پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مطالبه ۱۰ ساله بازنشستگان بود که با این تصویب پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی از دولت در هیئت وزیران به نتیجه رسید.

شعار سال: بالاخره پس از گذشت چهار ماه از سال که از تنور تعیین تکلیف حقوق سالانه برای بازنشستگان تامین اجتماعی چندان آبی گرم نشد و پس از رفت و برگشت درنهایت به افزایش ۲۶ درصدی ختم شد، حالا، اما بازنشستگان می‌توانند به یک خبر خوش دل ببندند که نمونه اش را مدت هاست برای این قشر نداشتیم.

این خبر که دیروز با مصوبه‌ای در هیئت دولت رقم خورد، به نوعی تحرک جدیدی را در متناسب سازی یا همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پدید خواهد آورد. آن طور که مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دیروز تصریح کرد، با این مصوبه برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، حقوق هر بازنشسته حداقل ۵۰۰ و حداکثر ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

مصوبه هیئت دولت چه بود؟

مصوبه هیئت دولت به ماجرای بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی بر می‌گردد که طبق گفته اکبر شوکت عضو کارگری هیئت امنای این سازمان رقمی حدود ۳۰۰ هزارمیلیارد تومان است. همان طور که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته‌های قبل هم اعلام کرده بود، دولت بنایش را بر این گذاشت تا با پرداخت بخشی از بدهی هایش به تامین اجتماعی، زمینه اجرای پروژه همسان سازی حقوق بازنشستگان را تسهیل کند. اگرچه تامین اجتماعی‌ها معتقدند، منابع همسان سازی اساسا باید توسط دولت تامین شود و ارتباطی با بدهی دولت به تامین اجتماعی ندارد، اما سرانجام مصوبه‌ای دیروز در هیئت دولت به تصویب رسید که سایت سازمان تامین اجتماعی آن را با عنوان «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در هیئت دولت تصویب شد» گزارش کرد و نوشت:  «هیئت دولت با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در تأدیه بدهی اش به سازمان تامین اجتماعی موافقت کرد به این ترتیب دست سازمان برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باز شد.»


حالا این مصوبه مهم که مدت‌ها مورد انتظار بازنشستگان تامین اجتماعی بوده است، از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

در این زمینه چه کسی بهتر از مدیرعامل تامین اجتماعی که در این باره توضیح دهد. آقای سالاری دیروز در این باره گفت: «در جلسه هیئت دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان بابت رد بدهی‌ها به تامین اجتماعی داده شد تا از این طریق، متناسب سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود. این تصمیم را رئیس جمهور و دولت با پیگیری‌های وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی گرفتند. هزینه متناسب سازی حقوق بازنشستگان، در هر سال ۱۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. امیدواریم که بتوانیم در نهایت تا ۳۰-۴۰ روز آینده محاسبات و صدور احکام را انجام دهیم و این افزایش‌ها را پرداخت کنیم. بر این اساس میزان افزایش حقوق بازنشستگان حداقل بگیر، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است و برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر هم این افزایش تا ۸۰۰ هزار تومان نیز افزایش می‌یابد. میزان این افزایش متناسب با سنوات خدمت بازنشستگان و میزان وصولی فعلی شان است.» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین از احتمال تصویب افزایش بن خوار بار و حق مسکن هم خبر داد که قرار شد روز شنبه  جزئیات بیشتر را تشریح کند.  

حقوق حداقل بگیر‌ها چقدر می‌شود؟

آقای سالاری در پاسخ به این سوال که بالاخره حقوق حداقل بگیر‌ها چقدر می‌شود؟ چنین گفت: به عنوان مثال کسی که با ۳۰ سال سابقه، حداقل بگیر بوده است، در پایان سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافتی داشته که با اعمال ۲۶ درصد افزایش سنواتی، در آغاز سال جدید دریافتی اش به حدود دو میلیون تومان رسیده است و با اعمال متناسب‌سازی و افزایش بن‌خوار بار و حق مسکن دریافتی‌اش حتماً بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد.

تحقق مطالبه ۱۰ ساله  


در پی این مصوبه اظهارنظر علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران هم جالب بود که دیروز چنین گفت: «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مطالبه ۱۰ ساله بازنشستگان بود که با این تصویب پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی از دولت در هیئت وزیران به نتیجه رسید.»


 سرمایه تامین اجتماعی نباید از بین برود


با انتشار خبر مصوبه دیروز دولت، ما هم به سراغ اکبر شوکت عضو کارگری هیئت امنای تامین اجتماعی رفتیم تا در خصوص این تحول دیدگاهش را جویا شویم. آقای شوکت که البته از عملکرد پیشین دولت در میزان افزایش سالانه حقوق پایه کارگران و بازنشستگان به شدت گلایه‌مند است، می‌گوید: این که دولت بدهی‌‌هایش به تامین اجتماعی را به حساب تامین بودجه همسان‌سازی بگذارد، مورد قبول ما نیست. دولت وظیفه‌اش این است که بودجه همسان‌سازی را تامین کند ضمن این که اگر حقوق سالانه را مبتنی بر تورم و روال منطقی افزایش می‌داد، لازم نبود این قدر بازنشستگان عزیز را معطل خودمان کنیم. او می‌گوید: دولت باید در لوایح سالانه به وظایف خودش در قبال کارگران و بازنشستگان عمل کند تا سرمایه‌های سازمان تامین اجتماعی صرف هزینه‌های جاری نشود چرا که با این روند، آینده این سازمان و بازنشستگان دچار بحران خواهد شد.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، به تاریخ: ۱۹ تیر ۱۳۹۹، کد خبر:‌ ۲۰۴۲۰، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین