پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
منتخب دومین جایزه کتاب سال زنجان گفت: مشکلات مالی باعث شده است که هیچ کس نتواند به نویسندگی به عنوان شغل نگاه کند.
شعار سال: «حسن خلجی» شاعر جوان زنجانی چندی پیش و به‌خاطر خلق کتاب شعر «خوش به حال او» در بخش ادبیات دومین جایزه کتاب سال استان زنجان شایسته تقدیر شناخته شد.

این شاعر زنجانی فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه نوشتن از ۱۵ سالگی آغاز کرده است. نخستین مجموعه شعر خلجی «زبانزد» نام دارد که شامل اشعار سروده شده در سنین جوانی اوست. دومین کتاب این شاعر با عنوان «خوش به حال او» حاوی ۴۷ غزل عاشقانه و اجتماعی است که پاییز سال قبل به چاپ رسید. سومین مجموعه شعر حسن خلجی با عنوان «سبزِ روشن» که حاوی ۴۰ غزل عاشقانه و اجتماعی است نیز در آینده نزدیک چاپ و منتشر خواهد شد.

حسن خلجی درباره کتاب «خوش به حال او» منتخب دومین جایزه کتاب سال زنجان، گفت: این کتاب حاوی ۴۷ غزل عاشقانه و اجتماعی است که طی دو سال سروده شده است.

منتخب دومین جایزه کتاب سال زنجان با اشاره به اینکه موضوع اصلی اشعار کتاب «خوش به حال او» اجتماعی و عاشقانه است، تصریح کرد: با توجه به دغدغه‎ای که در حوزه اجتماعی داشتم، بیشتر اشعارم را در این حوزه سروده‌ام.

وی با اشاره به اینکه شعر در واقع یک زبان برای بیان و انتقال احساسات در حوزه‌های مختلف است، گفت: در کتاب «خوش به حال او» نیز بخش اعظمی از احساسات و عواطف شخصی من به زبان شعر بیان شده است.

این شاعر زنجانی بیان مسائل اجتماعی به زبان شعر را یک فرصت برای تبیین مشکلات اجتماعی عنوان کرد و گفت: شعرا با دیدگاهی که شاید متفاوت از سایر مردم است، مشکلات را به زبان شعر و به‌صورتی دل‌نشین‌تر بیان می‌کنند که مخاطبان خاص خود را دارد.

خلجی به ظرفیت‌ها و استعداد‌های استان زنجان در حوزه شعر اشاره کرد و افزود: زنجان از دیرباز مهد پرورش شعرای بزرگی بوده است؛ حسین منزوی از جمله آنهاست، هرچند که در چند دهه اخیر هم نسل جوان درخشش خوبی در این عرصه داشته‌اند.

این شاعر جوان زنجانی در ادامه به فاکتور‌های موثر در بهبود کیفی اشعار شاعران اشاره کرد و گفت: مطالعه و خوانش اشعار بزرگان همچون حافظ، سعدی، مولانا و ... قطعا در بهتر شدن آثار کمک شایانی خواهد کرد.

وی همچنین به موضوع نقد به عنوان یک عنصر تاثیرگذار در بهتر شدن آثار اشاره کرد و گفت: نبود منتقد موجب تنزل اشعار می‌شود، هرچند که در این رابطه پایگاه نقد شعر راه‌اندازی شده است، اما به عقیده من باید این موضوع پررنگ‌تر شود.
 
در ایران برخلاف دنیا، نویسندگی شغل دوم است

منتخب دومین جایزه کتاب سال زنجان در ارتباط با مشکلات چاپ کتاب نیز گفت: به جرأت می‌توان گفت که سخت‌ترین مرحله چاپ کتاب، تأمین هزینه‌های آن است، چراکه به‌علت گرانی و رکود کمتر اننشاراتی جرات چاپ کتاب را پیدا می‌کند.

وی افزود: همین مشکلات مالی باعث شده است که هیچ کس نتواند به نویسندگی به عنوان شغل نگاه کند؛ در حالی که در کشور‌های اروپایی نویسندگی یا سرودن شعر با چاپ کتاب یک شغل محسوب می‌شود.

خلجی تصریح کرد: شاید همه فعالان این عرصه واقف به موضوع هستند که در ایران به نویسندگی باید به‌عنوان شغل دوم نگاه کرد، چون تقریبا هیچ درآمدی ندارد.

وی در ادامه به بحث کتاب‌های الکترونیکی نیز اشاره کرد و گفت: به عقیده بنده اپلیکشین‌هایی که برای عرضه کتاب‌های الکترونیکی وارد عمل شده‌اند، خوب عمل کرده‌اند و حتی باعث افزایش سطح مطالعه نیز شده‌اند.

منتخب دومین جایزه کتاب سال زنجان افزود: هرچند که برخی از افراد همچنان دلبسته‌ی کتاب‌های کاغذی‌اند، اما الکترونیکی شدن کتاب‌ها موجب کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در کاغذ شده و امکان استفاده از آن در هر مکانی وجود دارد.

خلجی با اشاره به اینکه در ایام کرونا و با تعطیلی کتابخانه‌ها، مطالعه کتاب‌های الکترونیکی بیشتر شده است، تصریح کرد: به عقیده من کرونا فرصتی ایجاد کرد تا راهکار‌های مختلف مطالعه در جامعه پیدا شود؛ راهکار‌هایی که درصورت استفاده درست از آن‌ها جمعیت کتابخوانان هم افزایش پیدا خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایبنا، تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۳۰۱۸۴۸، www.ibna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
دمتون گرم كه از جوانان خوش فكر عرصه هنر حمايت ميكنيد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین