پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸
زلزله‌زده‌های کرمانشاه بعد از گذشت ماه‌ها از زمین‌لرزه در حالی همچنان با تبعات و خسارت‌های ناشی از زمین‌لرزه دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این بار سیلاب خانه‌های نیمه ساخته را در برگرفت.

شعارسال: تب‌وتاب پذیرایی از بهار را داشتیم و شور و شوق مهمان‌داری مسافران نوروزی؛ بالاخره بهار از راه رسید، ولی نه با روی خوش که با چهره عبوس و گرفته که لذت بارش رحمت الهی را به کاممان تلخ کرد.

شاید امسال تلخ‌ترین نوروز ما ایرانیان بود، وقتی باران‌های بهاری سیل‌آسا شد و در عرض چند ساعت تمام زحمت و تلاش یک‌عمر مردم ایران عزیز از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب را با خود برد و حجم عظیمی از ویرانی را روی دست مردم گذاشت.

بعد از زلزله سال ۹۶ که مرگبارترین زلزله سال ۲۰۱۷ جهان لقب گرفت این دومین بلای طبیعی بود که در عرض دو سال اخیر دامن‌گیر مرزنشینان غربی شد و این بار نیز خسارتی دیگر را بر روی دوش مردم مقاوم این خطه گذاشت.

خسارتی که حتی بیش از بودجه امسال کل استان کرمانشاه است؛ یعنی حتی تمام بودجه ۹۸ کرمانشاه هم کفاف جبران خسارت سیل را نمی‌دهد.

بیشترین درگیری را اما شهرستان‌های شرقی استان همچون صحنه و هرسین داشتند که طغیان رودخانه گاماسیاب روستاهای بسیاری را زیر آب برد و زندگی اهالی این روستاها را چند روزی مختل کرد و با فروکش کردن آب مردم به خانه‌هایشان برگشتند.

در شهرستان روانسر هم طغیان رودخانه‌ها حدود یک هفته‌ای ۳۰ روستا را به محاصره درآورد و با تلاش‌های مستمر و شبانه‌روزی نیروهای سپاه و ارتش و نیروهای امدادی و دستگاه‌های اجرایی مشکلات آن‌ها نیز رفع شد.

خسارت ۱۶۰۰ میلیارد تومانی سیل در کرمانشاه

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه اظهار داشت: برآورد خسارات ناشی از سیل در استان کرمانشاه قریب به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی، بر اثر سیل اخیر به تعداد زیادی از واحدهای مسکونی مردم و بخشی از ابنیه و راه‌ها و پل‌ها آسیب وارد شده و بخش کشاورزی در برخی از مناطق نیز بر اثر سیلاب از بین رفته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: جمع بندی نهایی خسارات به تفکیک هر شهرستان انجام و به وزارت کشور ارسال شده است.

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: مجمع نمایندگان استان کرمانشاه درصدد رایزنی هستند تا بتوانند سهم متناسبی از خسارت وارده شده به مردم، ابنیه و بخش کشاورزی را از دولت اخذ کنند.

وی افزود: همچنین دولت از رهبر معظم انقلاب تخصیص ۲ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای امر بازسازی مناطق سیل زده را درخواست کرده در صورتی که به مجلس بیاید نمایندگان برای تخصیص همکاری خواهند کرد.

تخریب ۲۱۰۰ واحد مسکونی بر اثر سیل

جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استان اظهار داشت: بر اساس آخرین بررسی تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعداد ۲۱۸۵ واحد مسکونی در اثر بارش شدید و سیل تخریبی اعلام شدند.

وی با بیان اینکه این واحدها یا تخریب شده و یا ادامه سکونت در آنها ممکن نیست، افزود: لازم است این واحدها نوسازی شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه یادآور شد: همچنین ۱۰۲۷ واحد تعمیری اعلام شدند که نیاز اساسی به تعمیر دارند.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل بالا آمدن سطح آب و آبگرفتگی منازل اثاثیه ۹۲۰ خانوار از بین رفتند که خسارت‌های این بخش نیز ارزیابی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بخش نیرو شامل آب، برق، گاز و مخازن و… ۳۸۹ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

بالایی همچنین گفت: خسارت بخش کشاورزی ۳۸۶ میلیارد تومان، زیرساخت شهرها و روستاها، شهرداری و دهیاری‌ها با ۱۵۰ میلیارد تومان و سایر دستگاه‌ها ۱۷۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

راه‌ها بیشترین خسارت را از سیل دیدند

بالاترین خسارت برآورد شده مربوط به بخش‌های زیرساخت راه اصلی و روستایی و پل‌ها است آن‌چنان‌که طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران استان عنوان شد: سیل بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان خسارت به تأسیسات راه و ابنیه فنی مستقر در محورهای مواصلاتی استان خسارت وارد کرده است.

راه و شهرسازی هم اعلام کرد که در نتیجه سیل اخیر به ۱۲۰۰ پل خسارت وارد شده و نیازمند تعمیر هستند و همچنین علاوه بر ۱۲۰۰ پل مذکور، ۵۳ پل و ۴۴۸ کیلومتر راه نیز در این حادثه تخریب شده است.

خسارت سیل به تأسیسات آب‌وفاضلاب ۱۶۱ روستای کرمانشاه

فرامرز شوهانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه گفت: سیل به شبکه آب و فاضلاب ۱۶۱ روستای استان خسارت وارد کرد که تاکنون شبکه ۱۵۳ روستای آن وارد مدار بهره‌برداری شده است.

علیرضا تخت‌شاهی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه  از خسارت بیش از ۱۴۰ میلیارد تومانی سیل به تأسیسات آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه خبر داد و گفت: خسارات سیل اخیر به تأسیسات آب و فاضلاب شهری استان را ۱۴۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به حجم بارش و وقوع سیلاب در اکثر شهرها به تأسیسات زیربنایی شامل چاه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال آب و فاضلاب، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و شبکه توزیع آب در سراسر استان بالغ‌بر یک هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

وی برآورد اولیه خسارات در بخش تأسیسات آب را بالغ‌بر ۶۰ میلیارد تومان و در بخش فاضلاب ۷۹ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بیشترین خسارت به مربوط به شهرستان‌های کرمانشاه، دالاهو، سرپل ذهاب، اسلام‌آباد غرب، پاوه، گیلانغرب، کنگاور، جوانرود، تازه‌آباد و ازگله، روانسر، صحنه، قصرشیرین، سنقر و هرسین بوده است.

کدام آثار تاریخی کرمانشاه در سیل آسیب دید؟

امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه هم اظهار داشت: بر اثر سیلاب در استان کرمانشاه نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان به آثار و بناهای تاریخی خسارت وارد شد.

وی بیان کرد: برخی آثار برجسته تاریخی کرمانشاه از جمله پل کوچه، پل چهر، طاق گرا، عمارت خسرو، خانه تاریخی ساری اصلان، نهر کانال آب‌رسانی قصر شیرین، سقف مساجد تاریخی، مقابر ابودجانه دالاهو و… بر اثر سیلاب‌های اخیر دچار آسیب شده‌اند.

راه دسترسی به آبشار پیران، راه دسترسی به سراب قنبر، سراب‌های روانسر، غارقوری قلعه و… بر اثر سیلاب‌ها و روان آب‌های اخیر دچار خسارت شده‌اند

قادری با بیان اینکه، کارشناسان میراث فرهنگی اقدامات لازم را برای جلوگیری از رانش بیشتر آثار تاریخی انجام داده‌اند، تصریح کرد: حفاظت از این آثار ارزشمند تاریخی استان در اولویت فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه بالغ‌بر ۱۲ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری استان نیز خسارت وارد شده است، بیان داشت: راه دسترسی به آبشار پیران، راه دسترسی به سراب قنبر، سراب‌های روانسر، غار قوری قلعه و… بر اثر سیلاب‌ها و روان آب‌های اخیر دچار خسارت شده‌اند.

این تنها بخشی از خسارات و ویرانگری است که سیل در اولین روزهای سال جدید برای کرمانشاه به ارمغان داشت؛ البته با تدابیر اندیشیده شده با توجه به پیش‌بینی بحران از قبل خسارات به حداقل رسید و باید دید نماینده عالی دولت در استان و نمایندگان مجلس چطور با رایزنی و جذب بودجه خواهند توانست این حجم از ویرانی را مرمت کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 26فروردین1398 ، کدخبر: 4590231: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین