پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۱۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
روزنامه «توکیو» از رسانه‌های ژاپن در یک گزارش نقدی بر توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین زده و در مورد برنامه جامع همکاری‌های چین و ایران نوشت: همکاری چین و ایران، چین را در تقابل با آمریکا قرار می‌دهد.
شعار سال: روزنامه توکیو روز چهارشنبه در مطلبی نوشت: چین و ایران که با ایالات متحده درگیر هستند در قالب این برنامه، فواصل اقتصادی و نظامی خود را کاهش می‌دهند و اگر محتوای این برنامه که می‌توان آن را «توافق ضد آمریکایی» نامید به واقعیت تبدیل شود این امکان وجود دارد که روابط بین دو کشور و ایالات متحده بیشتر خراب شود.
این گزارش با اشاره به اینکه چین در قالب این برنامه حدود ۴۰۰ میلیارد میلیارد دلار در زمینه‌های مختلف از جمله بنادر، راه آهن و سیستم‌های ارتباطی سیار نسل پنجم (۵ G) طی ۲۵ سال آینده در ایران هزینه خواهد کرد، نوشته است: همکاری‌های دو کشور همچنین شامل آموزش نظامی مشترک، توسعه مشترک اسلحه و به اشتراک گذاری اطلاعات است.
روزنامه توکیو با بیان اینکه ایالات متحده تحریم‌هایی مانند ممنوعیت صادرات نفتی علیه ایران اعمال کرده است نوشت: اگر چین واردات نفت از ایران را از سر بگیرد تنش‌ها میان آمریکا و چین افزایش خواهد یافت.
گزارش با یاداوری اینکه این توافق نامه برای اولین بار هنگام سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین از ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی مطرح شد نوشت: ایران همچنین یک پایگاه مهم برای طرح «یک کمربند یک جاده» است و اگر این برنامه به نتیجه برسد یک دستاورد دیپلماتیک عالی برای دو کشور خواهد بود.
در همین حال یک کارشناس حوزه چین در خاورمیانه به این روزنامه گفته است: اکنون روابط ایالات متحده آمریکا و چین نسبت به قبل بسیار بدتر شده است و چین دیگر نگران آسیب دیدن روبطش با ایالات متحده نیست.
توکیو در ادامه با اشاره به واکنش‌های مثبت و منفی در داخل و خارج از ایران به این برنامه نوشته است با این حال اجرایی شدن این برنامه، چون نیاز به تصویب مجلس دارد کار مشکلی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۳۸۸۸۲۰۶، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین