پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
مدیرعامل اسبق سایپا چهار عامل توسعه ‌نیافتگی صنعت خودرو را در این سال‌ها تشریح کرد.
شعار سال:مدیرعامل اسبق سایپا چهار عامل توسعه ‌نیافتگی صنعت خودرو را در این سال‌ها تشریح کرد.
 
*** پیچیدگی‌های صنعت خودرو
 
 سعید مدنی در خصوص عوامل توسعه نیافتگی صنعت خودرو، اظهار داشت: صنعت خودرو خیلی پیچیده نیست، اما در ادوار مختلف فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است.
 
شاید یکی از دلایل اصلی حساسیت مردم و دولت روی صنعت خودرو، جامع و کامل بودن آن باشد، صنعتی که برخلاف دیگر صنایع از مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره تاثیر می‌پذیرد.
 
این کارشناس ارشد صنعت خودرو یادآورشد: در کشورهای مختلف تاثیرگذاری این صنعت روی تولید ناخالص ملی بررسی می‌شود، به طور مثال در ایران در صورت کار کردن این صنعت با حداکثر ظرفیت، سهم آن تا پنج درصد عنوان می‌شود، همچنین سرانه خودرو در هر کشور نمایشگر میزان رفاه اقتصادی مردم آن است.
 
از نظر سیاسی، برخی کشورها حتی آمریکا و اروپا به صنعت خودروسازی حساسند و از آن حمایت می‌کنند، در کشور ما نیز برای پایین نگه داشتن سبد تورم، قیمت خودرو را پایین نگه می‌دارند.
 
‌در سال‌های گذشته، هرگاه دخالت‌ها در این صنعت زیاد شده خودروسازی زمین خورده و به یکی از بنگاه‌های بدهکار تبدیل شده و برای چند سال هیچ پروژه بزرگی در آنها به انجام نرسیده است.
 
*** نبود ثبات مدیریتی
 
وی با اشاره به آخرین گزارش تحقق و تفحص مجلس، گفت: که به مثابه چراغ راهی برای صنعت خودروسازی، با رویکرد عارضه‌یابی وارد مساله شده و دستورالعمل‌های کلان برای رفع عیوب آن ارائه کرده است.
 
تا پیش از روی کار آمدن دولت نهم، همه مسائل خودروسازی کشور توسط مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت انجام می‌شد و برنامه‌ریزی، تدوین استراتژی‌های درازمدت و چشم‌انداز از سوی ایدرو دنبال می‌شد، اما از آن پس دخالت‌ها در این صنعت افزایش یافت.
 
نداشتن ثبات مدیریتی، یکی از مهمترین معضلات این صنعت است به‌طوری که سایپا در دوره چهار ساله ۹۴ تا ۹۸ چهار مدیرعامل عوض کرد.
 
*** سیاست خصوصی‌سازی
 
مدنی ضمن تایکد بر سیاست خصوصی‌سازی، گفت: سیاست خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی و با رعایت همه اصول آن در خودروسازی دنبال شود تا شاهد کاهش مشکلات آن باشیم؛ یعنی به افراد اهلیت‌دار، دارای سرمایه و به دور از هر گونه رانتی واگذار شود و پس از واگذاری نیز از آنها، برنامه گرفته شده و پایش شوند.
 
وزارت صنعت خود با مشکلات زیادی روبه رو است و در اختیار داشتن خودروسازی‌ها جز اینکه باری روی دوش آن باشد نتیجه دیگری ندارد؛ در این زمینه باید دولت نقش ناظر بر خودروسازی‌ها را داشته باشد.
 
*** قیمت‌گذاری در صنعت خودرو
 
این کارشناس ارشد صنعت خودرو، مشکل دیگر این صنعت را در نظام قیمت‌گذاری آن توصیف کرد و ادامه‌داد: در حدود ۱۵ سال گذشته تغییرات قیمتی همه کالاها را شاهد بودیم، اما خودرو تغییر قیمتی کمتری را تجربه کرد، به عنوان نمونه در مقاطعی قیمت برخی نهاده‌های تولید خودرو سه تا چهار برابر شد، اما قیمت خودرو افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تجربه کرد.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته زیان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور را شاهد بودیم، اظهارداشت:
 
مطابق ‌تبصره یک ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی و بند ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، اگر دولت به هر دلیلی قیمت هر کالایی را کمتر از ارزش واقعی آن تکلیف کند، باید نسبت به پرداخت کمک زیان اقدام کند.
 
قوانین خوبی در موضوع حمایت از تولید و رفع موانع تولید داریم، اما مشکل آنجاست که به آنها عمل نمی‌شود.
 
مدنی در ادامه اضافه کرد: هر بار که نرخ ارز با رشد مواجه می‌شود، شرکت‌های خودروسازی دچار کمبود نقدینگی برای سفارش‌گذاری مواد اولیه و اجناس خود می‌شوند که روی تولیدشان تاثیرگذار می‌شود.
 
*** حضور واسطه‌گران در بازار
 
  مدیرعامل اسبق سایپا در پایان اظهار داشت: مدیران صنعت خودروسازی در سال‌های گذشته این مشکل را با اخذ تسهیلات و قرض حل کرده‌اند، این در حالی است که ارزش افزوده تولیدی آنها به جیب بانک یا نظام دلالی می‌رود.
 
بروز چنین مسائلی، مانع از رشد و توسعه صنعت خودروسازی در سال‌های گذشته شده است.
 
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  صنایع   ،تاریخ انتشار:  20 تیر 1399،کدخبر:  190276 ، www.sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین