پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۸۴۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
یک کارشناس اقتصادی گفت: رشد نقدینگی در اقتصاد ایران سال های سال است از حالت طبیعی خود خارج شده و ما اثر آن را از طریق افزایش نرخ تورم در رشد نرخ ارز با تاخیر شاهد بوده ایم.
شعار سال: هادی حق شناس استاندار گلستان و تحلیلگر مسائل اقتصادی: چند متغیر در بازار ارز تاثیرگذار بوده است، رشد نقدینگی در اقتصاد ایران که مربوط به سال جاری و سال گذشته نیست و ما در همه سال‌هایی که رشد نقدینگی متناسب با رشد اقتصاد نبود با وقفه زمانی، اثر آن را از طریق افزایش نرخ تورم در افزایش نرخ ارز دیده‌ایم.
وی بیان کرد: نمی‌شود که رشد نقدینگی که سال ۹۲ زیر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و الان به بیش از پنج برابر رسیده در بازار و شاخص‌های پولی باشد، اما اثری در نرخ ارز نگذاشته باشد. بنابراین این یک پدیده پولی است که وقتی حجم پول زیاد می‌شود، ‌تورم افزایش یافته و در اثر آن باید افزایش نرخ ارز را هم داشته باشیم.
حق شناس افزود: از طرفی دیگر بحث عرضه ارز وجود دارد و به هر دلیلی حالا اسم‌ آن تحریم‌های ظالمانه یکجانبه آمریکا باشد یا هر عنوان دیگری، اخلال در تزریق ارز و نبود سیاستی برای کنترل تقاضا، عوامل مهمی در افزایش یا نوسانات شدید ارز محسوب می‌شوند.
وی بیان کرد: نکته سوم بحث امید یا چشم‌انداز آینده است، اگر به هر دلیلی چشم‌انداز روشنی برای تجارت وجود نداشته باشد، به عنوان مثال کرونا اتفاق میفتد و همه مرزها نه تنها در ایران بلکه در جهان بسته می‌شود و نیاز ارزی باقی می‌ماند،این هم عاملی برای تغییرات نرخ ارز است.
استاندار گلستان گفت: گذشته از همه اینها وقتی به هر دلیلی مردم به دنبال پناهگاه برای پول هستند،این پناهگاه برای پول‌های بزرگ مسکن و برای پول‌های کوچک ارز و سکه و دارایی‌های دیگر باشد هم می‌تواند مزید برعلت تغییرات نرخ ارز شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نود اقتصادی، تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: 2132118، www.90eghtesadi.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین