پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۱۲۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
چنانکه بسیاری از ما در انتخاب شغل تجربه داریم، دیواری نامرئی مشاغل زنانه را از مشاغل مردانه جدا می‌کند. شغل‌هایی هستند که مردانه دانسته می‌شوند و شغل‌هایی که زنانه.
شعار سال:چنانکه بسیاری از ما در انتخاب شغل تجربه داریم، دیواری نامرئی مشاغل زنانه را از مشاغل مردانه جدا می‌کند. شغل‌هایی هستند که مردانه دانسته می‌شوند و شغل‌هایی که زنانه. به ‌این جدایی «جدایی افقی» گفته می‌شود و به‌ نظر می‌رسد که زنان داوطلبانه شغل‌هایی متفاوت از مردان را انتخاب می‌کنند. مثلاً، مردان پزشک جراح می‌شوند و زنان پرستار؛ مردان مهندس می‌شوند و زنان منشی.
 
انقلاب صنعتی محل کار را به کارخانه‌ها و مراکز عمومی جمعی انتقال داد و خانه به فضایی برای پشتیبانی تولید تبدیل شد و همه وظایف نگهداری از فرزندان، تهیه غذا و لباس و زندگی روزمره که پیش از این بین اعضای خانواده تقسیم می‌شد به دوش زنان افتاد، بی‌آنکه حقوقی برای آن­ها در نظر گرفته شود.
 
زنان سال‌ها برای حضور در بازار کار، «استراتژی بینابینی» را انتخاب کرده‌اند، یعنی دیرتر ازدواج کردن، کمتر بچه داشتن و استفاده از خدمات پولی برای کارهای خانه، اما آیا این استراتژی بینابینی همچنان دوام خواهد آورد؟ بسیاری از جامعه‌شناسان معتقدند که تغییرات جدی در نسبت جنسیتی در بازار کار پیش روی جوامع است.
 
 
 *نفیسه آزاد / پژوهشگر اجتماعی و مسائل زنان
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری حق ملت   ،تاریخ انتشار:  6 تیر 1399،کدخبر:   ،www.haghemelat.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین