پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
علی خدایی، تصویرگر کتاب «دلم می‌خواد تند راه برم» سروده ناصر کشاورز، معتقد است این اشعار به مخاطب کودک این مفهوم را انتقال می‌دهند که تخیلش چقدر زیباتر و ارزشمندتر از منطق بزرگسالی است که این همه خرابی و آسیب به دنیا وارد کرده است.
شعار سال : علی خدایی درباره جدیدترین اثرش توضیح داد: به تازگی کتابی با عنوان «دلم می‌خواد تند راه برم» با تصویرگری من از سوی انتشارات به‌نشر برای کودکان منتشر شده که ازجمله سروده‌های ناصر کشاورز است.

این نویسنده و تصویرگر درباره اشعار این کتاب توضیح داد: آنچه در آثار ناصر کشاورز بسیار مهم است توجه به تخیل کودک و اهمیت دادن به آن است. از طریق آثار ناصر کشاورز می‌توان لحظه‌ای به دور از زندگی عادی روزمره، نگاهی به سادگی، معصومیت و نوعی معنویت بی‌واسطه داشت. در واقع این آثار به مخاطب کودک این مفهوم را انتقال می‌دهند که تخیل‌شان چقدر زیباتر و ارزشمندتر از منطق بزرگسالی است که این همه خرابی و آسیب به دنیا وارد کرده است.

تخیل کودکان ارزشمندتر از منطق بزرگسالان است

وی افزود: بیان مفاهیم انسانی، در بستری سرشار از تخیل و شوخ طبعی کودکانه، جنبه‌های دیگر این آثار هستند. این آثار همینطور می‌توانند مفهومی از کودکی را برای ما به تصویر بکشند و تعریفی از کودکی ارایه دهند.

خدایی در ادامه بیان کرد: گاهی تصور می‌شود تصاویری که برای شعر‌ها کار می‌شود، تنها جنبه تزیینی دارند و متن‌ها را برای مخاطب جذاب می‌کنند؛ و تصور‌های پیشرفته‌تر، تصاویر را کامل کننده متن‌ها قلمداد می‌کنند. در حالی‌که روابطی که متن‌ها و تصویر‌ها در کنار هم به‌وجود می‌آورند و تأثیری که روی یکدیگر می‌گذارند خیلی مهم‌تر و واقعی‌تر از کامل کردن یا جذاب کردن متن‌ها و شعرهاست. یک شعر بدون تصویر، احساس و مفهومی متفاوت از همان شعر با تصویر ایجاد می‌کند؛ و احساس و معانی یک تصویر بدون متن، وقتی در کنار یک متن قرار می‌گیرد، تغییر می‌کند.

خدایی با تاکید براینکه تصویر کردن کتاب کودک علاوه بر ساختن و مشارکت در کلیت کتاب، جنبه‌هایی از هنر‌های تصویری تجسمی را هم به نمایش می‌گذارد، گفت: در این کتاب‌ها بیننده با نشانه‌های دیداری پیچیده و ساده‌ای روبه‌رو می‌شود که سعی می‌کند معنای آن‌ها را در ارتباط با متن، کشف کند؛ و به اینکه تصاویر چگونه طراحی شده‌اند و چه رابطه‌ای با متن دارند و چطور به نمایش در آمده‌اند، توجه کند. انتقال این مفاهیم می‌تواند برای کودک مفید باشد.

این نویسنده و تصویرگر بیان کرد: من برای تصویر کردن این مجموعه شعر‌ها سعی کردم به درون‌مایه و ارزش‌های درونی متن توجه کنم. در متن‌های تخیلی، مانند «سلام خدای مهربون» توجه به درون‌مایه‌های حسی - عاطفی بسیار مهم است؛ بنابراین از عناصر تصویری و شگرد‌هایی استفاده کردم که مناسب این متن‌ها باشند. امیدوارم توانسته باشم تصاویر خوب و مناسبی برای این شعر‌ها کار کرده باشم.

انتشارات به‌نشر، کتاب «دلم می‌خواد تند راه برم» را با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر کرده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر:ibna.ir/۲۹۳۶۰۱
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین