پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۹۵۵۰۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همه داوطلبان کنکور سراسری ۹۹ را یک هفته تا ۱۰ روز بعد از آزمون دوباره غربالگری می‌کنیم.
شعار سال: دیروز رقابت داوطلبان کنکور سراسری پس از ماه‌ها کشمکش و جنجال در سایه کرونا آغاز شد، کنکوری که برگزاری آن در سایه کرونا مخالفان و موافقانی داشت، از مسئولان عالی‌رتبه کشوری گرفته تا خانواده‌های داوطلبان همه نگران برگزاری کنکور بودند،‌ برخی اصرار به برگزاری آن داشتند چراکه داوطلبان خسته شده‌اند و برخی هم از ترس کرونا و برای حفظ سلامت داوطلبان مخالف برگزاری آزمون بودند،‌ اما درنهایت کرونا حریف غول کنکور نشد و این ماراتن بزرگ علمی روز گذشته در کشور کلید خورد.

رقابت ۱۱۳ هزار داوطلب کنکور هنر در روز نخست
در روز نخست داوطلبان در رشته هنر باهم به رقابت پرداختند و بیش از ۱۱۳ هزار داوطلب در حوزه‌ها حضور یافتند تا با جواب صحیح یا غلط، آینده خود را رقم بزنند. شکل برگزاری آزمون سراسری به دلیل شیوع کرونا تغییر کرده بود، روی چهره همه داوطلبان کنکوری یک ماسک خودنمایی می‌کرد و بسیاری از داوطلبان برای حفظ سلامت خود حتی این آزمون چهارساعته دستکش به دست داشتند.

در این جلسه از آزمون تعداد، ۱۱۳ هزار و ۷۳۲ داوطلب که شامل ۸۰ هزار و ۸۵۶ داوطلب زن و ۳۲ هزار و ۸۷۶ داوطلب مرد است، رقابت کردند.

۷ داوطلب کرونایی در رشته هنر آزمون دادند که از این تعداد، ۳ داوطلب کرونایی در بیمارستان طالقانی تهران در کنکور هنر شرکت کردند.
غربالگری کنکوری‌ها ۱۰ روز پس از آزمون
نمره قبولی وزارت بهداشت به رعایت پروتکل‌ها در روز اول کنکور
محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز اول کنکور گفت: به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز اول کنکور نمره قبولی خوبی می‌دهیم، پروتکل‌ها رعایت شده بود، همکاران بهداشت محیط خوب نظارت کرده بودند و همکاری وزارت بهداشت و سازمان سنجش خوب بود و بر اساس گزارش‌های واصله از سراسر کشور آزمون به شکل خوبی برگزار شد البته گزارش کلی هنوز به دست ما نرسیده است.

او ادامه داد: داوطلبان کرونایی که از قبل شناسایی‌شده بودند،‌در بیمارستان‌ها آزمون دادند و درمجموع وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز نخست کنکور سراسری خوب بود.

گندزدایی حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری
یکی از پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون گندزدایی حوزه‌های امتحانی در پایان هرروز است.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گندزدایی حوزه‌های برگزاری کنکور گفت: به‌منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنکور سراسری مقرر شد کنکور در چهار نوبت صبح برگزار شود تا بعد از برگزاری آزمون‌ها حوزه‌ها گندزدایی شود.

او در ادامه بیان کرد: امروز کنکور هنر برای ۱۱۳ هزار داوطلب در ۳۹۲ شهر برگزار شد و بعد از پایان روند برگزاری، حوزه‌ها گندزدایی شد.

سخنگوی سازمان سنجش اضافه کرد: در کنکور امسال برای افزوده شدن به حوزه‌های برگزاری کنکور از مصلی امام خمینی (ره) نیز استفاده شد. این حوزه فردا برای داوطلبان کنکور انسانی و ریاضی و روز جمعه برای داوطلبان تجربی آماده خواهد شد.
غربالگری کنکوری‌ها ۱۰ روز پس از آزمون
تمهیدات بهداشتی اورژانس برای برگزاری کنکور
اورژانس کشور هم برای برگزاری کنکور سراسری کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی پای‌کار آمد.

رضا معتمدی، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران با اشاره به لزوم رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی توسط مسئولان برگزاری کنکور، داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها اظهار کرد: مرکز اورژانس تهران برای روز‌های برگزاری کنکور امسال، تمهیدات گسترده‌ای در نظر گرفته است.

معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران گفت: به‌منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان ضمن آماده‌باش کامل تمام پایگاه‌های این مرکز، نیرو‌های اورژانس در دانشگاه آزاد اسلامشهر، دانشگاه الزهرا، دانشگاه آزاد سوهانک، مصلی امام خمینی (ره) و دانشگاه علم و صنعت مستقر هستند.

معتمدی رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی را ضامن سلامتی دانست و افزود: همه داوطلبان از ماسک استفاده کنند و با دوستان خود در محل برگزاری کنکور از راه دور احوالپرسی کنند و خانواده‌های داوطلبان نیز از هرگونه تجمع در قسمت ورودی و خروجی پرهیز کنند.

معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران در پایان گفت: شهروندان گرامی در صورت درخواست هرگونه خدمات احتمالی ضمن امکان تماس با شماره ۱۱۵، به اکیپ‌های مستقر در محل برگزاری کنکور مراجعه کنند.

چالش‌های بهداشتی کنکور سراسری از زبان وزیر بهداشت
سعید نمکی وزیر بهداشت به چالش‌های بهداشتی برگزاری کنکور سراسری در سایه کرونا اشاره کرد و گفت: در برگزاری کنکور، سه مرحله مهم داریم؛ یکی آنچه قبل از کنکور تا قبل از حضور داوطلبان در حوزه‌های امتحانی باید انجام شود، یکی مربوط به زمانی است که داوطلبان مشغول آزمون هستند و یکی دیگر مربوط به بعد از ترک حوزه‌های امتحانی است و برای این سه مرحله، پروتکل نوشته و ابلاغ کرده‌ایم اما خانواده‌ها باید توجیه شوند و آموزش داده شوند خوشبختانه با دوستان بسیج برای مدیریت و تکریم خانواده‌ها، هماهنگی‌های لازم انجام‌شده اما روسای دانشگاه‌ها حتماً باید بر اجرای پروتکل‌ها نظارت کنند و به دنبال ارائه آموزش‌های فراگیر در صداوسیمای استان‌ها باشند.

نمکی گفت: دلیلی ندارد امسال همانند هرسال خانواده به همراه فامیل، داوطلبان را همراهی کنند و آنجا بمانند و دعا بخوانند بلکه می‌توانند در خودروی شخصی یا خانه، دعا بخوانند و حضورداشته باشند و باید به خانواده‌ها آموزش دهیم که اگر داوطلبی را برای کنکور می‌خواهند بیاورند، یک نفر و نه بیشتر همراه داوطلب باشد و بعد که داوطلب را به حوزه امتحانی رساند یا در خانه یا در خودروی شخصی بماند و از تجمع خانواده‌ها باید حتماً پرهیز شود.

او افزود: باید دانشگاه‌ها نظارت ویژه‌ای بر مرحله برگزاری کنکور و رعایت پروتکل‌ها داشته باشند و حداقل فاصله یک متر و ۸۰ سانتی‌متر رعایت شود و در مناطقی که فضای کافی وجود دارد، این فاصله می‌تواند بیشتر هم شود. می‌خواهیم امسال اثبات کنیم که یکی از بهترین کنکورها را با رعایت پروتکل‌هایی که تدوین‌شده را برگزار می‌کنیم. برگزاری کنکور امسال، می‌تواند ویترین کادر بهداشتی و درمانی باشد.
غربالگری کنکوری‌ها ۱۰ روز پس از آزمون
توصیه معلمی وزیر علوم به داوطلبان کنکور
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: داوطلبان کنکور سراسری سعی کنند یک روز قبل از آزمون استراحت کنند و خواندن مطالب فشرده را کنار بگذارند.

او ادامه داد: اگر داوطلب کمی استرس دارد که درس بخواند یا نخواند توصیه می‌کنم با فاصله‌های زیاد مطالعه کند، به این صورت که یک تا دو ساعت استراحت کند و بعد مقداری مطالعه کند، این توصیه معلمی است.

وزیر علوم افزود: دومین توصیه من به داوطلبان این است که به‌هیچ‌وجه در سلامت محل برگزاری آزمون تردید نکنند، زمانی که از منزل برای حضور در محل آزمون خارج می‌شوند با حفاظت کامل و ماسک خارج شوند و از اضطراب، کنار هم قرار گرفتن و صحبت کردن در فاصله نزدیک با یکدیگر اجتناب کنند.

او ادامه داد: بعد از پایان آزمون هم به‌سرعت خارج‌شده و محل را ترک کنند خیلی به‌طرف جمع شدن دورهم در هر فضایی نروند این توصیه‌هایی است که کمک می‌کند سلامتی کامل داوطلبان حفظ شود، برای آن‌ها آرزوی موفقیت در آزمون می‌کنم.

تجمع کرونایی والدین علی‌رغم تذکرها
روز گذشته اقدامات بسیاری ازجمله استقرار اورژانس و گندزدایی حوزه‌های امتحانی برای برگزاری کنکور سراسری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد تا سلامت داوطلبان حفظ شود، هرچند بازهم برخی افراد بودند که در برابر رعایت پروتکل‌ها مقاومت می‌کردند.

باوجوداینکه مسئولان وزارت بهداشت و علوم بارها تأکید کردند که والدین در اطراف محل برگزاری آزمون تجمع نکنند اما به نظر می رسد گوش برخی‌ها به این توصیه‌ها بدهکار نبود و شاهد تجمع والدین و صدای ممتد مراقبان آزمون بودیم که مدام تکرار می‌کردند "خانواده‌ها تجمع نکنید"، "لطفاً محل را ترک کنید" و "باعث شروع کرونا نشوید"، اما آن‌هایی که می‌خواستند به این حرف‌ها عمل کنند قبلاً حوزه‌ها را ترک کرده بودند و برخی، فرزندان خود را بدرقه می‌کردند و در گوشه‌ای می‌ایستادند.

مشاهدات عینی خبرنگار باشگاه خبرنگاران نشان می‌دهد علیرغم تأکیدات زیاد مسئولان دانشگاه برای ترک حوزه‌ها توسط والدین، خانواده‌ها ایستاده بودند.
غربالگری کنکوری‌ها ۱۰ روز پس از آزمون
غربالگری کرونایی داوطلبان کنکوری ۱۰ روز بعد از آزمون
رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: تأکید شده است که همه داوطلبان کنکور سراسری ۹۹ باید در سایت سلامت وزارت بهداشت salamat.gov.ir ثبت‌نام و علائم خود را ثبت کنند و آن را پرینت بگیرند و در زمان کنکور ارائه کنند. ما در وزارت بهداشت یک هفته و تا ۱۰ روز بعد از کنکور ۹۹ دوباره داوطلبان را غربالگری می‌کنیم.

رئیسی گفت: علت یک هفته و ۱۰ روز این است که دوره کمون بیماری کرونا یک هفته تا ۱۰ روز است. اگر داوطلب الآن مبتلا باشد که بعد از ۱۰ روز مشخص می‌شود و اگر هم علائمی نداشته باشد هم بازهم بعدازاین مدت مشخص می‌شود. پس‌ازاین غربالگری، این میزان با رنج سنی جامعه که در این مدت مبتلا شده‌اند سنجش می‌شوند.

او افزود: پس از غربالگری اگر افرادی که در کنکور شرکت کرده باشند بیشتر از رنج سنی معمول جامعه مبتلا شده باشند یعنی ابتلا به زمان کنکور مربوط می‌شود و اگر کمتر باشد مشخص است که ربطی به زمان کنکور ندارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: اکنون ۶۰ نفر از داوطلبان کنکور ۹۹ به کرونا مبتلا هستند که از این تعداد یک نفر در بیمارستان بستری است و بقیه در خانه هستند که برای این افراد در شهرستان‌های مختلف در بیمارستان خاص یک جای خاص تعبیه کردیم که خودشان تنها هستند و از آن‌ها امتحان گرفته می‌شود.

او افزود: تمامی افرادی هم که می‌خواهند وارد سالن شوند تب سنجی می‌شود و علائم از آن‌ها پرسیده می‌شود و اگر علائم داشتند به سالن اصلی راه داده نمی‌شوند و در سالن دیگری کنکور می‌دهند و ۷ هزار نیروی معاونت بهداشتی ناظر ما در زمان کنکور ۹۹ هستند.

برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی باید ایستادگی کرد
نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظارت و اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های مختلف کنکور سراسری باید ایستادگی و مقاومت کنند. از تمام روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی انتظار ایستادگی بر اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی دارم و هرگونه سستی و عدول از این‌ها، باعث گرفتاری بیشتر دانشگاه‌ها می‌شود.

او تأکید کرد: با ناتوانی در برگزاری کنکور، مخالفیم و اعتقادداریم که کنکور باید به‌خوبی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهم که قبل از کنکور از طریق صداوسیمای استان‌ها اطلاع‌رسانی شود و به مردم در خصوص پروتکل‌های بهداشتی، آموزش داده شود.
غربالگری کنکوری‌ها ۱۰ روز پس از آزمون
سرزده از کنکور بازدید خواهم کرد
وزیر بهداشت یادآور شد: بعضی از نمایندگان مجلس می‌خواهند در نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در کنکور به ما کمک کنند که از این کمک استقبال می‌کنیم. تمامی روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید از برگزاری کنکور در مناطق خود، تصویر و مستندات تهیه کنند. در کنکور کارشناسی ارشد ۴۵۳ تصویر از جلسه کنکور دریافت کردم که ۶-۷ مورد آن با نقصان‌هایی همراه بود. بنده هم به‌صورت سرزده در جریان کنکور سراسری بازدید خواهم کرد.

نمکی اظهار کرد: در رابطه با کنکور جلسات متعددی برگزار کردیم و اعتقاد ما درگذشته این بود که کنکور در موعد مقرر برگزار شود.

او ادامه داد: کنکور کارشناسی ارشد و دکتری با حداقل شکست پروتکل‌ها و اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد و از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد بسیار راضی بودیم مگر موارد اندکی که پروتکل‌ها رعایت نشده بود.

نمکی افزود: از ۴۰۰ عکسی که ۵۳۰۰ مراقبت کارشناس بهداشتی در کنکور گرفته بودند و به دست من رسید، معدود مواردی بود که پروتکل‌ها رعایت نشده بود؛ به‌طورکلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور کارشناسی ارشد خوب بود.

او تصریح کرد: قرار بود با همین الگو کنکور سراسری را برگزار کنیم، اما اعلام کردیم که شیوه‌نامه‌ها سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود. اگر فاصله دو نفر در کنکور کارشناسی ارشد ۱۶۰ سانتیمتر است که به دلیل آنکه داوطلبان پخته‌تر و بالغ‌تر هستند و به بلوغ بیشتری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رسیده‌اند نیازی به افزایش فاصله‌ها نبود، اما دانش‌آموز دبیرستانی که در صندلی کنکور می‌نشیند رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای او بسیار سخت است.

اجازه شکست پروتکل‌های بهداشتی را نخواهیم داد
او با تأکید بااینکه هرگز اجازه شکست پروتکل بهداشتی را نخواهیم داد، گفت: اگر شب قبل از کنکور احساس کنم پروتکلی شکسته خواهد شد و جان فرزندی از این سرزمین به خطر خواهد افتاد، اجازه برگزاری کنکور را نخواهم داد.

نمکی بیان کرد: در برخی استان‌های گرمسیر، دانش‌آموزان ممکن است در طول کنکور خسته شوند و ماسک‌ها را جابجا کنند و به همین دلیل اعلام کردیم که فاصله‌ها باید به‌اندازه‌ای باشد که هیچ فرزند این سرزمین به دلیل شرکت در کنکور سراسری دچار گرفتاری نشود. ما نمی‌توانیم نسبت به‌سلامت آن‌ها بی‌تفاوت باشیم بنابراین برای اطمینان بخشی به خانواده‌ها شیوه‌نامه‌ها را سخت‌گیرانه‌تر کردیم.

امید است که کنکور کرونایی امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود و هیچ داوطلبی به دلیل شرکت در آزمون سراسری گرفتار بیماری کرونا نشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 30 مرداد 1399، کد خبر: ۷۴۶۴۲۲۳، www. yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین