پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۳۱
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سرمایه‌گذاری خارجی ایران را نمی‌شناسند، توهم‌ها و کسری اطلاعاتی درباره ایران دارند که باید شفاف‌سازی شود. سرمایه‌گذار با خواهش و یا توپ و تشر نمی‌آید، بلکه با محاسبه می‌آیند.

شعارسال: همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی درحالی ۱۱ و ۱۲ مهرماه در تهران برگزار می‌شود که سعید شیرکوند، این همایش را راهی برای ابهام‌زدایی سرمایه‌گذاران درباره بازار و قوانین سرمایه‌گذاری ایران می‌داند.

او با اشاره به مذاکراتی که تاکنون با سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال تغییر شرایط سیاسی صورت گرفته است، گفت:‌ مذاکرات متداومی با سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده، اما در این مرحله به نتیجه رسیدیم که اگر همایشی برگزار شود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با صنعت گردشگری در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار بگیرد و نقطه نظرات مقامات ارشد کشور بدون واسطه منتقل شود، آن‌ها قطعی‌تر تصمیم خواهند گرفت.

شیرکوند همچنین گفت:‌ تأکید این همایش بر حضور رییس‌جمهور و یا معاون اول ایشان است تا نظرات دولت شفاف و دقیق بیان شود. پیش‌بینی شده رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش حضور داشته باشد. حتی در یک پلن از یکی از نمایندگان مجلس استفاده خواهد شد و تعدادی از وزرا نیز شرکت خواهند کرد.

وی افزود: هدف ما این است که شرکت‌ها و برندهای شناخته شده در این همایش شرکت کنند و مقامات ارشد کشور، خط مشی جمهوری اسلامی ایران را بیان کنند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری سپس درباره تفاوت این همایش با دوره‌های گذشته و تأثیر رویکرد اقتصاد مقاومتی در نوع ارائه پکیج‌ها توضیح داد: همایش‌های متعددی تاکنون برگزار شده، ولی در این دوره آنچه بسیار تأکید خواهد شد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها خصوصا هتل است. تعاملی بین هتل‌سازان، سرمایه‌گذاران، ‌ طراحان و مشاوران خارجی با سرمایه‌گذاران داخلی برقرار خواهد شد تا در اجرای پروژه‌ها مشارکت داشته باشند و حتی در گامی جلوتر، مستقیما هتل بسازند.

وی با اعتقاد بر اینکه در دو، سه سال اخیر بخش گردشگری رونق خوبی داشته و هتل‌سازی بسیار با اقبال روبرو شده است، اظهار کرد: تا سال ۱۳۹۲ کل هتل‌های چهار و پنج ستاره در حال بهره‌برداری کشور ۱۳۰ واحد بود. از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون به آمار قبلی ۳۰ هتل دیگر اضافه شد که آن‌ها نیز به بهره‌برداری رسیدند. این عدد به لحاظ اقتصادی رشد بالایی را نشان می‌دهد.

*ساخت ۶۵ هتل تا پایان سال ۹۶

شیرکوند اضافه کرد: تا پایان دولت یازدهم ۱۵ هتل چهار و پنج ستاره به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال ۱۳۹۶، ۲۰ هتل چهار و پنج ستاره دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید، یعنی تا پایان سال ۹۶، ۶۵ هتل چهار و پنج ستاره به بهره‌برداری می‌رسد که کل این آمار ۵۰ درصد ۱۳۰ واحدی است که تاکنون ساخته شده است. این نشان‌دهنده رشد و شکوفایی است که برای سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند جذاب باشد.

وی همچنین اعلام کرد: براساس آمار موجود ۱۷۵ هتل چهار و پنج ستاره در حال ساخت است، نه در حال اخذ مجوز، یعنی فنداسیون آن‌ها اجرا شده و بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

*ایران یکی از مترقی‌ترین قوانین سرمایه‌گذاری را دارد

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: معتقدیم سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران بسیار جذاب است. قوانین موجود از سرمایه‌گذار خارجی حمایت می‌کند و اصل و سود سرمایه آن را گارانتی می‌کند. ایران یکی از مترقی‌ترین قوانین سرمایه‌گذاری خارجی را دارد که در سال ۸۲ و در دوره اصلاحات تصویب شد و این امکان را برای سرمایه‌گذار خارجی فراهم کرد تا اصل پول و سود خود را توسط دولت ضمانت بگیرد و هر زمان که بخواهد، می‌تواند پول خود را از این کشور خارج کند.

وی اضافه کرد: اگر یک سرمایه‌گذار خارجی شرکتی را در داخل ثبت کند مشمول قوانین ایران می‌شود و حتی می‌تواند تملک زمین داشته باشد. اگر این مباحث که تاکنون مبهم و ناشناخته بوده تبیین شوند، قطعا نظر سرمایه‌گذاران بسیاری را جلب خواهد کرد.

شیرکوند گفت: دو محور اصلی این همایش چگونگی آشنایی سرمایه‌گذاران خارجی با صنعت و قوانین سرمایه‌گذاری ایران و چگونگی مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی با برندهای خارجی است. ما می‌خواهیم این ابهامات از طریق مقامات ارشد کشور برطرف شود، ضمن آنکه اگر سرمایه‌گذار خارجی شاهد فعالیت سرمایه‌گذار داخلی باشد، راحت‌تر تصمیم خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: مطمئن باشید تا زمانی که در کشوری سرمایه‌گذاران داخلی فعال نشوند و فضای مثبت آن را تشریح نکنند، هیچ سرمایه‌گذار خارجی وارد عمل نمی‌شود. وقتی ما از ساخت ۱۷۵ هتل چهار و پنج ستاره خبر می‌دهیم؛ نشان دهنده اقبال زیاد در داخل است، یعنی فضای موجود امنیت و سودآوری لازم را دارد و سرمایه‌گذار داخلی را تحت پوشش قرار داده است.

او همچنین در پاسخ به چگونگی تثبیت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران اظهار کرد: سرمایه‌گذار عاقل است. اگر اینطور نبود، صاحب سرمایه نمی‌شد. ضمن آنکه سرمایه‌گذار دنبال سود می‌گردد. ما فکر می‌کنیم آن‌ها قوانین و فضای ایران را نمی‌شناسند و توهم‌هایی دارند که در فرصت این همایش می‌توان آن‌ها را از طریق مقامات ارشد برطرف کرد.

شیرکوند سپس درباره موانع سرمایه‌گذاری در ایران و رفع محدودیت‌های بانکی و انتقال سرمایه به داخل توضیح داد: تحقیق و مطالعه سرمایه‌گذار خارجی برای ورود به بازار ماه‌ها طول می‌کشد. سرمایه‌گذاری با تجارت فرق می‌کند. طبیعی است که برای ساخت یک کارخانه، شش ماهه تصمیم نمی‌گیرند، اما برای تجارت می‌توان با سرعت بیشتری عمل کرد. همین حالا می‌توانید از اسپانیا کالا وارد کنید و از ایران به اسپانیا تجارت داشته باشید، ولی پروسه سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

وی ادامه داد: زمانی که سرمایه‌گذار به ایران می‌آید، یک مطالعه مقطعی می‌کند و دیگر به این بازار برنمی‌گردد، ما متوجه می‌شویم اوضاع خوب نیست، اما زمانی سرمایه‌گذار می‌آید، کلیات را دریافت و مطالعه می‌کند، سپس برمی‌گردد، مذاکرات جزئی‌تری انجام می‌دهد و حتی شرکای دیگری را دعوت به همکاری می‌کند. آن وقت ما متوجه می‌شویم فضای سرمایه‌گذاری در کشور حاکم شده است.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره علت عملیاتی نشدن قراردادهای اولیه سرمایه‌گذاران خارجی بویژه در بخش هتل‌سازی گفت: تلاش‌مان این است که کشور را برای سرمایه‌گذاران آماده کنیم. بسیاری از موانع اگر هم وجود داشته باشند، باید برطرف شود. بسیاری از قوانین ما درباره مالیات‌ها و گمرک به توسعه صنعت گردشگری و هتلداری کمک می‌کند. ما در این همایش حتی اگر بتوانیم سه قرارداد ببندیم، به موفقیت بزرگی دست یافته‌ایم.

همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ مهرماه از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با مشارکت هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران، فرایندها، قوانین، مقررات، مشوق‌ها و روش‌های تأمین منابع مالی سرمایه‌گذاری، معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های برندهای صنعت گردشگری دنیا، شناسایی و تبیین پروژه‌های مهم برای جذب سرمایه‌های خارجی و ایجاد ارتباط میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 28شهریور1395، کدخبر: 95062817619: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین