پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۳۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
در حالیکه معاون امور معادن صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی به اقدامات زیرساختی خوب منطقه از محل وصول درآمد های حقوق دولتی معادن شهرستان تکاب اشاره می کند، اما نظر امام جمعه تکاب در خصوص این مسئله متفاوت است.

شعار سال: پس از بالا گرفتن انتقادات از عدم پرداخت حق دولتی معادن تکاب به این شهرستان، تخریب منابع طبیعی، راه‌ها و جاده‌های روستایی نزدیک معادن، امروز کارگروه تعامل با حضور روسا، معاونان و کارشناسان تخصصی سازمان صنعت، معدن وتجارت و اداره کل منابع طبیعی استان، جهت بررسی و حل مشکلات موجود در محل معادن مشکل دار شهرستان تکاب حاضر شدند.

استخراج سالانه یک میلیون و ۸۵ هزار تن مواد معدنی طلا در تکاب

در این بازدید پریسا عابدپور معاون امور معادن وصنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی گفت: در شهرستان تکاب ۶۰ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با حجم سرمایه گذاری بیش از یک هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال با استخراج سالانه یک میلیون و ۸۴۰ هزار و ۹۷۵ تن انواع مواد معدنی برای یک هزار و ۳۸۴ نفر بصورت مستقیم زمینه اشتغال را فراهم کرده است.

او ادامه داد: ۲ معدن طلای بزرگ در این شهرستان فعال است که سالانه یک میلیون و ۸۵ هزار تن مواد معدنی طلا را استخراج و در سر معدن نیز فرآوری می‌کنند، این واحد‌ها با سرمایه گذاری یک هزار و ۱۸ میلیارد ریال زمینه اشتغال مستقیم را برای ۷۱۵ نفر مهیا ساخته اند.

عابدپور گفت: برای جلوگیری از خام فروشی انواع سنگ‌های تزیینی استخراج شده از شهرستان تکاب یک واحد سنگبری بزرگ مقیاس احداث خواهد شد که مواد استخراج شده بعد از فرآوری از این شهرستان خارج شود و ارزش افزوده آن نیز به این شهرستان بازگردد.

دولت سهم تکاب از معادن طلا را پرداخت کند

در حالیکه معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، (برق رسانی، آب رسانی و ایجاد راه‌های دسترسی به معادن) را اقدامات زیرساختی خوب منطقه از محل وصول درآمد‌های حقوق دولتی معادن شهرستان تکاب می‌داند، اما نظر امام جمعه تکاب با این مسئله متفاوت است.

هفته گذشته امام جمعه تکاب با اشاره به فقر، محرومیت و مشکلات اقتصادی متعدد در این شهرستان گفت: سالهاست دولت تا ریال آخر حق دولتی را از معادن طلای و معادن سنگ این شهرستان دریافت می‌کند، اما تا کنون این حق را به مردم تکاب و استان پرداخت نکرده است.

حجت الاسلام برداری، با بیان اینکه بعد از چند سال مطالبه گری امسال تنها یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از این حق دولتی پرداخت شده است گفت: در حالی که حق دولتی معادن تکاب در سال ۵۰ میلیارد تومان است.

به گفته امام جمعه تکاب، تخریب محیط زیست، منابع طبیعی، محرومیت، فقر و بیکاری را تنها سهم تکاب از ظرفیت عظیم معادن طلا و سنگ این شهرستان است و این محرومیت شایسته مردم تکاب نیست و امیدواریم مسئولان به فکر محرومیت زدایی در این منطقه باشند.

رییس صمت: بهره‌برداری از معادن برای توسعه کشور یک نیاز و ضرورت است

در این بازدید غلامرضا بابایی رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اظهار کرد: بهره‌برداری از معادن برای توسعه کشور یک نیاز و ضرورت است، لزوم توجه به اصول فنی و مسائل زیست محیطی و حفظ پوشش‌های گیاهی موجود در منطقه برای وارد شدن کمترین میزان تخریب به طبیعت لازم و ضروری است.

او افزود: برای حفظ تعادل بین اکتشاف و استخراج معادن با منایع طبیعی و چشم انداز طبیعت استان باید تعامل تنگاتنگ بین کارشناسان امور معادن، کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و معدنکاران جهت رعایت اصول و مقررات فنی حفظ منابع و استخراج مواد معدنی برقرار باشد.

حفظ منابع طبیعی مانعی بر سر راه فعالیت‌های معدنی ایجاد نمی‌کند

بابایی تصریح کرد: حفظ منابع طبیعی مانعی بر سر راه فعالیت‌های معدنی ایجاد نمی‌کند و فعالیت‌های معدنی باید توجیه و ارزش اقتصادی داشته باشند همچنین با استفاده از روش‌های صحیح معدنکاری که کمترین تخریب را در پی دارد، انجام شود و پیش‌بینی‌های لازم برای احیای مناطق آسیب‌دیده در نظر گرفته شود.

بهره‌برداری از معادن با روش‌ها و متد‌های جدید و بهرمندی از فنآوری، تکنولوژی، دانش و علم روز دنیا ضمن اینکه موجب حفظ محیط‌زیست می‌شود هم از تخریب جلوگیری شود، راهکار رییس صمت استان در بازرسی از محل معادنی بود که سال‌ها است عملکرد آن‌ها مورد انتقاد روستاییان تکابی قرار گرفته است.

اولویت ایجاد واحد‌های فرآوری مواد معدنی در مناطق معدن خیز

به گفته بابایی؛ در صورت واگذاری معادن برای انجام عملیات معدنی باید متناسب با آن عملیات احیا و بازسازی توسط معدنکار انجام شود.

او با اشاره به جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی جهت ایجاد ارزش افزوده برای استان ضروری است گفت: خروج مواد معدنی به شکل خام از استان و کشور ضربه اساسی بر بنیان‌ها و درآمد‌های اقتصادی استان و حتی کشور وارد می‌کند بر همین اساس ایجاد واحد‌های فرآوری مواد معدنی در مناطق معدن خیز در سرلوحه اقدامات سازمان صنعت، معدن وتجارت استان است.

وجود ۲ معدن طلای «زرشوران» و «آق‌دره» و ۵۹ معدن ارزشمند سنگ، اثر ثبت‌شده مجموعه جهانی تخت سلیمان، ثبت جهانی فرش افشار تکاب نشان دهنده ظرفیت کم نظیر این شهرستان است.

در حال حاضر ۴۰ درصد انباشت طلا و ۵۰ درصد کل ذخیره طلای شناسایی‌شده کشور در شهرستان طلایی تکاب واقع‌شده، اما این شهرستان از کمترین زیرساخت‌های توسعه در بخش‌های راه، درمان، بهداشت، آموزش و… نیز برخوردار نیست.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری می متالز، تاریخ انتشار 14 مرداد    99، کد خبر:   122157، www.me-metals.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
وقتی یک قانون مبنا وجود داشته باشه نیازی نیست راه بیفتیم تو شهرنظر این و اون رو بپرسیم واقعا این سیستم کشور داری درست نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
0
بايد اين معادن رو به بخش خصوصي بدن تا اين مشكلات رو نداشته باشيم هرچي دولتي شد از هم تركيد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین