پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
بیش از ۷۷ درصد شرکت کنندگان در یک نظرسنجی، موافق این بودند که احتمال زیادی وجود دارد که افرادی بخواهند از شرایط موجود در تحریم به نفع خود استفاده کنند.
شعار سال: چند سالی هست که ایران دوباره و به صورت جدی‌تر با تحریم‌های جدی‌تری در بخش نفت و پتروشیمی مواجه است، در این میان برخی وجود این تحریم‌ها را فرصتی برای خودکفایی و باور ملی می‌دانند و می‌گویند موضوع تحریم صنعت پتروشیمی ایران در عین اینکه یک تهدید جدی می‌تواند برای ایران باشد، می‌تواند فرصت فوق العاده‌ای نیز برای صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی پتروشیمی محسوب شود و برخی دیگر نیز این موقعیت در کشور را مسبب انواع و اقسام پس‌رفت‌ها در این دو حوزه استراتژیک و درآمدزا می‌دانند.

موافقین می‌گویند، هم اکنون صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور به جهت ناتوانی در تأمین مواد اولیه خود یا با ظرفیت‌های خالی مواجه است، که یا تعطیل هستند و یا در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برند؛ و اگر بشود مواد اولیه را به صنایع پایین دستی رساند دیگر تحریم‌های آمریکا کارساز نخواهد بود و به عبارت بهتر تحریم‌های صنعت پتروشیمی توسط آمریکایی‌ها را دور خواهیم زد و به جهت اینکه کشور‌های همسایه ما به شدت به محصولات پایین دستی پتروشیمی نیازمند هستند، بنابراین صادرات این محصولات به کشور‌های همسایه از دسترس تحریم‌های آمریکا خارج خواهد بود.

در این میان، اما مخالفین معتقدند وجود این تحریم‌ها میتواند یک عامل بازدانده در رسیدن دانش و تجهیزات لازم به کشور باشد، اما مقوله‌ای که در این مطرح است این است که تجربه‌های تلخ کار کردن با توتال و شرکت‌های چینی حتی در دوران پساتحریم بار‌ها به ما ثابت کرده که در همان دوران هم اگر از پس خودمان برنمی آمدیم کاری از پیش نمی‌بردیم.

در همین راستا بود که هفته گذشته یکی از پایگاه‌های تحلیلی خبری، نظر سنجی خود را به این موضوع اختصاص داد و مخاطبین خود خواست تا نظر خود را در این خصوص که تا چه اندازه احتمال دارد افرادی در بدنه مجموعه‌های تصمیم گیر به بهانه تحریم در بخش خرید تجهیزات طرح‌های نفت و پتروشیمی به دنبال زدوبند‌های خاص و سوءاستفاده‌های مالی باشند، بپرسد.

 
جلوگیری بعضی‌ها از رشد پتروشیمی ایران به بهانه تحریم
 
 

اما نکته جالب اینجاست که بیش از ۷۷ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی، موافق این بودند که احتمال زیادی وجود دارد که افرادی بخواهند از شرایط موجود در تحریم به نفع خود استفاده کنند و به بهانه تحریم از رشد طرح‌های موجود در صنعت پتروشیمی جلوگیری کنند.
 
 
جلوگیری بعضی‌ها از رشد پتروشیمی ایران به بهانه تحریم
 


در پایان باید گفت، قطعا وجود یک تنظیم‌گر در حوزه نفت به خصوص پتروشیمی این روز‌ها نیاز است و هراندازه که در این زمینه تعلل صورت بگیرد و بخش‌های قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری دیرتر این موضوع را بررسی و تعیین تکلیف کنند، آسیب‌های اقتصادی در این حوزه بیشتر خواهد شد و کشور ما از برخی مواهب کمتر برخوردار خواهد شد.
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از گروه خبری تحلیلی نفتی‌ها ،تاریخ انتشار:  26 تیر 1399،کدخبر:  38726  ، naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین