پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۲۹۳۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
پیکره بیمار اقتصاد کشور که تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها رمقی برای آن نگذاشته بود و اکنون تبعات اقتصادی ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی داخلی و بین‌المللی نیز بر تشدید بیماری‌اش افزوده است، با شوک‌ها و ایست‌های دیگری ناشی از تصمیمات خلق الساعه گعده‌های سیاسی- اقتصادی نیز مواجه شده است. دولتمردان بگونه‌ای از گشایش‌های اقتصادی سخن گفته می‌گویند که گویی ایام مناظرات انتخاباتی است و قراراست دولتی جدید جایگزین دولت قبل شود و با تیمی تازه نفس و برنامه‌هایی کارشناسی و پشتوانه یی عظیم از آراء و افکارعمومی می‌خواهد طرحی نو دراندازد.
شعار سال: تصمیمات گعده‌ای و کم‌توجهی به سرنوشت مردم روز‌های عجیبی را برای اقتصاد ایران رقم زده است. شوک‌های پیاپی به اقتصاد و بازی غیر منصفانه و جانبدارانه در زمین‌ها و بازار‌های مختلف، سرگردانی و ناامنی را برای خانوار‌های نگران از آینده ایجاد کرده و مجلس و کارشناسان و بازیگران و تحلیلگران را مبهوت ساخته است.
در این شرایط اقتصادی که علاوه بر تحریم، رکود و مدیریت ضعیف اقتصادی، همه‌گیری بیماری کرونا نیز بر شدت رکود و تورم افزوده است و هر صاحب‌نظری که الفبای اقتصادی می‌داند توصیه‌اش این است که دولت از ایجاد شوک‌های جدید به این بازار آشفته پرهیز کند، دولت دائما و پیاپی در حال وارد کردن شوک به پیکره نیمه جان اقتصاد کشور و اتخاذ تصمیم‌هایی است که بعضا هدف وعاقبت آن مبهم یا نامعلوم است.
پیکره بیمار اقتصاد کشور که تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها رمقی برای آن نگذاشته بود و اکنون تبعات اقتصادی ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی داخلی و بین‌المللی نیز بر تشدید بیماری‌اش افزوده است، با شوک‌ها و ایست‌های دیگری ناشی از تصمیمات خلق الساعه گعده‌های سیاسی- اقتصادی نیز مواجه شده است. این روز‌ها از شیوه تصمیم‌گیری و عملکرد دولت چنین تصور می‌شود که ستاد فرماندهی عملیات اقتصادی کشور اعتقادی به بررسی‌های کارشناسی و مشاوره‌های تخصصی نداشته و نیروی انسانی کشور برای او چندان در اولویت نیست.
دولتمردان بگونه‌ای از گشایش‌های اقتصادی سخن گفته می‌گویند که گویی ایام مناظرات انتخاباتی است و قراراست دولتی جدید جایگزین دولت قبل شود و با تیمی تازه نفس و برنامه‌هایی کارشناسی و پشتوانه یی عظیم از آراء و افکارعمومی می‌خواهد طرحی نو دراندازد.
گویی دولت فراموش کرده که بیش از ۷ سال زمان مناسب برای طرح‌های نوین را با سهل انگاری از دست داده است و با گزینش مدیران بی انگیزه و ناهمراه با خواست مردم، اوضاع کشور را به وضعیت اسفبار کنونی رسانده است. بیش از ۷ سال است که عملکرد این دولت، کشور را به جایی رسانده که مردم بر پیشینیان درود می‌فرستند. دولت باید بجای گفتاردرمانی و سخنوری و تکیه بر اقبال و تقدیر و اعلان عمومی پیشنهادات روزانه، کشور را با شیوه‌ای صحیح و کارشناسی با تکیه بر علم و خواست مردم اداره می‌کرد که البته چندان فرصتی نیز نمانده است و حداقل انتظار از دولت این است که از ایجاد تنش و شوک‌های پیاپی در عرصه اقتصاد کشور اجتناب کند.
دولت بداند این بازی‌های خلق الساعه‌ای که این روز‌ها با بازار‌های ارز و سرمایه می‌شود برای آینده کشور ممکن است هزینه‌های غیر قابل جبران داشته باشد. اخبار ضد و نقیض از وزارت اقتصاد و وزارت نفت و انداختن توپ در زمین دیگری، متخصصان را نگران می‌کند که پشت این همه هیاهو و سخنرانی و شوک‌های پیاپی، راهبرد مشخص و نگاه درازمدتی نیست و نگرانیم که خدای ناکرده فاجعه‌ای نه در اندازه صندوق‌های قرض الحسنه که به گستره کل اقتصاد کشور باعضویت آحاد ملت اتفاق بیافتد بگونه‌ای که کنترل و مدیریت بحران‌های آتی در اندازه ظرفیت دولت بعدی هم نباشد و حتی کنترل آن برای کلیت نظام نیز مشکل شود؛ لذا باید شوک‌های پیاپی و آشفتگی‌های مدیریتی در کشور متوقف گردد و درعرصه اقتصاد و مدیریت کشور از کارشناسان و صاحبنظران استفاده شود. چرا که اتخاذ تصمیم در گعده‌های سیاسی - اقتصادی، کشور را با چالش‌های اساسی و مخاطراتی جدی روبرو خواهد کرد.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین