پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۲۳۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
رئیس مرکز مشارکت‌های اقتصادی و سرمایه‎‌گذاری وزارت ورزش گفت: باید حذف نیروی انسانی و بستر الکترونیک را در دستور کار قرار دهیم، مگرنه فرار مالیاتی فقط مربوط به ورزشکاران نیست. از نظر اخلاقی و انسانی مربی یا ورزشکار در این مسئله مقصر است اما از نظر ساز و کار مالیاتی، مالیات ستانی، اداری و نظارتی اینگونه نیست.
شعار سال : عباس نظریان، رئیس مرکز مشارکت‌های اقتصادی و سرمایه‎گذاری وزارت ورزش، در رابطه با شفافیت در میزان درآمد و دارایی و کسر مالیات از درآمد ورزشکاران گفت: موضوع مالیات از جمله موضوعات روز است. تقریبا در تمام دنیا دولت‌ها درآمدهایشان براساس منابع و مالیات است، در کشور ما اصل اعتبارات و درآمد‌هایی که کسب می‌کنیم، در گذشته براساس فروش نفت بوده است. نفت در اولویت و در درجه دوم هم مالیات به عنوان یک منبع محسوب می‌شوند. در سنوات اخیر به واسطه اقدامات ظالمانه‌ای که کشور‌های غربی به ویژه آمریکا نسبت به کشور ما ایجاد کرده‌اند، محدودیت‌هایی برای فروش منابع داریم و به همین دلیل تمرکز به سمت خط تولید و درآمد از بستر مالیاتی که از مودیان می‌گیریم، رفته است.

او ادامه داد: اگر در خصوص عدم شفافیت یا فرار مالیاتی در ورزش صحبت می‌کنیم، مقصر ورزشکاران نیستند، در واقع هیچ جامعه و گروهی که مالیات می‌دهد، مقصر نیستند. ابتدا ما باید مشاغل را تعریف کنیم، ورزش را باید در چهار بخش ببینیم یعنی تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای. قاعدتا همه ورزشکاران در قالب تعریفی که برای اخذ مالیات وجود دارد، قرار نمی‌گیرند. یک ورزشکار قهرمانی و یک ورزشکار حرفه‌ای است، به مشاغل مختلف درصد‌های متفاوتی مالیات تعلق می‌گیرد. باشگاه بدنسازی یا باشگاه حرفه‌ای، اسم هر دو باشگاه است و شیوه دریافتی مالیات از این دو چطور می‌شود؟ این یکی از خلاء‌هایی است که در نظام اخذ مالیات ما وجود دارد. همچنین ما باید اجازه بدهیم هرکسی به میزان توانمندی خود هر درآمدی که می‌خواهد کسب کند و نباید نظام یا ساختار مالیات ستانی داشته باشیم تا باعث شود افراد درآمدشان را نگویند.

نظریان ادامه داد: مشکل ما ورزشکاران، مربی و ورزش حرفه‌ای نیست، چون اگر کل ورزشکاران را جمع کنیم، فقط ۱۰ درصدشان حرفه‌ای هستند که قرارداد می‌بندند و پول می‌گیرند. مگر همه این ورزشکاران حرفه‌ای که با باشگاه‌ها قرارداد می‌بندند سر وقت پول می‌گیرند؟ کسر مالیات زمانی امکان دارد که براساس قانون کار کشور پیش برویم. اگر یک باشگاه را بنگاه اقتصادی تعریف کنیم و اشخاص به عنوان یک ورزشکار یا مربی در آن‌جا ارائه خدمات می‌کنند و قرارداد می‌بندد، قاعدتا لیستی از پرداختی‌ها وجود دارد که در نظام قانون کار و امور مالیاتی ما تعریف شده است، از این طریق خیلی راحت می‌توان مالیات دریافت کرد. براساس بازتعریف شغل و طبقه‌بندی، نه فرار مالیاتی و نه عدم شفافیت پیش می‌آید.

رئیس مرکز مشارکت‌های اقتصادی و سرمایه‎‌گذاری وزارت ورزش عنوان کرد: باید از هر فعالیتی که انسان محور است، خارج شویم. انسان می‌تواند خطا کند، ولی وقتی بستر الکترونیک و یک سامانه طراحی کنیم، مدارک بارگذاری می‌شود و افراد با فرد روبرو نیستند؛ بنابراین موظف هستند هرگونه تراکنش مالی را براساس شرایط آن سامانه در سامانه قرار دهند. باید حذف نیروی انسانی و بستر الکترونیک را در دستور کار قرار دهیم، مگر نه فرار مالیاتی فقط مربوط به ورزشکاران نیست. از نظر اخلاقی و انسانی مربی یا ورزشکار در این مسئله مقصر است، اما از نظر ساز و کار مالیاتی، مالیات ستانی، اداری و نظارتی اینگونه نیست.
او اظهار داشت: اگر ورزشکاران ما حرفه‌ای هستند و سر ماه حقوق می‌گیرند، پس چرا ما این همه شکایت در دعاوی بین المللی و محاکم قضایی داخلی و خارجی داریم؟ پس ما در پرداخت‌ها نیز خوب عمل نمی‌کنیم که انتظار داشته باشیم ورزشکار مالیاتش را بدهد. خیلی از مشاغل حذف معافیت مالیاتی پنهان دارند و اصلا مالیات نمی‌دهند، ساختار مالیاتی ما مشکل دارد. بحث مفقوده این موضوع نظارت است، ما در این بحث نظارت نداریم و در تمام مشاغل فرار مالیاتی وجود دارد. اگر یک بازتعریف مشاغل کنیم، از نظام سنتی مالیات ستانی خارج شویم و به بستر الکترونیک برویم، بانک اطلاعات جامع از مودیان داشته باشیم، نیروی انسانی و قوانین زائد را در اخذ مالیات حذف کنیم، خیلی از مشکلات حل می‌شود، ما دیگر فرار مالیاتی نخواهیم داشت. درآمد کسب شده از مالیات در همه دنیا برای توسعه کشور‌ها استفاده می‌شود و اگر شفافیت وجود داشته باشد، افراد می‌دانند این مالیات در کجا مصرف می‌شود. باید ساختار مالیاتی را طوری طراحی کنیم که هر کسی متناسب با میزان درآمدش مالیات بپردازد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۳۱۷۰۱_ borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین