پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
تولیدکنندگان معتقدند؛ ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری، رفع مشکلات اداری و کنترل نوسانات ارز، افزایش عرضه در بازار و جذب نقدینگی از مهم‌ترین راه‌حل‌های رفع موانع تولید داخلی است که موجب بهبود وضع اقتصادی می‌شود.
شعار سال: مهم‌ترین مسئله امروز کشور مشکلات اقتصادی است که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به عبارت روشن‌تری زندگی اکثر مردم کشور را با مشکل روبرو کرده است.

این معضل علل مختلفی دارد که برای آن‌ها راه‌حل‌هایی بیان‌شده است. به‌عنوان‌مثال یکی از علل پدیدار شدن گرانی‌ها افزایش نقدینگی بازار و محدود بودن عرضه کالا است که رونق بخشیدن به بخش تولید و ایجاد جذابیت در بخش تولید برای سرمایه‌گذاری و درنهایت سوق دادن نقدینگی به سمت این بخش می‌تواند این عامل گرانی در اقتصاد کشور را از بین ببرد.

رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی اخیر خود برای حل مشکل اقتصادی کشور از لزوم رفع موانع تولید سخن به میان آوردند. این مهم زمانی محقق خواهد شد که ابتدا مشکلات و موانع بخش تولید احصا شوند. برای این منظور با چند تولیدکننده در عرصه‌های مختلف و در نقاط مختلف استان اصفهان به صحبت نشستیم.

هرچند مشکلات و موانع تولید هر حوزه باید جداگانه بررسی شود، اما گفتگو با یک تولیدکننده از هر حوزه به نمایندگی از سایر تولیدکنندگان آن حوزه می‌تواند مقدار زیادی از مشکلات آن حوزه را آشکار سازد.
افزایش نقدینگی در بازار به‌جای ورود به تولید
روند زمان‌بر و انرژی بر صدور مجوزهای راه‌اندازی/ یکپارچه نبودن قوانین
زهرا محتشم نیا، از فعالان حوزه تولید و بازرگانی صنعت نسوز، یکی از مهم‌ترین موانع تولید را سیر طولانی و زمان‌بر بروکراسی اداری دریافت مجوزها عنوان کرد.

وی با اظهار این‌که شرکت آن‌ها تنها برای دریافت زمین در شهرک صنعتی نائین برای احداث کارخانه تاکنون هفت ماه انتظار کشیده است، عدم تسلط کارمندان ادارات به قوانین و نداشتن وحدت رویه و یکپارچگی بین ادارات برای اعطای مجوزها را از معضلات راه‌اندازی یک واحد تولیدی دانست.

این رویه به‌ویژه در شهرستان‌های کوچک که نیاز به سرمایه‌گذاری برای رشد دارند، موجب فرار سرمایه‌گذارها خواهد شد.

این تولیدکننده فعال در شرق استان اصفهان تصریح کرد: برای دریافت پروانه فعالیت یک واحد تولیدی دست‌کم یک سال دوندگی لازم است و باید مجوز ادارات مختلف را پشت سر گذاشت که همه این‌ها موجب صرف زمان و انرژی بسیار زیاد از سرمایه‌گذار و تولیدکننده می‌شود.

وی عدم فروش مواد اولیه به‌ویژه از طرف واردکنندگان این مواد به دلیل عدم ثبات قیمت‌ها و به‌ویژه تغییر ساعتی نرخ ارز، را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان عنوان کرد.
افزایش نقدینگی در بازار به‌جای ورود به تولید
انحصارگرایی در بازار/ نبود امنیت سرمایه‌گذاری
حسین مؤمنی، تولیدکننده مرغ و بوقلمون دریکی از شهرستان‌های اصفهان، نیز یکی از مشکلات تولید در این حوزه را در دست گرفتن بازار توسط عده معدودی واردکننده غذای دام و پرندگان عنوان کرد.

این تولیدکننده که بیش از 15 سال در این حرفه تجربه دارد گفت: این عده با انحصارگرایی نه‌تنها قیمت‌ها را هر طور که خودشان بخواهند تنظیم می‌کنند، بلکه هر زمان اراده کنند غذای دام را به بازار عرضه نکرده و موجب وارد آمدن خسارت به پرورش‌دهندگان مرغ و بوقلمون می‌شوند.

وی همچنین عنوان کرد: تولیدکنندگان این حوزه به تجربه هرساله جوجه‌ریزی خود را طوری انجام داده بودند که هم‌زمان با شب عید موعد آماده عرضه به بازار شوند. اما آمدن کرونا در شب عید، اعلام تعطیلی‌های عمومی و عدم برگزاری اجتماعات و مهمانی‌ها موجب فروش نرفتن تولیدات واحدهای تولیدی این حوزه شد.

مؤمنی تصریح کرد: فروش نرفتن پرندگان در موعد خود، منجر به وارد آمدن خسارت چند صدمیلیونی شد چراکه پرنده رشد کرده و از وزن بازارپسند عبور کرده و دیگر متقاضی در بازار نداشت.

این تولیدکننده فعال در غرب استان اصفهان گفت: باوجود وارد آمدن خسارت چند صدمیلیونی در ایام کرونا، تنها اقدام جبرانی ستاد کرونا برای این واحد تولیدی در نظر گرفتن 4 وام 12 میلیون تومانی بود که به‌هیچ‌وجه جبران‌کننده خسارت نبود.

وی گفت: حمایت دولت از تولیدکنندگان در ایام بحرانی از اقداماتی است که می‌تواند به استمرار تولید و به امنیت سرمایه‌گذاری کمک کرده و برای سرمایه‌گذار جهت ورود به این عرصه جذابیت ایجاد کند.
افزایش نقدینگی در بازار به‌جای ورود به تولید
درنظر نگرفتن شرایط تولیدکننده در تصمیم‌گیری‌های سازمانی
ضیائی، تولیدکننده مصالح ساختمانی در شهرک صنعتی دولت‌آباد، نیز از مشکلات دیگر بخش تولید پرده برداشت.

وی بابیان این‌که تصمیمات دولتی و سازمان‌های دیگر حکومتی بدون ملاحظه شرایط و مقتضیات تولیدکنندگان بعضاً موجب متضرر شدن و شکست خوردن تولیدکننده می‌شود اظهار کرد: این مسئله موجب عدم تمایل سرمایه‌گذار برای ورود به بخش تولید می‌شود.

این تولیدکننده فعال در مرکز استان بابیان این‌که 20 نفر در کارگاه تولیدی وی مشغول به کار هستند، به‌عنوان‌مثال گفت: سازمان جهاد کشاورزی برداشت خاک از منابع سطحی را برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در شعاع 50 کیلومتری مرکز شهر اصفهان ممنوع و ابلاغ کرده که این واحدها باید به شهرک صنعتی مورچه‌خورت منتقل شوند.

ضیائی با اشاره به این‌که جابه‌جایی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات این کارگاه تولیدی به مکان جدید مستلزم صرف هزینه هنگفت است ولی سازمان‌ها بدون توجه به این شرایط و بدون توجه به این‌که این قوانین چه مشکلاتی برای تولیدکننده به وجود می‌آورند نسبت به تصویب و اجرای این‌گونه تصمیمات اقدام می‌کنند. درحالی‌که اگر درک صحیحی از شرایط تولیدکننده وجود داشت پیوست‌های مالی و غیره چنین تصمیماتی نیز برای تولیدکننده لحاظ می‌شد تا کمتر مستوجب ضرر و زیان شود.

وی بیان کرد برخی از تصمیمات نیز از دایره منطق خارج است. به‌عنوان‌مثال مکانی که در شهرک صنعتی مورچه‌خورت برای جا‌به‌جایی ما درنظر گرفته‌شده است فاقد زیرساخت‌های موردنیاز است و عملاً انتقال ما به مکانی که سازمان جهاد کشاورزی بر آن تأکید دارد، یعنی تعطیلی کارگاه تولیدی ما و ایجاد مشکل معیشتی برای 20 خانواده‌ای که ذیل این کارگاه تولیدی امرارمعاش می‌کنند.
افزایش نقدینگی در بازار به‌جای ورود به تولید
لغو مجوز برداشت آب بعد از اخذ مجوز فعالیت و در حین ساخت کارخانه
واحد تولید آب‌معدنی غرب استان اصفهان و در شهرستان فریدون‌شهر، تولیدکننده دیگری است که در اثر این مانع دچار مشکل شده.

این واحد آب‌معدنی از حدود 10 سال پیش مجوز فعالیت خود را اخذ کرده اما در حین ساخت ساختمان کارخانه و بعد از صرف چند میلیارد تومان سرمایه، با نامه‌ای از سوی سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان مواجه می‌شود که خبر از لغو مجوز برداشت آب می‌دهد.

توجیه آب منطقه‌ای نامه‌ای از سمت وزارت نیرو مبنی بر عدم‌بارگذاری جدید در حوزه آبریز زاینده‌رود است ولی این کارخانه تولیدی نه در حوزه آبریز زاینده‌رود قرار دارد، نه بارگزاری جدید است چراکه پیش‌ازاین مجوز خود را دریافت کرده است و هم این‌که آب را به مصرفی غیر از شرب نمی‌رساند و تنها آبی که در کنار میلیون‌ها مترمکعب دیگر به سمت سد دز و ازآنجا به سمت خلیج‌فارس سرازیر می‌شود را بسته‌بندی و ذخیره‌سازی می‌کند.

اما این دلایل منطقی برای آب منطقه‌ای موردقبول واقع نمی‌شود و علاوه بر متوقف نگه‌داشتن این کارخانه که سرمایه چند میلیارد تومانی سرمایه‌گذاران در آن مصرف‌شده، اجازه برداشت آب و تولید را به ایشان نمی‌دهد.

این قبیل تصمیم‌گیری‌ها موجب سلب امنیت از بخش سرمایه‌گذاری، فرار سرمایه‌گذارها و عدم تمایل ایشان برای ورود به بخش تولید و کاهش عرضه کالا به بازار می‌شود که نهایتاً مشکلات اقتصادی کنونی را رقم می‌زند.

به نظر می‌رسد بی‌توجهی به بخش تولید توسط دولت در سال‌های اخیر کلاف سردرگمی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است که سرمایه‌داران عطای سرمایه‌گذاری در تولید را به لقایش بخشیده‌اند و به‌ناچار سرمایه‌ها وارد حوزه دلالی شده است تا از خودرو و سکه تا ارز و مسکن شاهد رشد بی‌سابقه شود و همچنان تولید فرصت عرض‌اندام نداشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 26 مرداد 1399، کد خبر: 1637184، www. dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین