پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
رییس سازمان حج و زیارت با اعلام زمان قطعی دریافت قسط دوم حج تمتع، شرایط سفرِ حج، عمره، عراق و سوریه را تشریح کرد و آخرین پیگیری‌ها برای پرداخت دیه شهدای مسجدالحرام و پرونده فاجعه منا را توضیح داد.
شعار سال:  علی‌رضا رشیدیان از فعال شدن سامانه رزرو سازمان حج و زیارت برای پرداخت مرحله دوم هزینه سفر حج تمتع ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته و تثبیت نرخ ارز برای زائرانی که مرحله اول هزینه سفر خود را واریز کرده‌اند و لحاظ صرفه و صلاح زائران، به منظور تامین ارز مورد نیاز حج مقرر شد زائران ثبت‌نام‌شده، مرحله دوم هزینه سفر خود برای خرید الباقی ارز را واریز کنند تا با واریز به حساب بانک مرکزی، ارز اختصاص‌یافته زائران تهیه شود. به همین منظور سامانه رزرو از ساعت ۱۰ صبح روز سوم شهریورماه فعال خواهد شد.

او اضافه کرد: این سامانه برای دریافت قسط دوم حج به مدت ۱۰ روز فعال خواهد بود.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که در حج آینده در صورت عادی بودن شرایط، زائران مطابق سهمیه تعیین‌شده برای انجام مناسک حج راهی سرزمین وحی خواهند شد، اظهار کرد: تا پیش از بسته شدن سامانه ثبت نام این سازمان در ماه گذشته، ۷۴ هزار و ۸۰۰ زائر ثبت نام خود را به انجام رسانده و مرحله اول هزینه سفر خود را واریز کرده‌اند و هم‌اکنون باید برای بهره‌مندی از نرخ ارز مصوب ۹۹، دومین مرحله هزینه سفر را در فرصت اعلام‌شده، پرداخت کنند.

او با بیان این‌که مرحله دوم هزینه سفر زائران اعزامی به سرزمین وحی به تناسب گروه قیمتی کاروان‌ها تعیین شده است، گفت: هزینه مرحله دوم واریزی از مبلغ هفت میلیون تومان تا ۱۵میلیون و ۵۰۰ هزار تومان علی‌الحساب تعیین شده و اگر زائری به هر دلیل از پرداخت قسط دوم خود خودداری کند به معنای تمایل نداشتن به استفاده از ارز با نرخ مصوب حج تمتع ۹۹ برای حج سال ۱۴۰۰ است.

رشیدیان یادآور شد: تاکنون مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد تومان وجه دریافتی از زائران در مرحله اول عیناً برای خرید ارز به حساب بانک مرکزی واریز شده و این مبلغ به عنوان حواله ارزی برای حج سال آینده به حساب زائران منظور شده است.

وی درباره شرایط زائرانی که قسط دوم را پرداخت نکنند، توضیح داد: اگر به هر دلیلی زائری نتواند مرحله دوم هزینه سفر خود را در فرصت اعلام‌شده واریز کند، سهمیه اعزام او به سفر حج از بین نخواهد رفت، اما ارائه ارز در زمان اعزام بر اساس نرخ مصوب جدید دولت محاسبه خواهد شد و اولویت اعزام با واریزکنندگان مرحله دوم هزینه سفر با شرایط و سهمیه تعیین‌شده خواهد بود.

رشیدیان از آغاز مذاکره و امضای تفاهم‌نامه برای حج تمتع ۱۴۰۰ شمسی در ماه ربیع‌الثانی ۱۴۴۲ خبر داد و اظهار کرد: با توجه به این‌که مذاکرات مسؤولان حج ایران و عربستان طبق روال هر سال در ماه ربیع‌الثانی که حدود آذرماه است برگزار خواهد شد و از طرفی با توجه به اعزام نشدن زائران حج ۹۹ به عربستان به دلیل شیوع ویروس کرونا، در صورت عادی شدن شرایط، سهمیه مازاد نیز درخواست خواهد شد و برای حج آینده با تثبیت نرخ ارز مصوب اسفند ۱۳۹۹ از نوسانات احتمالی ارز جلوگیری خواهد شد.

او افزود: در راستای صرفه و صلاح زائران حج، از دولت درخواست کردیم که اجازه دهد نرخ ارز مصوب سال ۹۹ را برای ثبت‌نام‌شده‌های همان سال (۱۳۹۹) که در سال ۱۴۰۰ مشرف خواهند شد تثبیت کنیم که خوشبختانه تصویب شد.

او با بیان این‌که تامین ارز با نرخ امسال برای حج سال آینده به هیات دولت ارجاع شد، گفت: در مرحله اول با اصل سپرده و سود متعلقه، مبلغ ۲۵ میلیون تومان از زائران دریافت و عینا به حساب بانک مرکزی واریز شد که مسؤولان بانک مرکزی اعلام کردند برای تامین الباقی ارز و تثبیت نرخ آن باید کل مبلغ به حساب بانک مرکزی واریز شود. به همین منظور در شورای برنامه‌ریزی حج با حضور نماینده، ولی فقیه این موضوع مطرح شد که مرحله دوم هزینه سفر حج از زائران را دریافت کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: عموما تفاوت قیمت و هزینه تمام‌شده حج در بخش ارزی خیلی محسوس‌تر از میزان هزینه ریالی است. میزان هزینه ارزی که برآورد شده برای زائران بین ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ دلار هزینه یک زائر در عربستان است (حدود ۳۰ میلیون تومان) در حالی که اگر آن را تثبت نکرده بودیم و نرخ ارز را به نرخ سال آینده موکول می‌کردیم امکان افزایش قیمت با توجه به نوسانات احتمالی نرخ ارز چشم‌گیر می‌شد.

او اضافه کرد: با این اوصاف اگر سهمیه حج سال آینده به همان میزان ۸۷ هزار نفر تعیین شود اولا گروهی خواهیم داشت که پول ارز خود را به صورت صددرصد تامین کرده‌اند، این گروه در بخش هزینه ارزی با همان نرخ ارز حج ۹۹ به حج خواهند رفت، ولی در مقابل زائرانی که قسط دوم خود را به هر دلیلی پرداخت نکرده باشند، در زمان اعزام در سال آتی ارز آن‌ها با نرخ جدیدی که دولت تا پایان سال اعلام خواهد کرد محاسبه و دریافت خواهد شد.

به گفته رشیدیان، اگر زائران جدیدی ثبت‌نام شوند تمام هزینه‌های آن‌ها بر اساس نرخ جدید دولت در همان زمان دریافت خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ممکن است افزایش قیمتی در میزان مبالغ دریافتی از زائران در سال آینده مطرح باشد که مربوط به بخش هزینه‌های ریالی است. به عنوان مثال نرخ خرید بلیت هواپیما از ایران‌ایر در سال ۹۸، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که در سال ۹۹ به ۵ میلیون ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت. در سال ۱۴۰۰ نیز امکان افزایش آن متصور است.

رشیدیان با بیان این‌که اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در انتظار اعزام به سفر حج هستند، افزود: نزدیک به شش میلیون نفر در نوبت اعزام سفر حج عمره قرار دارند.

او با تاکید بر این‌که در حال حاضر هیچ‌گونه ثبت نام جدیدی برای قرار گرفتن در نوبت اعزام به عربستان در بخش حج و عمره صورت نخواهد گرفت، گفت: اگر بخواهیم سالانه حدود ۹۰ هزار نفر را به سفر حج اعزام کنیم حدود ۱۴ سال زمان باید در صف انتظار این سفر باشند.

رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: در صورت باقی ماندن ویروس کرونا در سال آینده اولویت اعزام با زائرانی خواهد بود که در زمان تعیین‌شده وجه خود را به صورت کامل پرداخت کرده باشند. انشاءالله که با تولید واکسن کرونا و در صورت عادی شدن شرایط، زائران ایرانی بر اساس اولویت‌بندی برای انجام مناسک حج تمتع اعزام خواهند شد.

رشیدیان درباره عمره گفت: راه‌اندازی سفر عمره مفرده به راه‌اندازی کنسولگری ایران در عربستان یا ایجاد دفتر حافظ منافع منوط خواهد بود.

او با بیان این‌که عمره برای عربستان از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: طبق گزارش‌های منتشرشده هم‌اینک عربستان برای راه‌اندازی عمره به ۱۶۵ شرکت، سهمیه ۱۰ هزار نفری داده تا هر چه سریعتر برای راه‌اندازی آن برنامه‌ریزی کرده و آن را فعال کنند.   البته امیدوارم با راه‌اندازی کنسولگری یا دفتر حافظ منافع، ما هم بتوانیم از ظرفیت عمره برای تعداد کثیر منتظران این سفر استفاده کنیم.

این مقام مسؤول حج و عمره در کشورمان بیان کرد: سفر عمره مفرده یکی از پرطرفدارترین سفر‌های معنوی است که ملت ایران به آن علاقهمند هستند و عربستان در حال برنامه‌ریزی برای آن است. امیدواریم با رفع مشکلات عمره بتوانیم با عزت و کرامت و سلامت، آن را تأمین کنیم و اعزام عمره داشته باشیم. البته بدیهی است تا زمانی که مشکل ما در عربستان از قبیل راه‌اندازی کنسولگری یا دفتر حافظ منافع حل نشود سفر عمره نیز مطرح نخواهد بود.

رشیدیان درباره اقدامات انجام‌گرفته برای دریافت دیه و خسارت جانبازان و خانواده شهدای حادثه مسجدالحرام نیز گفت: تاکنون اقدامات خوبی در خصوص پیگیری حق و حقوق جانبازان و خانواده شهدای حادثه مسجد الحرام از قبیل صدور چک خسارت و دیه خانواده‌های این عزیزان برداشته شده، اما به دلیل نبود سفارت عربستان در ایران و برخی مشکلات حقوقی تاکنون موفق به دریافت مبالغ چک‌های صادرشده از سوی عربستان نشده‌ایم. سازمان حج و زیارت از سفیر سوییس دعوت کرد تا در جلسه حضوری موضوع وصول نشدن چک دیه جانبازان و شهدای مسجدالحرام بررسی شود که ایشان نیز در جلسه حضوری قول پیگیری دادند و طبق اخبار واصله سفیر سوییس در عربستان چند روز پس از این دیدار ملاقاتی با وزیر مشاور در امور خارجه دولت عربستان داشته است که از نتیجه آن بی‌اطلاعیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده شهدای منا، گفت: همان‌طوری که در متن تفاهم‌نامه حج ۹۹ نیز بر آن تاکید شده طرف ایرانی همچنان پیگیر روشن شدن موضوع شهدای منا بوده و هست و از مسؤولان عربستان خواسته‌ایم که موضوع پرداخت دیه و خسارت خانواده شهدای منا همانند آسیب‌دیدگان و شهدای حادثه مسجدالحرام در دستور کار قرار بگیرد.

او افزود:  مهرماه امسال برای زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهدای منا مراسم خاصی در این خصوص برگزار خواهیم کرد. همچنین بنا داریم امسال مجسمه یادبود شهدای منا در ورودی سازمان حج و زیارت نصب شود.

رییس سازمان حج و زیارت درباره شرایط سفر به عراق نیز توضیح داد: شیوع ویروس کرونا و دیگر مسائل داخلی عراق شرایطی را به وجود آورد که مانع اعزام زائران به عتبات عالیات شد. تا زمانی که شرایط مناسبی در عراق وجود نداشته باشد امکان اعزام زائر به عتبات عالیات دور از انتظار است.

او با بیان این‌که برای هر شرایطی پیش‌بینی‌های لازم را داریم، گفت: در این ارتباط با همکاری وزارت بهداشت و درمان، گردشگری و هلال احمر پروتکل‌های خاصی را آماده کرده‌ایم که از طریق وزارت امور خارجه برای طرف عراقی فرستادیم که این دستورالعمل‌ها حاکم بر اعزام مسافر به دو کشور خواهد بود.

رشیدیان با بیان این‌که برای اعزام زائر به سوریه نیز در حال مذاکره با مسؤولان این کشور هستند، افزود: البته سوریه با توجه به آمار پایین ابتلا به کووید-۱۹ در مقایسه با عراق شرایط بهتری دارد، اما در نهایت علاوه بر اقدامات اجرایی، تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمینه اعزام زائر و ... تعیین‌کننده خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار:۲ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر: ۴۲۸۲۲۷:www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین