پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۹۳۴۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
همان‌گونه که انتظار می‌رفت، سخنان رییس‌جمهور درباره «گشایش اقتصادی» در هفته جاری، اثر روانی خود را بر بازار ارز گذاشت و قیمت‌ها در بازار غیررسمی ریزشی شد.
شعار سال : نرخ دلار که تا همین اواسط هفته پیش به کانال ۲۳ هزار تومانی چسبیده بود؛ روز گذشته و تا ساعات پایانی فعالیت بازارتا سطح ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان نیز ریزش کرد. فعالان بازار می‌گویند، سقوط کانال به کانال دلار تحت تاثیر اثرات روانی ایجاد شده در کانال‌های اطلاع‌رسانی نرخ ارز پیرامون گشایش اقتصادی بود که رییس‌جمهور برای هفته جاری وعده داده است. هرچند این صحبت‌های رییس‌جمهور با واکنش منفی محافل کارشناسی روبه‌رو شده و حتی بازار ارز نیز آن را د ابتدا چندان جدی نگرفت. اما صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی، بلافاصله پس از اعلام خبر «گشایش اقتصادی» که در برنامه «بدون تعارف» انجام گرفت به همراه نرخ‌های پایین خرید و فروش دلار در صرافی‌های وابسته به بانک مرکزی موجب شد تا روز گذشته ریزش سنگینی در قیمت ارز صورت گیرد. با این حال از بازار ارز خبر می‌رسد که این ریزش قیمتی به دلیل «انتظار یک خبر خوب» از گشایش‌های اقتصادی است و اگر بازار به این نتیجه برسد که اعلام عمومی و پرسروصدای این موضوع یک «ابزار تبلیغاتی» بوده، فضای ریزشی قیمت دلار چندان پایدار نخواهد بود. هرچند که واکنش بازار ارز به احتمال «فروش اوراق ارزی» به مردم نیز هنوز به طور کامل دیده نشده است. اما فعالان ارزی می‌گویند، احتمال افزایشی شدن نرخ دلار با اجرای این برنامه وجود دارد. روز گذشته قیمت دلار در بازار غیررسمی تهران پس از تعطیلی عید غدیر و در روز یکشنبه به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش و قبل از تعطیلات، کاهش ۵.۷۱ درصدی را تجربه کرد، قیمت یورو نیز در بازار روز یکشنبه به ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و با افت ۵.۳ درصدی همراه شد.

در کنار پایین آمدن بهای دلار قیمت طلای داخلی نیز افت کرده است، این در حالی است که از روز چهارشنبه پانزدهم مرداد ماه، قیمت جهانی طلا رکورد زنی جدیدی را به ثبت رساند که به نظر می‌رسد، پایین ماندن نرخ‌های بهره در جهان و امید به ارایه مشوق‌های جدید امریکا، تقاضا برای این فلز زرد را بالا برد و با سدشکنی اونس جهانی برای اولین بار در تاریخ شاخص طلا در بالاتر از ۲۰۰۰ دلار بسته شد و در روز جمعه هفدهم مرداد ماه قیمت خرید نقدی هر اونس طلا رکورد تاریخی جدید ۲،۰۷۵ دلار را زد. در داخل، اما هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش قیمت همراه شد و یک گرم طلا به ۱ میلیون و ۶۸ هزار تومان معامله شد و قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم به ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه طرح امامی نیز به ۱۰ میلیون و ۷۲۹ هزار تومان رسید.
کامران ندری، عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با «اعتماد» در مورد ریزش قیمت دلار در بازار می‌گوید: این اتفاق به دلیل تزریق ارز صادرکنندگان به بازار رخ داده ضمن آنکه دولت نیز درخصوص گشایش‌های اقتصادی در این هفته وعده‌هایی داده است. ندری در پاسخ به این پرسش که آیا ریزش قیمت دلار بیشتر بار روانی داشته یا دلیل دیگری داشته؟ می‌گوید: مسلما اقداماتی در خصوص پایین آوردن بهای دلار در بازار صورت گرفته و میزان عرضه دلار از سوی بانک مرکزی به بازار بیشتر شده است و این اقدام در کنار بار روانی صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور باعث افت قیمت ارز در بازار شده زیرا تنها وعده‌های مسوولین نمی‌تواند در پایین آمدن قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.
او در پاسخ به این پرسش که آیا می‌دانید چه میزان ارز وارد بازار شده است؟ می‌گوید: خیر، اینکه چه حجمی وارد بازار شده، مشخص نیست و در این مورد هم صحبتی نشده است.

دلار زیر ۲۰ هزار تومان دور از انتظار است
این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به بازگشت ۲۶ میلیارد دلار ارز به بازار می‌گوید: اگر این میزان ارز طی دو ماه به بازار تزریق شود، می‌توان حتی انتظار داشت که قیمت دلار به حدود ۲۰ هزار تومان برسد، اما اینکه توقع دلار زیر ۲۰ هزار تومان را داشته باشیم کمی دور از انتظار و حتی غیرممکن است. او می‌گوید: حتی اگر نصف این میزان ارز هم به بازار تزریق شود، قیمت‌ها باز هم پایین‌تر خواهد آمد.

نرخ واقعی اونس طلا ۳ هزار دلار است
عبادالله محمدولی، رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر نیز در گفتگو با «اعتماد» در مورد نوسانات قیمت طلا می‌گوید: با توجه به تاثیر قیمت طلا روی نرخ دلار اغلب سرمایه‌گذاران بزرگ سعی بر جلوگیری از افزایش قیمت جهانی طلا دارند و دلیل آن هم این است که می‌خواهند، قیمت دلار تغییر نکند. او با بیان اینکه کشور‌های بزرگ در حال ذخیره‌سازی طلا هستند می‌گوید: کشور‌هایی نظیر هند، چین، کشور‌های اروپایی و امریکا برای ذخیرسازی طلا در حال مسابقه هستند زیرا این ماده معدنی نیز مانند سایر مواد معدنی یک روز به پایان می‌رسد زیرا این ماده تولیدی نیست و اکتشافی است و هم‌اکنون شاهد تقاضای بسیار بزرگی در بازار‌های دنیا برای این فلز زرد هستیم. رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر با تاکید بر اینکه قیمت اونس جهانی باید بالاتر از این میزان باشد، ادامه می‌دهد: این افزایش و سدشکنی قیمت طلا باز هم نسبت به قیمت واقعی آن عقب است و نرخ واقعی طلای جهانی باید حدود ۳ هزار دلار باشد این در حالی است که هم اکنون در محدود ۲ هزار و ۳۶ دلار است.
محمدولی در مورد نرخ‌های داخلی طلا ادامه می‌دهد: متاسفانه ما افت زیادی در ارزش پول ملی داشتیم و از موضوعی که می‌توانست ارزش پول ملی را حفظ کند، غافل بودیم و در حال حاضر باید روی حفظ ارزش پول ملی کار کنیم. او می‌گوید: در حال حاضر اخبار سیاسی و اقتصادی و پیام‌های رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی نوید از ساماندهی بازار ارز را می‌دهند که همین موضوع باعث شد سرعت افزایش قیمت طلا در بازار کم شود و ما هم امیدواریم این مواردی که اعلام می‌شود از سوی مسوولین تبدیل به عمل شود. محمدولی با اشاره به انفجار بیروت می‌گوید: این خبر باعث شد تا روند صعودی قیمت اونس جهانی نیز تغییر کند و با افت قیمت همراه شود و چند دلاری اونس پایین آمد. رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر با بیان اینکه روز عید غدیر اتاق‌های معاملاتی باز بودند، می‌گوید: هر چند بازار طی روز‌های گذشته و حتی در روز‌های تعطیل نوسان داشت و خرید فروش در این بازار همراه ریسک بود، اما برخی افراد در این بازار هم معامله کردند. او ادامه می‌دهد: البته این اتفاق را در بازار‌های دیگر نظیر مسکن و خودرو هم شاهد هستیم و زمانی که قیمت‌ها در حال تغییر هستند برای اینکه برخی از بازار‌ها جا نمانند ممکن است کمی بالاتر یا پایین‌تر مسکن یا خودروی خود را بفروش می‌رسانند و یا مسکن و خودروی جدیدی را خریداری می‌کنند البته ممکن است این معاملات هم با قیمت واقعی در بازار صورت نگیرد. محمدولی با اشاره به قیمت سکه و طلا در بازار می‌گوید: در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱ میلیون و ۶۸ هزار تومان، قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، سکه طرح امامی ۱۰ میلیون و ۷۲۹ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، سکه گرمی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. شایان ذکر است؛ در مدت مشابه سال گذشته قیمت دلار امریکا ۱۲ هزار ۵۰ تومان و یورو با قیمت ۱۳هزار ۵۶۰ تومان تعیین شده بود و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۱۹۳ هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۴ هزار تومان بود.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار:۲۰مرداد، ۱۳۹۹، کد خبر: etemadnewspaper.ir/۱۵۲۶۸۲
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
0
اگر توافق کنیم دلار زیر 10 تومن میاد به نظر موضوع توافق جدیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین