شعار سال: هر کسی مدعی کاهش قیمت خودرو به نفع مردم است، امید واهی میدهد و متاسفانه کسانی که این امیدهای غیرواقعی را میدهند، چون مساله اصلی را به تعویق میاندازند روز به روز مساله پیچیدهتر و غیرقابل حلتر خواهد شد. ماه هاست این هشدار ازسوی کارشناسان به سیاستگذار داده میشود، ولی این در حالی است که مسئولان گوشی برای شنیدن ندارند؛ بنابراین وضع این بازار روز به روز بدتر میشود. نمونه آن قرعه کشی برای خرید خودرو است. آیا قرعه کشی مشکلی را حل کرد؟ یا نمونه دیگر آن، موضوع مالیات است که در حال حاضر مطرح میکنند؛ اما آیا گرفتن مالیات از خرید و فروش خودرو مشکلی را حل میکند؟ به طور قطع جواب منفی است. بماند که اجرایی کردن این کار نیز هزینه دارد. خیلی روراست میگویم که در کوتاه مدت نمیتوان به حل مشکلات این صنعت پرداخت، چون اصول اقتصاد را نمیشود با حرف حل کرد. راه حل اساسی این است که تولید بالا برود. تولید هم کی بالا میرود؟ زمانی که عملیات سودآور باشد و بشود سرمایه گذاری کرد. در حال حاضر با وضعیت موجود نه تنها سرمایه گذاری وجود ندارد، بلکه حتی سرمایهها از این صنعت فراری اند. مساله هم کاملا واضح است. وقتی این صنعت زیان میدهد، مشخص است که سرمایه فرار میکند. وقتی به شما بگویند که در بورس طی یک ماه سود میکنی، سرمایه ات را به بازاری ببر که نه تنها سود نمیکنی، بلکه آخر سال هم باید ضرر بدهی، آیا این کار را میکنی؟ این اوضاع ادامه دارد و بدتر هم میشود، چون ما چالشهای جدید هم داریم. به طور مثال وقتی پراید را حذف میکنیم، جایگزین آن یعنی تیبا نیاز به تکنولوژی بالاتر دارد و درنتیجه نیازمند افزایش سرمایه اید و ظرفیت تولید کاهش پیدا میکند. بماند که اخیرا به یک مشکل بزرگتر برخورد کرده ایم. آن هم این است که تورم بسیار شدید داریم که این بسیار خطرناک است. در وضعیتی که تورم شدید داریم هیچ کسی به دنبال تولید نیست و همه به دنبال دلال بازی اند. چون شما اگر بخواهید فولادی را بخرید و آن را نگه دارید و همان طور بفروشید، راحتتر فروش میرود تا آن را بخرید و یک قطعه بسازید و بعد تحویل خودروساز بدهید و خودروساز ۶ ماه بعد پول آن را به شما بدهد؛ بنابراین اگر این شرایط ادامه پیدا کند و هرچقدر دیرتر به روشهای اصولی بازگشت کنیم، موضوع پیچیدهتر و خسارت بیشتری به مردم وارد میشود. در حال حاضر وضعیت نسبت به گذشته بسیار پیچیدهتر هم میشود. ضمنا از سوی دیگر مسئولان کمتر جرات میکنند که بگویند قیمت را آزاد کنید، چون در بخشهای دیگر تنشهای بسیار زیادی داریم و کسی جرات نمیکند در این وضعیت تنشی به نام «آزادسازی قیمت خودرو» را هم گردن بگیرد لذا موضوع به تدریج پیچیدهتر و کشدارتر میشود و کسی زیر بار آن نمیرود. چرا قیمت خودرو را مسکوت گذاشته اند و کسی جرات نمیکند بالا ببرد؟ همه میدانند که اقتصاد این صنعت اشکال دارد، ولی به لحاظ سیاسی و تنش اجتماعی است که جرات نمیکنند. اگر قیمت را آزاد کنند این تنش اجتماعی تبدیل به تنش اقتصادی میشود. تنش اقتصادی باعث کاهش ظرفیت و سپس تنش بیشتر در بازار میشود. این تنش در بازار باعث تنش بیشتر در مردم میشود و یک حلقه کاملا باطل ادامه پیدا میکند و تقویت شونده ما را به باتلاق عمیق میکشاند. هرچند این صنعت هنوز در این باتلاق به طور کامل فرونرفته و نابود نشده، ولی دارد نفسهای آخر خود را میکشد. اینکه تا کجا پیش رود هنوز مشخص نیست. ۴۰ هزار میلیاد تومان زیانی که به این صنعت خورده و همین الان هم ۴ ماه از سال گذشته و هنوز دارد زیان میکند و به همین دلایل مشخص است که دارد نفسهای آخر خود را میکشد. از طرف دیگر در فضای تورمی بسیار شدیدی قرار گرفته ایم که قیمتها هر روز بالا میرود. قیمت فولاد که با دستور دولت بالا و پایین نمیرود. بلکه با قیمت ارز است که بالا و پایین میشود. حتی اگر دستور هم بدهند باز هم فایده ندارد، چون آن کار خود را میکند. شمش آلومینیوم و شمش مس کار خود را میکنند و اگر به غیر از این هم باشد که آنجا هم خراب میشود؛ بنابراین این صنعت نفسهای اآخر خود را میکشد با این وضع و سیاست گذاریای که آقایون انجام میدهند.
با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری کسب و کار نیوز ، تاریخ انتشار: 24 تیر 1399 ، کدخبر: _ ، www.kasbokarnews.ir