پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۸۶۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان: پرونده ۱۲ هزار متقاضی به بانک‌های استان ارسال شده است
شعار سال: به‌رغم این‌که برخی اتحادیه‌ها و رسته‌های مشمول بسته حمایتی تسهیلات کرونایی، از سخت‌گیری‌ها و کش‌وقوس‌های اخذ این تسهیلات می‌گویند و مدعی‌اند هنوز کسی برای دریافت این تسهیلات به بانک‌ها معرفی نشده است، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان از ارجاع پرونده ۱۲ هزار متقاضی به بانک‌های استان برای اخذ تسهیلات خبر داد؛ بااین‌حال پرداخت تسهیلات هنوز در آغاز راه است.
شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه سال گذشته و الزامات بهداشتی پیشگیرانه برای حفظ سلامت مردم، منجر به آن شد که واحد‌های اقتصادی به‌ویژه در حوزه خدماتی و اصناف خودخواسته یا بنا بر الزامات قانونی تعطیل و نیمه تعطیل شوند؛ رویه‌ای که زمانش از روز‌ها به ماه‌ها تبدیل شد. به همین دلیل، دولت برای جبران خسارت‌های واردشده به بنگاه‌های اقتصادی که در پی بحران کرونا متضرر شده‌اند، بسته‌های حمایتی در نظر گرفت. تعطیلات نوروز بود که درنهایت با تصویب ستاد اقتصادی دولت، ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از ۱۴ رسته متضرر از کرونا در قالب پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی به بانک مرکزی ابلاغ شد. بنا بود برای هر نیروی کارگر بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان تسهیلات، پرداخت و بازپرداخت آن از مهرماه ۹۹ آغاز شود و رئیس‌جمهور دستور داد در پرداخت آن‌ها سخت‌گیری نشود. بر اساس تصمیمات اولیه مقرر شد این تسهیلات توسط وزارت کار تا پایان خرداد امسال به بنگاه‌های مشمول پرداخت شود. یک ماه پیش بود که معاون وزارت کار از آغاز پرداخت این تسهیلات خبر داد و سهم استان خراسان رضوی از این تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی، مشخص شد که بنا به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ۲۸۶۸ میلیارد تومان است.
 
هنوز به بانک‌ها معرفی نشده‌ایم
گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که به‌شدت تحت تأثیر بحران کرونا قرارگرفته است و دفاتر خدمات گردشگری نیز جزو رسته‌هایی بود که مشمول دریافت تسهیلات کرونایی شد؛ اما «مجید فرقانی» سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان اظهار کرد: به‌رغم این‌که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به دفاتر گردشگری مشهد ضرر واردشده است و بخش عمده‌ای از فعالان این حوزه در سامانه (کارا) ثبت‌نام کرده‌اند تا تسهیلات دریافت کنند، اما هنوز هیچ کارفرمای دفاتر گردشگری به بانک‌ها معرفی نشده و عملاً هنوز هیچ تسهیلاتی به دفاتر متضرر پرداخت‌نشده است.
 
کش و قوس‌های ثبت‌نام
هفت‌خان ثبت‌نام، موضوعی است که رئیس اتحادیه آبمیوه و بستنی‌فروشان مشهد به آن اشاره می‌کند. «شریف‌زاده» گفت: از اردیبهشت‌ماه بود که امکان ثبت‌نام در سامانه «کارا» برای کارفرمایان مهیا شد، اما هر باریک مصوبه جدید به ما ابلاغ شد؛ یک‌بار گفتند که باید کد کارگاه ارائه شود و کارگران باید حتماً بیمه باشند، بعد از آن اعلام کردند که اگر کارگر بیمه نشده باشد هم این تسهیلات تعلق می‌گیرد و تعداد زیادی از آبمیوه و بستنی‌فروشان در خردادماه ثبت‌نام کردند. اما به‌تازگی مجدد اعلام کردند که لازم است پروانه کسب واحد به اتاق اصناف ارائه شود. وی ادامه داد: خلاصه این‌که ما هنوز درگیر مصوبات گوناگون برای ثبت‌نام هستیم و هیچ کارفرمایی برای دریافت تسهیلات به شبکه بانکی معرفی نشده است.
اراده‌ای برای پرداخت وجود ندارد.
اما «لسان طوسی» معاون اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد به پرداخت تسهیلات حمایتی امیدوار نیست. وی در گفتگو با خراسان رضوی گفت: با توجه به این‌که بیش از دو ماه از ثبت‌نام در سامانه می‌گذرد و چندین ماه است که وعده پرداخت می‌دهند، به نظر نمی‌رسد «اراده‌ای» برای پرداخت تسهیلات وجود داشته باشد. درواقع تا به امروز بااین‌که تعداد زیادی از پوشاک‌فروشان مشهد که به‌صورت جدی از بحران کرونا متضرر شده‌اند در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، هنوز کسی به شبکه بانکی معرفی نشده است. لسان طوسی تصریح کرد: اگر این وضعیت تداوم یابد و تسهیلاتی پرداخت نشود، بدون‌شک در نیمه دوم سال شاهد تعطیلی تعداد کثیری از فروشگاه‌های پوشاک در مشهد خواهیم بود. رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان مشهد نیز گلایه جدی از شرایط تعیین‌شده برای پرداخت تسهیلات دارد. «کاشفی» در گفتگو با خراسان رضوی اظهار کرد: برای یک مبلغ تسهیلات جزئی شرایط بسیار سختی گذاشته‌شده است؛ بااین‌حال تعداد زیادی برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند، ولی هنوز موفق به دریافت آن نشده‌اند. از سوی دیگر در شرایطی که ما شاهد تعطیلی واحد‌ها هستیم، مالک‌ها به‌جای این‌که بیشتر از مستأجر حمایت کنند اجاره‌ها را افزایش داده‌اند و همکاران بنده اکنون حتی قادر به پرداخت هزینه آب، برق و گاز مغازه خود نیستند و دولت باید برای این موضوع فکری جدی کند.

واحد‌های صنفی را تحقیر کرده‌اند
دبیر اتاق اصناف مشهد نیز موضع‌گیری انتقادی درخصوص این تسهیلات دارد. «افشاری» گفت: این تسهیلات و رویه تعیین‌شده تحقیر واحد صنفی است. در شرایطی که واحد‌های صنفی به‌شدت متضرر شده‌اند، دولت می‌خواهد تسهیلات ۱۲ میلیون تومان با سود ۱۲ درصد پرداخت کند آن‌هم با شرایط و الزامات سخت‌گیرانه. طبیعی است که واحد‌های صنفی و اتاق اصناف از این شرایط و تسهیلات استقبال نمی‌کنند.
معرفی ۱۲ هزار متقاضی به بانک‌ها
با این‌که برخی اتحادیه‌های مشمول اخذ تسهیلات حمایتی متضرران کرونا مدعی‌اند که هنوز برای دریافت تسهیلات به شبکه بانکی معرفی نشده‌اند، اما دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان اطلاعات دیگری را اعلام می‌کند. «مونسان» در گفتگو با خراسان رضوی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۲ هزار پرونده متقاضی برای اخذ تسهیلات حمایتی رسته‌های چهارده‌گانه متضرر از کرونا به شبکه بانکی استان معرفی‌شده‌اند. وی گفت: بانک‌ها در رویه تایید صلاحیت متقاضیان دخالتی ندارند و این بررسی کاملاً توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب سامانه کارا انجام می‌شود و به بانک‌ها معرفی می‌شوند تا مراحل دریافت تسهیلات را طی کنند. البته تعداد کسانی که موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند، کم است. دلیل این موضوع هم این است که هنوز کمتر از یک هفته است که متقاضیان به شبکه بانکی معرفی‌شده‌اند و در حال دریافت تسهیلات مدنظر هستند. دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان درباره شرایط پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی نیز گفت: بر اساس آن‌چه در ستاد مقابله با کرونا مصوب شده، دستورالعمل مشخصی برای پرداخت تسهیلات تعیین‌شده است و بانک‌ها تصمیم‌گیرنده نیستند. طوری که متقاضی دریافت تسهیلات تا سقف ۱۶ میلیون تومان نیازی به معرفی ضامن ندارند و تا سقف ۴۵ میلیون تومان تنها به یک ضامن نیاز است و برای مبالغ بالاتر نیز دستورالعمل کاملاً مشخص است. علاوه بر این درباره قانون چک هم طبق دستورالعمل صادرشده، متقاضیانی که در برهه زمانی اول اسفند سال گذشته تا اول خردادماه امسال چک برگشتی داشته‌اند، مشمول محدودیت‌های قانون چک نبوده و می‌توانند برای اخذ تسهیلات اقدام کنند. با این حال پیش از این، رئیس اتاق اصناف مشهد نیز با اشاره به وجود ۱۴۰ هزار واحد صنفی در مشهد که ۷۰ درصد آن‌ها از کرونا متضرر شده‌اند، اعلام کرده بود تنها ۴۰ هزار واحد در رسته‌های معرفی‌شده جا می‌گیرند و تنها حدود ۳۰ درصد آن‌ها قادر خواهند بود این تسهیلات را دریافت کنند که در گزارش «هفت‌خان دریافت تسهیلات کرونایی» که در ۲۸ اردیبهشت در روزنامه خراسان رضوی به چاپ رسید، به آن پرداخته شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 16 تیر 1399، کد خبر: 700512،  www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین