پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
در نشست «کتاب و معلولان» بر مناسب‌‌سازی فضای کتابخانه‌های عمومی برای دسترسی آسان معلولان به منابع کتابخانه‌ای تاکید شد.

شعار سال: نشست «کتاب و معلولان» با حضور منصور برجیان، مدیر‌عامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران و منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان امروز چهارشنبه 25 تیر‌ماه به‌صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست شادکام، با اشاره به پایش 135 اثر و انتخاب 19 اثر برگزیده در سومین دوره جشنواره ملی کاما، درباره نویسندگی در حوزه معلولان، بیان کرد: کسی می‌تواند درباره معلولان و معلولیت بنویسد که درک صحیحی از وضعیت زندگی این جامعه داشته باشد.

وی افزود: از هشت سال گذشته به‌‌‌دنبال عقد‌ تفاهم‌نامه با شرکت سامسونگ، کتابخانه‌ نابینایان 15 استان تجهیز شده‌ است. سامسونگ در حوزه کودک و نوجوان با تایید انجمن، 800 کتاب صوتی همچنین 5000 کتاب در حوزه عمومی و دانشگاهی را تولید کرده‌است؛ در‌حالی‌که پیش‌تر فقط 40 عنوان کتاب صوتی در کشور وجود داشت.

شادکام ادامه داد: ایجاد امکانات مختلف اعم از تجهیز کتابخانه‌ها حتی ارائه خدماتی مانند ایاب و ذهاب از دیگر اقدامات این شرکت برای نابینایان است؛ چراکه در جریان آسیب‌شناسی مشخص شد یکی از دلایل استقبال اندک نابینایان از کتابخانه‌های عمومی، کمبود تجهیزات ایاب و ذهاب است.

وی با اعلام خبر تمدید یک‌ساله قرارداد همکاری انجمن نابینایان با سامسونگ، بیان کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز این همکاری ادامه پیدا کرد و برای ارائه خدمات به نابینایان متقاضی مشاوره‌های کتاب‌محور در منزل، ارائه شد.

قانون حمایت از معلولان اجرا شود

قائم‌مقام انجمن نابینایان، مشارکت معلولان در تصمیم‌گیری‌ها برای این جامعه را ضروری دانست و افزود: تصمیم‌‌گیری درباره معلولان بدون حضور آن‌ها، اثر‌بخش نخواهد بود. از نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی و همچنین بدنه دولت می‌خواهیم به اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان توجه داشته باشند. به‌نظر می‌رسد همیشه از حوزه مظلوم فرهنگ، برای جبران کمبود بودجه استفاده می‌شود؛ درحالی‌که معلولان جزو توانمند‌ترین افراد جامعه محسوب می‌شوند.

شادکام با بین این مطلب که مطالعه حتی در کاهش ابتلا به معلولیت اهمیت دارد گفت: 20 درصد افراد نابینا اگر به منابع مطالعاتی دسترسی داشتند، نابینا نمی‌شدند. علاو‌براین بسیاری از مسائل اجتماعی و روحی و روانی با مطالعه کتاب بر‌طرف می‌شود. ایجاد دسترسی آسان معلولان به کتاب، به عزم ملی نیاز داریم.

ضرورت مناسب‌سازی فضای کتابخانه‌های عمومی برای معلولان

برجیان در ادامه این نشست با اشاره به مشکلات معلولان در استفاده از کتابخانه‌های عمومی، افزود: کتابخانه‌های عمومی برای استفاده معلولان مناسب‌‌‌سازی نشده‌‌، به همین دلیل این جامعه در دسترسی به منابع کتابخانه‌ای با مشکل مواجه است. با توجه به اینکه یکی از علایق جامعه معلولان، فعالیت در حوزه‌های فرهنگی است، مشکلات دسترسی به‌منابع کتابخانه‌ای مانع از ادامه فعالیت آن‌ها می‌شود.

وی از معطل ماندن تفاهم‌نامه همکاری بین انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انتقاد کرد و افزود: دو سال از امضا تفاهم‌نامه همکاری بین انجمن و نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌گذرد اما هنوز اجرایی نشده‌است. افراد معلول صاحب‌قلم به دلیل بی‌توجهی ارگان‌های دخیل در امر کتاب و کتابخوانی با مشکلات متعددی مواجه هستند؛ به‌عبارت دیگر حمایت‌‌ها محقق نمی‌شود.

وعده به برگزیدگان جشنواره کاما محقق نشده‌است

برجیان با وعده حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیدگان سومین جشنواره ملی کاما اشاره و بیان کرد: در اختتامیه سومین جشنواره ملی کاما اعلام شد، آثار برگزیدگان این دوره خریداری می‌شود اما تا امروز این وعده محقق نشده‌است.

وی درباره خدمات انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران در دوره کرونا به اعضای معلول کتابخانه این انجمن گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، خدمات رایگان ارسال کتاب به متقاضیان را در دستور کار انجمن قرار گرفت. تاکید داریم، استفاده از همه خدمات کتابخانه‌ای حق مسلم همه معلولان است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری کتاب ایران ایبنا، تاریخ انتشار 25    تیر    99، کد خبر:   293155، www.ibna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین