پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
مدیرگروه جمعیت اندیشکده ایتان گفت: براساس گزارش سال ۹۶، وزارت بهداشت تنها ۲۲میلیارد تومان از بودجه ۲۰۰میلیاردی حمایت از زوج‌های نابارور را در محل درست هزینه کرده و محل هزینه‌کرد باقی آن نامعلوم است! نهادهای نظارتی باید این تخلف را پی‌گیری کنند.

شعار سال: پدرام کاویان با اشاره به معضلات اقتصادی پیش‌پای زوجین نابارور و عملکرد منفی وزارت بهداشت در این زمینه اظهار کرد: به‌طور عمومی ۲۰ درصد زوج‌های کشور در طول دوره بارداری خود سابقه ناباروری پیدا می‌کنند؛ برخی از این زوج‌ها نیاز دارند که با روش‌های کمک‌باروری، بارور شوند؛ سیکل‌های درمانی عمل‌های کمک‌باوری باید ۳ تا ۴ بار تکرار شود؛ این روش‌ها در بهترین حالت ۳۰ درصد احتمال باروری را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در نظام سلامت کشور، ناباروری به‌عنوان یک بیماری به‌رسمیت شناخته نشده است به همین خاطر، بیمه‌ها در حوزه درمان هزینه‌ای را تقبل نمی‌کنند؛ این باعث می‌شود که هزینه درمان ناباروری به‌صورت آزاد محاسبه شود؛ هزینه درمان این سیکل‌ها در بیمارستان‌های دولتی به‌طور میانگین ۲۱ میلیون تومان و در مراکز درمانی خصوصی ۵۵ میلیون تومان است؛ این مبالغ با توجه به شرایط اقتصادی امروز در توان خانوار‌های متوسط و متوسط به پایین نیست؛ بر این اساس، زوجین معمولاً یک بار عمل باروری را انجام می‌دهند و برای سیکل‌های بعدی با مشکل مالی روبه‌رو می‌شوند!

مدیر گروه جمعیت شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) تصریح کرد: وزارت بهداشت از سال ۹۴ تا سال ۹۸ یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به یک سیکل درمانی در مراکز دولتی، یارانه می‌داد، بعد از سال ۹۸ این یارانه به ۲.۵ میلیون تومان برای دو سیکل افزایش پیدا کرد؛ ممکن است مسئولان وزارت بهداشت مدعی شوند که شاخص مورد نظر ارتقا پیدا کرده است در حالی که با توجه به هزینه‌های عمل ناباوری، هزینه مذکور تنها ۱۰ درصد از کل هزینه درمان را تشکیل می‌دهد؛ این در حالی است که وزارت بهداشت سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای حمایت از زوجین نابارور دریافت می‌کند! البته در سال ۹۳ این مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و در سال ۹۹ به ۲۰۰ میلیارد کاهش پیدا کرده است.

کاویان اضافه کرد: ظرفیت ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌های کشور سالی ۳۳ هزار سیکل است؛ با هزینه متوسط هر سیکل بین ۵ تا ۶ میلیون تومان، حتی اگر وزارت بهداشت ۱۰ درصد هزینه کل درمان را به‌عهده زوج‌ها بگذارد، کل هزینه‌های این حوزه کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود؛ ۲۰۰ میلیارد تومان، برای اینکه هزینه تولد فرزند زوجین نابارور در بیمارستان‌های کشور به صفر برسد، کفایت می‌کند.

وی گفت: در واقع وزارت بهداشت با منابع مالی موجود قادر است به‌طور کامل، هزینه‌های ناباروری را رایگان کند! اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است و نهاد‌های نظارتی نیز تاکنون به این تخلف وزارت بهداشت ورود نکرده‌اند! انتظار داریم که دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی، وزارت بهداشت را در مورد این تخلف مورد بازخواست قرار دهند؛ برای مثال، در سال ۹۶ و براساس گزارش وزارت بهداشت به سازمان امور اداری و استخدامی کشور، این وزارتخانه تنها ۲۲ میلیارد از ۲۰۰ میلیارد تومان مذکور را در حمایت از درمان زوج‌های نابارور هزینه کرده و محل هزینه‌کرد باقی آن نامعلوم است!

مدیر گروه جمعیت اندیشکده ایتان خاطرنشان کرد: سازمان‌های نظارتی باید تکلیف این پول را مشخص کنند، زیرا این بودجه حق مردم بوده و دولت آن را ضایع کرده است؛ این حق باید به مردم بازگردد و از این بعد هم باید جلوی این روند گرفته شود؛ وزارت بهداشت در نظام سلامت، نقش تنظیم‌گر ارائه خدمات به بیماران را دارد و نباید خدمات درمانی یک بخش را کاملاً نادیده بگیرد!

وی افزود: این بودجه باید در اختیار بیمه‌های پایه سلامت قرار بگیرد؛ هر کس که دفترچه سلامت دارد و قانون به او تضمین درمان داده است باید این خدمات را دریافت کند؛ روند فعلی از اساس غلط بوده و لازم است سازوکار آن به‌طور اصولی اصلاح شود؛ مجلس دهم تصمیم گرفت در قالب اصلاح لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ این اصلاح سازوکار، در بودجه اعمال شود، اما متأسفانه با ناسازگاری‌ها و دخالت‌هایی که صورت گرفت این اتفاق نیفتاد؛ با این اوصاف، امسال نیز شاهد یک حمایت مؤثر از زوج‌های ناباروری نخواهیم بود مگر اینکه مجلس تصمیم بگیرد این اصلاح را انجام دهد.

کاویان یادآور شد: اقدام در این زمینه، زمانی قابل اعتنا و استناد است که در قالب بودجه سال ۹۹ زوج‌ها هیچ هزینه‌ای برای درمان ناباروری متحمل نشوند؛ اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم بگوییم که اصلاحاتی در این خصوص صورت گرفته است در غیر این صورت همه پیگیری‌ها بی‌نتیجه بوده است!

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 13     مرداد    99، کد خبر:   2319565، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین