قرض الحسنه، کمک های بلاعوض و اعتبارات تملک دارایی (عمرانی) در سه بخش مسکن، کشاورزی و زیرساخت هاست.

پرداخت تسهیلات به ۹۵۰ بی‌خانمان

او درباره خسارت‌های بخش مسکن و آخرین وضعیت جبران آنها گفت: بنابر ارزیابی بنیاد مسکن ۲ هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی در سیل اخیر تخریب شده که نیاز به احداث مجدد دارند؛ از این تعداد ۲ هزار و ۳۲ واحد روستایی و ۱۵۳ واحد شهری است.

بالایی با بیان اینکه ۱۰۶۷ واحد هم نیازمند تعمیر است، گفت: دولت با ارزیابی بنیاد مسکن موافقت کرده و اعتبار لازم برای جبران این خسارت ها را مصوب کرده که تاکنون ۴۲ میلیارد تومان برای ۶۵۰ واحد تخریبی و ۳۰۰ واحد تعمیری پرداخت شده است.

او با بیان اینکه تسهیلات هر واحد تعمیری ۱۰ میلیون تومان وام چهار درصد است، اظهار کرد: صدور پروانه ساخت و انعقاد قرارداد بیشتر آن ۶۵۰ واحد تخریبی با بانک های عامل هم انجام شده و تسهیلات دولتی به کارت خسارت دیدگان واریز شده که بسته به میزان پیشرفت کار در سه مرحله قابل برداشت است.

معرفی ۸ هزار کشاورز زیان‌دیده به بانک

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه درباره جبران خسارت سیل در بخش کشاورزی استان هم گفت: دولت در مجموع ۹۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای خسارت دیدگان این بخش در نظر گرفته که تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است و در گام نخست بین خسارت دیدگان تقسیم می شود.

او افزود: تاکنون ۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات هم به بخش کشاورزی استان اختصاص یافته و در این زمینه هشت هزار و ۱۲۸ خسارت دیده برای دریافت وام به بانک های عامل معرفی شده اند به طوری که تا ۱۹ تیرماه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

به گفته بالایی پرداخت این تسهیلات به کشاورزان زیان‌دیده پروسه پیچیده ای ندارد و با تضمین های زنجیره ای یا ارائه سفته قابل انجام است.
آخرین وضعیت پرداخت خسارت سیل‌زدگان کرمانشاه: از هرسین تا کرناچی
بخش زیادی از مزارع بخش بیستون در شهرستان هرسین، پس از وقوع سیل تا چندین روز زیر آب رفت

ابلاغ ۱۱۲ میلیارد برای بازسازی زیرساخت‌ها

این مسئول درباره میزان خسارت حوزه زیرساخت‌ها نیز عنوان کرد: در این راستا و براساس تصمیم دولت در تیرماه امسال ۱۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار عمرانی به استان ابلاغ شده و اکنون در مرحله تنظیم قرارداد بین دستگاه‌های اجرایی خسارت‌دیده با سازمان برنامه و بودجه استان است.

او گفت: این مبلغ به راه و شهرسازی، دهیاری ها و شهرداری ها، آب و فاضلاب شهری و روستایی، آب منطقه ای و شرکت توزیع برق استان اختصاص می یابد و پرونده سایر دستگاه های خسارت‌دیده هم در قرارگاه بازسازی استانی در حال بررسی نهایی است.

آخرین وضعیت سیل‌زدگان کرناچی

بالایی همچنین در پاسخ به سوال درباره سرنوشت وعده‌هایی که به ساکنان شهرک سیل‌زده کرناچی در شهر کرمانشاه داده شده، گفت: ۲۶۲ واحد مسکونی استان در حریم و بستر رودخانه ها واقع شده اند که بنیاد مسکن پس از ارزیابی ۷۳ واحد را تخریبی و اعلام کرد که باید دوباره ساخته شوند و این واحدها اکنون در نوبت پرداخت تسهیلات دولتی و کمک های بلاعوض قرار دارند.

او با بیان اینکه از این تعداد ۶۳ واحد در شهرک کرناچی قرار دارند، گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان ماموریت یافته که زمین و مکان جدیدی را برای ساخت همه ۷۳ واحد معرفی کند تا با کمک تسهیلات دولتی ساخته شوند.

بالایی افزود: برای ۱۹۰ واحد دیگر که در حریم و بستر رودخانه هستند اما در سیل آسیبی ندیده اند، منتظر تأمین اعتبار هستیم تا در یک طرح میان مدت به مکان امنی جابجا شوند.
آخرین وضعیت پرداخت خسارت سیل‌زدگان کرمانشاه: از هرسین تا کرناچی
تصویر، شهرک کرناچی کرمانشاه را در سیل فروردین ۹۸ نشان می دهد که دچار آبگرفتگی شد.

حدود ۲۵۰ خانه در شهرک کرناچی بدون مجوز قانونی و چند متر پایین‌تر از سایر ساختمان‌های شهرک در بستر رود قره‌سو ساخته شده‌اند؛ کم‌آبی و سربه‌زیری چندین ساله رودخانه قره‌سو این گمان را ایجاد کرده بود که حاشیه رود می‌تواند جای امنی برای زندگی باشد.
به همین دلیل شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه هم چشم خود را بر این ساخت و سازهای غیرقانونی بستند و بی‌خیال امنیت شهر و شهروندان شدند.

بودجه جدید برای پیشگیری از حوادث

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه درباره برنامه های استانداری برای مقابله با حوادث مشابه گفت: سالانه دست‌کم پنج درصد از کل بودجه سنواتی باید در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گیرد و هرچند این اتفاق طی سال های اخیر افتاده است اما به دلیل تعدد و تنوع بحران ها ۹۰ درصد از این مبلغ هزینه بازسازی شده و فرصت و منابع کافی برای پرداختن به حوزه پیشگیری وجود نداشته است.

او افزود: به همین دلیل ما به استاندار کرمانشاه پیشنهاد دادیم که دست‌کم پنج درصد بودجه استانی هم برای پیشگیری در اختیار مدیریت بحران استانداری قرار گیرد که با موافقت مهندس بازوند همراه شده است که امیدواریم شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز این موضوع را تایید کند.

او در عین حال بر ضرورت بیمه اموال و آموزش شهروندان تاکید کرد و گفت: پروسه تدوین سند جامع خطرپذیری استان نیز باید تکمیل شود.

به اعتقاد بالایی شهرداری ها می توانند با بالا بردن سطح بهره برداران و کاهش ریسک بیمه ها، رقابت پذیری بین آنها را بالا ببرند و به مشارکت عمومی در بیمه اموال و مسکن کمک کنند.
آخرین وضعیت پرداخت خسارت سیل‌زدگان کرمانشاه: از هرسین تا کرناچی

نشست خبری روز شنبه جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه

از روز ۱۱ تا ۱۳ فروردین ۹۸ به طور میانگین ۷۷ میلیمتر بارندگی در استان کرمانشاه رخ داد که بخش قابل توجهی از آن بر سر اهالی شرق استان فرود آمد.

بیشترین بارش‌ها در شهرستان‌های کنگاور، صحنه، سنقر و هرسین ثبت شد که بیشتر آن هم به رودخانه «گاماسیاب» ریخت و سبب طغیان آن شد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون جمعیت ساکن در ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:22تیر1398،کدخبر:www.irna.ir،83393576
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین