پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۸۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
نهاد کتابخانه‌های عمومی هنوز بودجه اختصاصی ندارد، گاهی به عنوان نهادی دولتی و گاهی غیردولتی در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل با مشکلات متعددی مواجه شده و انتظار‌ها از کمیسیون فرهنگی و تلفیق، بررسی مشکلات این نهاد و رفع آنهاست.
شعار سال: فقدان بودجه اختصاصی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، باعث مشکلات زیادی در این نهاد شده که در فرهنگ‌سازی کشور تاثیر مهمی دارد. هیچ سازمان و نهادی نمی‌تواند با ساختار اشتباه مالی و بدون بودجه برای فعالیت‌های آینده برنامه‌ریزی کند. با این حال بسیاری از کتابداران حتی در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در کتابخانه‌ها فعالند و در مخازن و همچنین برای خدمات‌رسانی به اعضا تلاش می‌کنند.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ۲۶ دی‌ماه از پیگیری مطالبات کتابداران خبر داد و گفت: در این خصوص با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مکاتباتی انجام شده است.

تخصیص بودجه برای نهاد کتابخانه‌های عمومی مساله‌ای ضروری است و در جلسه‌های مسئولان این نهاد و اعضای کمیسیون فرهنگ و تلفیق مورد بررسی قرار گرفته است. این بودجه، نیم‌درصد از درآمد شهرداری است که در طول سال‌های گذشته به دلایل مختلف به نهاد کتابخانه‌ها واریز نشده است.

تخصیص بودجه به نهاد کتابخانه‌های عمومی قطعی نشده

جواد نیک‌بین نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بررسی جداول تبصره ۱۴، اقدامی پیچیده و زمان‌بر در بودجه است، گفت: هنوز فعالیت کمیسیون فرهنگی ادامه دارد و به نتایج قطعی نرسیده‌ایم. تالیف تبصره‌هایی در این ابعاد، طولانی است و باید به دقت انجام شود.

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، از طرف دولت به طور حتم از نظر حقوقی اقدامی برای کاهش دغدغه‌های کتابداران انجام خواهدشد که موجب افزایش حقوق این صنف می‌شود، اما هنوز بودجه و رقم آن قطعی نشده است.

پیش از این، مهری پریرخ از اعضای هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، درباره پیگیری مسائل معیشتی کتابداران توسط دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داده بود. همچنین کتابداران تلاش می‌کنند با نمایندگان مجلس ارتباط داشته باشند تا حق و حقوق کل نهاد کتابخانه‌های عمومی را به نمایندگان بشناسانند و از آن دفاع کنند.

غلامرضا منتظری نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات مجلس برای کاهش مشکلات کتابداران گفت: از طرف مجلس در نخستین اقدام از علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (که پنجم دی‌ماه به مجلس رفته بود) خواستیم تحلیلی از وضع موجود نهاد کتابخانه‌ها در حوزه سخت افزاری، نرم‌افزاری و نیروی انسانی ارائه دهند که جمع‌بندی خوبی ارائه شد.

در گام دوم، قانون نهاد کتابخانه‌ها نیاز به اصلاحات دارد. به همین دلیل نمایندگان موارد را بررسی و پیشنهاد‌هایی را ارائه کردند. این موارد در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفته است، این پیشنهاد‌ها در نوبت بررسی مجلس است تا به صحن برود و برای تصویب نهایی شود.

به گفته منتظری، در طرحی که توسط نهاد کتابخانه‌ها به مجلس ارائه شده، این نهاد چند مشکل اساسی دارد؛ نخست منابع و اعتبارات آن است. موضوع دیگر، عدم انطباق سرمایه انسانی و ماموریت است.

او ادامه داد: کتابخانه‌هایی داریم که به اندازه کافی کتابدار ندارند. همچنین کتابخانه‌هایی ساخته شده که نیاز به نگهبان و نیرو‌های دیگر دارد. موضوع سوم درباره نوع نگاه به نهاد کتابخانه‌هاست که از سرگردانی رنج می‌برد؛ گاهی متولیان می‌گویند این نهاد مجموعه دولتی است و گاهی نیست. این موارد در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفته است.

انتظار خبری خوب برای نهاد کتابخانه‌های عمومی

نهاد کتابخانه‌های عمومی، یک سازمان دولتی نیست و به صورت هیات امنایی اداره می‌شود. به همین دلیل بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی در بودجه کل کشور دیده نشده و این سازمان با سهم نیم درصد شهرداری و کمک‌های دیگر اداره می‌شود.

پیش از شروع به کار مجلس جدید، نهاد کتابخانه‌های عمومی و هیات امنا درخواستی را به مجلس ارائه دادند و در آن، تغییر ساختار بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را خواستار شدند تا برای این نهاد، مانند هر سازمان دیگری بودجه‌ای در نظر گرفته شود و کارکنانش بتوانند از امکانات دیگر کارمندان سازمانی برخوردار شوند و در انتظار کمک دیگران نباشند.

منتظری با تاکید بر اینکه کمیسیون فرهنگی، نگاه مثبتی به بحث بودجه نهاد کتابخانه‌ها دارد، ادامه داد: تلاشی که اعضای کمیسیون تلفیق داشتند و کمک که به نهاد خواهد شد، در این مرحله ارزشمند است. اما به این دلیل که بودجه این نهاد هنوز به مصوبه تبدیل نشده درباره ارقام صحبتی نمی‌کنیم. باید مصوبه در مجلس بررسی شود، شاید رقم کاهش یا افزایش یابد. اتفاق خوبی رخ داده است که بعد از نهایی شدن بودجه، درباره جزئیات اطلاع‌رسانی بیشتری خواهیم کرد.

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی به شکل اساسی نیاز به توجه بیشتری دارد؛ پیشنهاد این بود که در برنامه توسعه هفتم، اگر اصلاح طرح پیشنهادی اتفاق بیفتد رویه به سمت حمایت بیشتر خواهد بود؛ تلاش می‌کنیم از وضعیتی که کتابداران در آن قرار دارند، چند گام جلوتر بروند و دغدغه‌های آن‌ها کاهش پیدا کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۲۰۶۳۵۹، plus.irna.ir.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
کتابخانه های عمومی در ایران اصلا هواخواه مثل قدیم خودش رو نداره و اصلا نتونسته شرایط مناسبی رو برای خودش به وجود بیاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین