پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۹۳۷۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
رصد و پایش بنگاه‌های اقتصادی و نظام بانکی در راستای شفافیت اقتصادی، یکی از وظایف و کارکرد‌های رسانه‌ها است.
شعار سال: رصد و پایش بنگاه‌های اقتصادی و نظام بانکی در راستای شفافیت اقتصادی، یکی از وظایف و کارکرد‌های رسانه‌ها است. اساسا نهادهایی، چون بورس، علاوه بر کارکرد‌های مالی، به شفافیت اقتصادی و مالی نیز یاری می‌رساند. رسانه‌ها علاوه بر اطلاع رسانی، وضعیت دیده بانی و نظارت و گزارشگری مالی را نیز بر عهده دارند. از این رو نقش رسانه‌ها بی شباهت به موسسات حسابرسی نیست.

در این راستا ما به صورت مستمر و در قالب سلسله گزارش‌هایی به دیده‌بانی و گزارش وضعیت مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌پردازیم. پیش از این در دو گزارش به بررسی وضعیت مالی بانک شهر پرداختیم:
در ادامه این سلسله گزارش ها، این بار در قالب چند گزارش، نگاهی به وضعیت مالی بانک پارسیان خواهیم انداخت.

واسطه گری مالی: فعالیت عملیاتی بانک‌ها
فعالیت عملیاتی آن بخش از فعالیت یک شرکت، بانک یا موسسه اقتصادی را تشکیل می‌دهد که موضوع اصلی فعالیت آن بنگاه است. به طور مثال فعالیت عملیاتی یک شرکت خودروساز، تولید خودرو است و هر فعالیت دیگری، ولو این که منجر به سود شود، فعالیت غیرعملیاتی به شمار می‌آید. به لحاظ اصول مالی و حسابداری، سود عملیاتی، قابلیت سوددهی عملیاتی یک واحد تجاری را مشخص می‌کند.

به لحاظ ارزیابی و اصول مدیریت ریسک نیز، میزان سود عملیاتی، از عوامل موثر در تعیین درجه ریسک بنگاه‌های اقتصادی است.

واسطه گری مالی، موضوع فعالیت عملیاتی بانک‌ها محسوب می‌شود. واسطه مالی یک نهاد پولی است که، بین عامل‌های دارای کسری و مازاد یک کانال پولی برقرار می‌کند تا وجوه از افراد و واحد‌های دارای مازاد نقدینگی، به سمت افراد و واحد‌های دارای کسری نقدینگی هدایت شود. مثالی کلاسیک از یک واسطهٔ مالی، بانک است. به بیان ساده بانک‌ها از یک سو با اخذ سپرده از سپرده گذاران و پرداخت سود به آنان و از سوی دیگر اعطای وام و تسهیلات به متقاضیان پول و دریافت سود بالاتر از آنان به فعالیت مشغول هستند. این نوع واسطه گری اساس فعالیت بانک‌ها است و از این طریق باید بتوانند علاوه بر مدیریت هزینه‌ها به کسب سود بپردازند.

زیان عملیاتی بانک پارسیان
بر اساس گزارش حسابرس قانونی بانک پارسیان به شرح یادداشت توضیحی شماره ۳۶ نتیجه عملیات واسطه گری «بانک پارسیان» منجر به زیان شده است.

این زیان دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن حجم گسترده مطالبات مشکوک الوصول و مطالبات سوخت شده در سال‌های اخیر است. مضاف بر آن بنا بر تصریح حسابرس، این بانک از الزامات و دستورالعمل‌های «طبقه بندی دارایی‌ها و نحوه محاسبه ذخیره مطالبات مؤسسات اعتباری»، مصوب شورای پول و اعتبار، پیروی نمی‌کند؛ و حتی بخشی از تسهیلات غیرجاری را با ترفند‌های گوناگون از جمله از طریق فرآیند استمهال یا تمدید، به عنوان مطالبات مشکوک الوصول قلمداد نمی‌کند که در صورت اجرای دقیق استاندارد‌های حسابداری، تلقی به عنوان مطالبه مشکوک الوصول، زیان عملیاتی بانک پارسیان افزایش می‌یابد.

به تصریح حسابرس، بخشی زیادی از مطالبات راکد و مشکوک الوصول این بانک به دلیل نارسایی در سیستم محاسبه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول است. همچنین سیستم ارزیابی وثایق در این بانک دارای نارسایی است که این نارسایی بسیار مستعد تخلف و فساد می‌باشد. از این رو ضروری است بانک پارسیان در راستای شفافیت فهرست بدهکاران و دریافت کنندگان تسهیلات را منتشر نماید تا به این ترتیب امکان ارزیابی دقیق‌تر مسائل مطرح شده در این گزارش فراهم گردد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیدار نیوز، تاریخ انتشار: 21 مرداد 1399، کد خبر: 68278،  www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین