پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
دولت انگلیس به تازگی دو وزارت‌خانه توسعه بین‌الملل و امور خارجه را با هدف آنچه ترکیب توانمندی‌های دیپلماتیک و تخصص کمک‌رسانی به جوامع فقیر و قحطی زده نامیده، در چارچوب بازنگری سیاست‌های دوره پسابرگزیت ادغام کرده است.
شعار سال :  وزارت جدید امور خارجه و توسعه بین‌الملل انگلیس در بیانیه‌ای وعده داده که با پیامد‌های فاجعه‌بار ویروس کرونا، درگیری‌ها و بحران اقلیمی در جهان مقابله خواهد کرد.

"راب مک‌ایر" سفیر انگلیس در تهران در این باره می‌گوید که ادغام دو وزارت‌خانه امور خارجه و توسعه بین‌الملل مهارت‌ها، منابع و تخصص‌ها را در راستای تحقق اهداف بشردوستانه یکجا جمع می‌کند.

او با انتشار پیامی ویدیویی در صفحه توئیتری خود افزود: کرونا نشان داد وقتی تلاش‌های خود برای توسعه را با دیپلماسی ترکیب می‌کنیم می‌توانیم به موفقت‌های زیادی برسیم. سفیر انگلیس ماموریت‌های وزارت‌خانه جدید امور خارجه و توسعه بین‌الملل را در مواردی همچون ایجاد رونق مشترک جهانی، مقابله با فقر شدید و تغییرات اقلیمی، تقویت حاکمیت قانون در سطح دنیا، حمایت از امنیت بین الملل، اعتلای حقوق جهانی بشر و جوامع آزاد و شفاف توصیف کرد.

مک‌ایر افزود: ما معتقدیم که از طریق تلاش‌های دیپلماتیک و برنامه امداد بین‌الملل در یک سازمان واحد می‌توانیم این کار‌ها را به طور موفق‌تری پیش ببریم.

براساس برنامه اعلام شده از سوی وزارت امور خارجه و توسعه بین‌الملل انگلیس قرار است ۱۱۹ میلیون پوند از اعتبار وزارت سابق توسعه بین الملل برای کمک به آنچه اهداف بشردوستانه خوانده، به وزارت‌خانه جدید منتقل شود. این درحالیست که دولت ابتدای سال اعتباری معادل ۱۵.۸ میلیارد پوند برای وزارت توسعه بین الملل تخصیص داد که به این ترتیب تنها کسر ناچیزی از آن به وزارت امور خارجه منتقل خواهد شد.

از سویی گفته می‌شود که دولت انگلیس قصد دارد تا از باقی‌مانده اعتبار ناشی از طرح ادغام دو وزارت‌خانه، برای توسعه توانمندی‌های نظامی و جاسوسی انگلیس بهره برداری کند.

روزنامه تایمز چاپ لندن در گزارشی نوشت: ریشی سوناک وزیر دارایی (خزانه‌داری) انگلیس در تلاش است تا میلیارد‌ها پوند باقی‌مانده از بودجه وزارت سابق توسعه بین‌الملل را به منظور گسترش تسلیحات سایبری و پهپاد‌های هوشمند به‌کار گیرد. او می‌خواهد تا وعده دولت برای تخصیص ۰.۷ درصد از درآمد ملی برای پروژه‌های توسعه‌ای را از این طریق تامین کند.

منتقدان می‌گویند که این اعتبار برای مصرف در امور بشردوستانه توسط پارلمان انگلیس و نهاد‌های بین‌المللی توافق شده و دولت حق دستبرد زدن به این منبع را ندارد. پیش‌تر هم تلاش دولت‌های سابق در این زمینه برای تحریف تعریف بودجه کمک‌های بشردوستانه با شکست مواجه شده بود.

با این حال دولت انگلیس در راستای بازنگری سیاست‌های این کشور وعده داده که تحولات بنیادینی را در حوزه دفاعی و مطابق با فناوری‌های جدید محقق کند.

منابع خبری انگلیس چندی پیش گزارش دادند: ارتش این کشور طرحی را در دست بررسی دارد که براساس آن تانک‌های قدیمی مدل چلنجر ۲ را که ساخت آن متعلق به ۲۲ سال پیش است از عملیات خارج کند. در زمان حاضر ۲۲۷ دستگاه از این تانک‌ها در ناوگان زرهی انگلیس وجود دارد، اما تنها نیمی از آن‌ها آماده به‌خدمت هستند. مابقی در انبار نگهداری می‌شوند.

بیش‌تر افسران نظامی انگلیس بر این باورند که ارتش، دیگر به تانک نیازی ندارد و باید روی توانمندی‌های نوظهور سرمایه‌گذاری کرد. این درحالیست که به نوشته نشریه تایمز انگلیس، بودجه ارتش این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از برگزیت و بحران کرونا بشدت تحت فشار قرار دارد.

از این منظر، می‌توان نتیجه گرفت که طرح ادغام دو وزارت‌خانه امور خارجه و توسعه بین‌الملل بهترین راه حل برای آزاد سازی میلیارد‌ها پوند در راستای تامین اهداف نظامی و تداوم سیاست‌های ماجراجویانه انگلیس در سطح جهان به شمار می‌رود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصر ایران، تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: asriran.com،۷۴۵۲۲۲
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین