پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۸۶۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
پوست در بازی به زبانی ساده به معنای تقارن مشخص و محسوس در رهنمودها و اختیارات هر فرد با نتایج و عواقب حاصل از آن ها است. هنگامی که پوست شخص در بازی ای که خود به راه انداخته و یا متولی آن است درگیر شود، تفکر، دقت، احتیاط و بهینه گی را در کار خود لحاظ و عواقب خوب و بد کارش را به عینه احساس و تقبل می کند. نسیم نیکولاس طالب در کتابی با عنوان " پوست در بازی " به بیان روش های معمول مداخله، ریسک و پاداش های هم سنگ با آن در امور مختلف از جمله اقتصاد پرداخته است.
شعار سال: نسیم نیکولاس طالب در کتابی با عنوان " پوست در بازی " به بیان روش های معمول مداخله، ریسک و پاداش های هم سنگ با آن در امور مختلف از جمله اقتصاد پرداخته است.

پوست در بازی به زبانی ساده به معنای تقارن مشخص و محسوس در رهنمودها و اختیارات هر فرد با نتایج و عواقب حاصل از آن ها است. هنگامی که پوست شخص در بازی ای که خود به راه انداخته و یا متولی آن است درگیر شود، تفکر، دقت، احتیاط و بهینه گی را در کار خود لحاظ و عواقب خوب و بد کارش را به عینه احساس و تقبل می کند.

هنگامی که پزشک به مداوای بیمار می پردازد جدا از مباحث اخلاقی و آیین قسم نامه از منظر قانونی نیز درگیر نتایج کار خود است و هیچگاه برای قانون پذیرفتنی نیست که پزشک را از چنین امر مهمی مبرا کند. به این گونه می بینیم اهداف حرفه ای گری در جوامع پزشکی هم راستا با منافع عمومی و با کمترین خطاهای زیان بار است و در صورت بروز خطا به راحتی موضوع قابل پیگیری در مراجع قانونی مربوطه خواهد بود.

در مقابل می توان تیم های اقتصادی دولت ها و مشاوران اقتصادی دولت از گذشته تاکنون را جزو صنفی محسوب کرد که پوست در بازی ندارند و درگیر خوب یا بد اقدامات، مداخلات و مشورت های خود که ملتی را دچار می کند نیستند. چنین روندی البته فقط مختص تیم های اقتصادی دولت ها، مشاورین و سایر عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد کشور نیست بلکه به طور قاطع می توان بسیاری از بخش های دیگر دولت ها را  ذکر کرد که پوست در بازی ندارند اما آنچه تاثیر بسیار جدی و مستقیم مثبت یا منفی بر حال و آینده مردم دارد از اقتصاد سر منشاء می گیرد.

تقارن داشتن مطلوبیت و بهینگی تصمیم های موثر بر جامعه هم پای پاداش و جزا اهمیت والایی دارد. کسانی که با تصمیم های اقتصادی خود و اصرار به اجرای آن توانایی اثرات مطلوب و یا زیان بار بر جامعه و مردم را دارند می بایست پوست در بازی داشته باشند که اگر چنین باشد نتایج مطلوب در دراز مدت بسیار بیشتر از رفتار های زیان بار خواهد بود.

آنچه مطلوبیت را بر اساس تقارن و هم پایی به وجود می آورد در نتیجه افزایش ریسک برای تصمیم گیران و مداخله گران حاصل می گردد. ریسک پذیری اگر با پذیرش عواقب( خوب= پاداش / بد = جزا ) همراه باشد آن گاه دقت و مطالعه و نگاه تخصصی/ تجربی اهمیت خواهد یافت که در غیر این صورت نتایج تصمیم ها، مداخلات و اجرای نا صواب، مستقیم بر سر مردم آوار خواهد شد.

عدم پوست در بازی تصمیم سازان و تصمیم گیران اقتصادی و هدایت عواقب و ریسک آنها بر دوش جامعه، در نهایت بومرنگ وار به دولت ها برگشت داده خواهد شد. هدر رفت منابع ارزی، افزایش نقدینگی، کسری بودجه، رشد اقتصادی پایین، تورم ساختاری و مزمن و . . . انعکاس تصمیم ها و اقدامات نابجا و غلط اقتصادی است که در اثر در بازی نبودن پوست اعضای اثر گذار در اقتصاد کشور به وجود آمده است. تمامی این خطا ها علاوه بر ناتوان کردن ملت در کسب معاش و گذران زندگی، دولت را نیز در رسیدن به اهداف و برنامه های خود ناکام و ناتوان خواهد کرد.
 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین