پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۸۳۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
بازار خودرو در کشور ما چندین سال است که با معضلاتی جدی همراه شده است و هیچ راهکاری نتوانسته تاکنون این بازار را کنترل کند؛ در این میان برخی سودجویان و شرکت‌ها نیز مثل همیشه دست به اقداماتی هولناک می‌زنند و بازار را بیش از پیش ملتهب می‌کنند.
شعار سال: در حالی که بازار خودرو با موانع و موضوعات بسیاری از قبیل کمبود تولید و رشد روزافزون تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند، عوامل دیگری نیز وجود دارد که مشکلات کنونی را دامن می‌زند.

یکی از جریان‌های موجود، فروش لیزینگی خودروها با قیمت‌های گزاف است که به خودی خود می‌تواند، بازار را بیش از پیش ملتهب کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خوروها توسط شرکت‌های لیزینگی با سودهایی نامتعارف به مردم فروخته می‌شوند و به رغم فسادهایی که تاکنون در این حوزه پیش آمده، هیچ نظارت خاصی بر آن حس نمی‌شود.

برای مثال خودرویی که قیمت کارخانه‌اش حدود 60 میلیون تومان است توسط یک شرکت لیزینگی که خود را وابسته به شرکت اصلی می‌خواند با 58 میلیون تومان پول پیش و 30 قسط 2.3 میلیون تومانی به فروش می‌رساند. حساب سرانگشتی این ارقام نشان می‌دهد که این خودرو با قیمتی در حدود 127 میلیون تومان فروخته می‌شود و که بیش از دو برابر قیمت کارخانه است.

اگر این لیزینگ به شرکت تولیدکننده وابسته باشد که کاملا مشخص است مساله از یک رانت بزرگ خبر می‌دهد. چرا که شرکت زیرمجموعه می‌تواند خودرور را حتی پایین تر از قیمت کارخانه به دست بیاورد و اکنون در حال فروش آن با تخلف مشخص است و سودی که دریافت می‌کند، کاملا نامتعارف است. حتی اگر این شرکت‌ها خودرو را از بازار آزاد نیز خریداری کنند، فروش با این قیمت نمی‌تواند توجیح داشته باشد.

فروش خودرو با این قیمت‌‌ها می‌تواند بازار را بیش از پیش ملتهب سازد؛ چرا که چنین قیمت‌هایی می‌تواند نرخ‌ها را در بازار تحت تاثیر قرار دهد.

فروش خودوریی که حدود 60 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و قیمت تمام شده آن نیز بدون شک پایین‌تر از این است، با قیمتی در حدود 130 میلیون تومان، مصداق دریافت سود ربایی و سو استفاده از نیاز بازار است.

این در حالی است که سابقه شرکت‌های لیزینگی و تخلفات بسیار در این حوزه، مردم را مجاب کرده است که اگر توانایی خرید نقدی را دارند به این شرکت‌ها مراجعه نکنند. با این حال در شرایطی که بازار به شدت ملتهب است و متقاضیان بسیاری در بازار وجود دارد؛ این شرکت‌ها خودرو را با قیمت‌هایی گزاف به فروش می‌رسانند.

از این رو در شرایط التهاب بازار مطلوب به نظر می‌رسد که شرکت‌های لیزینگی به صورت جدی‌تری تحت نظارت قرار بگیرند و اگر این نوع فعالیت مورد قبول آیین‌نامه‌های موجود است، بدون شک باید در آن تجدید نظر صورت بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 2 تیر 1399، کد خبر: 1018254، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین