پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
دستور شلیک به سمت فرد یا افرادی به ویژه کولبرها را کسی صادر نکرده و نخواهد کرد بلکه قانون‌گذار در قانونی تحت عنوان "قانون به کارگیری سلاح" برای مامورینی که مجاز به حمل اسلحه هستند شرایطی را تعیین کرده که تحت آن شرایط در درون یا خارج شهر و در مرزها مجاز به استفاده از آن هستند.
شعارسال: سرهنگ محمدعارف سپهری جانشین فرماندهی مرزبانی استان کردستان گفت: در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران و در همه جای دنیا معابری تحت عنوان مرز رسمی با کشور مقابل توسط دولت تعریف شده است که این معابر محلی است برای مبادلات، تجارت و تردد مسافر و خارج از آن هرگونه اقدام و تردد و تجارتی غیر قانونی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واژه کولبری وجاهت قانونی ندارد و چندی است که در بین مردم عامه و حتی مسئولین نیز جای گرفته است عنوان کرد: در سال ۸۸ بنا بر تدبیر و مصلحت امنیتی منطقه و تصمیم شورای عالی امنیت ملی به منظور کمک به معیشت مرزنشینان معابری در چهار استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان به عنوان معابر یا بازارچه موقت مرزی تعریف شد که این مرز‌ها بنا به دلایلی بخشی از آن در سال ۹۶ و بخش دیگر آن در سال ۹۷ با مصوبه هیئت دولت به طور کلی بسته شد.

سپهری دلایل تعطیلی مرز‌های موقت مرزی را اینگونه عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل تعطیلی مرز‌ها کمک به اشتغال و تولیدات داخلی بود، زیرا بنا به گفته کارشناسان مربوطه وارد شدن یک سری اقلام بی‌کیفیت و بدون مجوز و فاقد استاندارد‌های لازم سبب آسیب رساندن به تولیدات داخلی می‌شود.

وی ادامه داد: در مرداد ۹۶ به منظور کمک به معیشت مرزنشینان در قبال بسته شدن بازارچه‌های موقت مرزی، مصوبه طرح معافیت مرزنشیان از عوارض گمرکی از سوی هیئت وزیران تصویب شد به این معنی که مبلغ مشخصی تعیین شد که تا سقف آن برای مردم مرزی معافیت گمرکی لحاظ شود تا بتوانند مبادلات مرزی خود را انجام دهند؛ این مصوبه در استان کردستان برای مقطعی آن هم به صورت محدود به مدت ۲۰ روز تا یک ماه در مریوان اجرا شد، اما بعد از مدتی این مصوبه نیز تعطیل شد و تا به امروز مرز‌های موقت مرزی همچنان در حالت تعطیلی قرار دارند.

به گفته جانشین فرماندهی مرزبانی استان کردستان، حدود ۴ ماه گذشته نیز به صورت آزمایشی در سیرانبند بانه محموله‌ای ورود پیدا کرد که آن هم به دلیل عدم استقبال تجار به حالت تعطیل درآمد.

سرهنگ محمدعارف سپهری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مرزبانی موافق ایجاد معبری برای کمک به معیشت مرزنشینان است عنوان کرد: به عنوان مرزبان اعتقاد ما بر این است که در جایی از مرز‌ها اگر مردم مرزنشین کار اقتصادی یا تجارت قانونی حتی با آن سوی مرز‌ها نیز انجام دهد به شرط آنکه قانونی باشد امنیت در آن منطقه پایدار خواهد شد.

سپهری با بیان اینکه توجه به معیشت مرزنشینان امنیت منطقه را به دنبال خواهد داشت گفت: ما به عنوان مرزبانی موافق ایجاد معابر مشخص مرزی برای کمک به معیشت مرزنشینان است، اما اینکه این معابر چگونه و دارای چه ضوابط و شرایطی باشد باید توسط مسئولین مربوطه استانی و دولتی و هم در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود.

وی اضافه کرد: هرچند که امروزه همه مسئولین استانی بر ایجاد معابری برای معیشت مرزنشینان متفق القول هستند، اما سازوکار اجرایی آن تا به امروز عملیاتی نشده است.

سپهری اذعان کرد: مقررات و دستورالعمل‌هایی نیز در خصوص ایجاد معابری برای مرزنشینان ایجاد شده، اما در حقیقت متولیان این امر در حال حاضر سازمان صنعت، معدن و تجارت است به این معنی که باید سازمان صمت مقررات لازم را تعریف و عملیاتی کند و سپس آن را به استان‌ها ابلاغ کند.

وی با اشاره به اینکه مرزبان مسئولیت حفظ و کنترل مرز‌ها را برعهده دارد تصریح کرد: هرچند که واژه کولبر وجاهت قانونی ندارد و امروزه این واژه مورد توجه بسیاری از عامه مردم و مسئولین قرار گرفته است، اما مرزبانی آمادگی خود را برای کمک به ایجاد معابری برای کمک به معیشت مرزنشینان اعلام می‌کند؛ هم اکنون باشماق به عنوان مرز رسمی استان کردستان تعریف شده و صادرات و واردات و تردد مسافران به صورت شبانه‌روزی در آن در حال انجام است.

سپهری ادامه داد: مرزبانی به عنوان چندمین نهاد دخیل در کنترل مرز به صورت شبانه‌روزی مشغول ارائه خدمات انتظامی و امنیتی در مرز رسمی هستیم و وظایفی را در قبال تسهیل تجارت برعهده داریم، اما هرگونه دادوستدی خارج از آن غیرقانونی و خلاف قانون است.

جانشین فرماندهی مرزبانی استان کردستان گفت: دستور شلیک به سمت فرد یا افرادی به ویژه کولبر‌ها را کسی صادر نکرده و نخواهد کرد بلکه قانون‌گذار در قانونی تحت عنوان قانون به کارگیری سلاح برای مامورینی که مجاز به حمل اسلحه هستند شرایطی را تعیین کرده که تحت آن شرایط در درون یا خارج شهر و در مرز‌ها مجاز به استفاده از آن هستند.

سرهنگ محمدعارف سپهری یکی از مواد به کارگیری اسلحه را اینگونه برشمرد و بیان کرد: یکی از قوانین مرتبط با استفاده از اسلحه ورود به نوار مرزی است و یکی از مکان‌هایی که قانون‌گذار اجازه استفاده از اسلحه را به مامور می‌دهد برای توقیف وسیله نقلیه و دستگیری افراد در مرز‌ها است.

وی اظهار کرد: قانون به کارگیری سلاح به مامورانی که متولی کنترل مرز هستند این امکان را می‌دهد که طی شرایط و ضوابط مشخصی از اسلحه استفاده کنند.

سپهری تردد غیرمجاز و فروش غیرقانونی اسلحه و مهمات در مرز‌ها را یکی از شرایط به کارگیری سلاح دانست و تاکید کرد: نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری اجازه تردد غیرمجاز در مرز‌ها وجود ندارد، زیرا کنترل مرز یک اصل است که باید انجام شود.

وی عنوان کرد: همانگونه که مستحضر هستید در اکثر نقاط از نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران در آن سوی مرز‌ها ناامنی حاکم است و ممکن است ناامنی از آن سوی مرز‌ها به کشور ما نیز وارد شود لذا تشخیص این امر که در میان تردد‌ها و پستی و بلندی‌ها و در ارتفاعات صعب‌العبور مرزی چه کسی و با چه نیتی قصد عبور از نوار مرزی را دارد برعهده مرزبانان است.

به گفته جانشین فرماندهی مرزبانی استان کردستان، قانون‌گذار معابری را تعیین کرده و خارج از آن محدوده هرگونه تردد و مبادله و تجارتی غیرقانونی خواهد بود لذا از آنجایی که مرزبانان موظف به کنترل مرز‌ها هستند چنانچه در شرایط تعیین شده از سوی قانون‌گذار اقدامات لازم را انجام ندهد و از سلاح خود برای کنترل مرز استفاده نکنند باید در قبال قانون‌گذار پاسخگو باشند، زیرا این یک تکلیف است و باید مامور در چهارچوب قوانین تصویب شده از سوی قانون‌گذار رفع تکلیف کند.

وی با تاکید بر این موضوع که مرزبانان به هم‌وطنان خود و به ویژه کولبر‌ها شلیک نمی‌کنند گفت: اگر بدانیم فردی مسلح نیست و از کولبران و هم‌وطن مرزنشین ما هستند قطعا به آن‌ها شلیک نخواهیم کرد و چه بسا بسیاری از مرزبانان ما به خیال اینکه کسی که در حال عبور از مرز‌ها بوده و کولبر است و از هم‌وطنان ما است به آن‌ها شلیک نکرده‌اند و به دلیل اینکه جان مرزنشینان ما به خطر نیفتد جان خود را از دست داده‌اند و این موضوعی است کە همە سازمان‌ها و نهاد‌های امنیتی در جریان آن قرار دارند و موضوعی قابل اثبات است.
 
سرهنگ محمدعارف سپهری در ادامه در خصوص آمار کولبران و مرزنشینان عنوان کرد: تا زمانی که بازارچه‌های موقت مرزی فعال بودند در سطح استان حدود ۲۰ هزار دفترچه کولبری که همگی از اتباع مرزنشین بودند، شناسایی شده و در برابر مقررات آن زمان صادر شده بود.

وی اظهار کرد: در گذشته مرزنشین از شعاع صفر مرزی تا ۱۵ کیلومتری تعریف می‌شد که امروزه با توجه به تغییراتی که صورت گرفته تا ۲۰ کیلومتر نیز مرزنشین محسوب می‌شود و بر تعداد مرزنشینان افزوده شده است.

سپهری بیان کرد: امروزه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار خانوار تحت پوشش کارت‌های الکترونیکی که از طرف دولت صادر شده قرار دارند و هیچگونه مشکلی مبنی بر شناسایی اتباع مرزنشین وجود ندارد.

وی در خصوص طرح‌هایی برای کمک به تامین معیشت مرزنشینان خاطرنشان کرد: معابر موقت مرزی راهی برای کمک به معیشت مرزنشینان خواهد بود و جدای از طرح‌های باغداری و دامداری توسط بنیاد برکت طرح‌هایی در حوزه اشتغال‌زایی زود بازده در برخی نقاط مرزی اجرا شد و همچنین از سوی دولت نیز تسلیهاتی به مردم ارائه شد، اما حقیقت این است که این اقدامات جوابگوی نیاز‌های منطقه نیست.

جانشین فرماندهی مرزبانی استان کردستان، از داشتن نیروی انسانی کافی برای کنترل مرز‌ها در مرزبانی استان خبر داد و گفت: در راستای طرح تقویت نیروی مرزبانی که سال گذشته به تصویب مقام معظم رهبری رسید خوشبختانه مرزبانی هم به لحاظ استعداد نیروی انسانی و هم به لحاظ تجهیزات تقویت شد و امروزه برای کنترل مرز‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم.

سرهنگ محمدعارف سپهری با گرامیداشت یاد شهدایی که برای حفظ و کیاست از مرز‌ها جان خود را در این راه فدا کردند افزود: هنوز یک سال از شهادت شهید مجید شیری‌پز و میلاد محمدی نگذشته است جوانانی که برای حفاظت و صیانت از مرز‌ها و جان مرزنشینان جان خود را در این راه فدا کردند.

وی اضافه کرد: شهید مجید شیری‌پز و تیم همراهش به خیال اینکه کسانی که در مرز‌ها بودند کولبر هستند و از مرزنشینان هستند هیچ اقدامی انجام ندادند و جان خود را در این راه از دست دادند.

سپهری بر این موضوع تاکید کرد و گفت: از آنجایی که تبلیغات بیگانه و ضد انقلابی و فعالیت رسانه‌های آنان بیشتر از ما است جوسازی‌هایی صورت می‌گیرد، اما به هیچ‌وجه از اصل مطلب و جانفشانی مرزبانان کم نخواهد کرد؛ حتی مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود به صراحت اعلام کرد که کسی چه می‌داند که مرزبانان ما در مرز برای حفظ و کیاست از مرز‌ها و جلوگیری از ورود ناامنی چه سختی‌هایی را متحمل می‌شوند و تا چه اندازه مظلوم هستند و به حق شهدای مرزبانی مظلوم‌تر هستند.

به گفته وی بیش از ۸۰ درصد از شهدای مرزبانی به دلیل عدم نبود راه مناسب و امکانات و زیرساخت‌های لازم در طول مسیر رسیدن تا مراکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

سپهری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این اطمینان را به مردم خواهیم داد که با تمام توان خود در مقابل دشمنان خواهیم ایستاد و اجازه ورود هیچگونه ناامنی از آن سوی مرز‌ها را به داخل کشور نخواهیم داد و در این راه جان خود را فدا خواهیم کرد؛ و بیست روز پیش بود که یکی از مرزبانان خود را که اهل سنندج بود در بانە در راه کنترل مرز‌ها و حفظ امنیت جان مرزنشینان تقدیم کردیم.

جانشین فرماندهی مرزبانی استان کردستان، با اشاره به افزایش کشفیات مرزبانی در چهار ماه اخیر نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: افزایش کشفیات قاچاق به معنی افزایش تلاش همکاران ما در مرزبانی و افزایش عده و عُده ما در مرز‌ها با هدف کنترل از مرز‌ها است، زیرا با کنترل مرز ورود قاچاق کاهش خواهد یافت و در صورت ورود کشفیات قاچاق به نسبت افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قاچاق با عرضه و تقاضا و ذائقه مصرف‌کننده هم‌سو است، زیرا قاچاق در اصل منشاء اقتصادی دارد و قاچاقچی در پی منفعت اقتصادی خویش است.

سپهری در پایان در خصوص آمار کشفیات ۵ ماهه نخست سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ یادآور شد: در پنج ماهه نخست سال جاری ۲۰۵۰ درصد آرایشی-بهداشتی، ۲۰۷درصد تجهیزات مخابراتی، ۷۰ درصد دارو، ۲۲۸درصد مواد محترقه، ۲۱۰درصد کولر گازی، ۱۱۶۷درصد احشام و ۴۰درصد لوازم خانگی قاچاق توسط مرزبانی کشف و ضبط شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر: ۴۲۷۹۰۸، etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین