پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
صبح امروز گاوداران استان خراسان رضوی به منظور بیان مشکلات و طرح دغدغه‌های خود در زمینه صنعت دام در مقابل سازمان جهاد کشاورزی استان تجمع کردند که محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، نیز با حضور در جمع آنان پاسخگوی مشکلات آن‌ها شد.
شعار سال: صبح امروز گاوداران استان خراسان رضوی به منظور بیان مشکلات و طرح دغدغه‌های خود در زمینه صنعت دام در مقابل سازمان جهاد کشاورزی استان تجمع کردند که محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، نیز با حضور در جمع آنان پاسخگوی مشکلات آن‌ها شد.
 
دامداران در این تجمع درخواست کردند که جلوی واردات گوشت گرفته شود. آن‌ها اعتقاد داشتند که گوشت کیلویی ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان با هزینه دامدار همخوانی ندارد. دامداران همچنین درخواست داشتند که صادرات آزاد شود تا آن‌ها بتوانند هزینه خود را تامین کنند.
 
دامداران  از قیمت‌گذاری برای شیر نیز ناراضی بودند و بیان می‌کردند شیر کیلویی ۳ هزار تومان از ما خریداری اما در بازار شیر پرچرب ۹۰۰ گرمی کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. آن‌ها همچنین عنوان کردند که اگر یک کیلو آب معدنی را در نظر بگیریم، قیمت آن ۶ هزار تومان خواهد بود. با این وجود تعزیرات بیان می‌کند که شیر نباید گران فروخته شود.
 
دامداران در این تجمع پیشنهاد کردند که ارز حاصل از صادرات را برای واردات نهاده ها تهاتر کنیم و مابه‌التفاوت آن را جهاد یا دولت یارانه دهد. آن‌ها همچنین بیان کردند که ۴۰۴ واردکننده داریم که تنها ۷ نفر واردات می‌کنند و ۳۹۷ نفر خانه‌نشین شدند، بنابراین باید با ارز آزاد واردات انجام دهیم.
 

نهاده آزاد تهیه اما فروش و قیمت‌گذاری دستوری انجام می‌شود
 
حامد اخلاقی، یک گاودار مشهدی، در خصوص مشکلات گاوداران که در این تجمع مطرح شد، اظهار کرد: مشکل ابتدایی گاوداران نهاده‌ها است، دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات می‌دهد که ۱۵ تا ۲۰ درصد به دست تولیدکننده می‌رسد و مابقی را باید با ارز آزاد از بازار تهیه کند، بنابراین قیمت تمام‌شده افزایش می‌‎یابد که این باعث می‌شود گاودار متضرر شود. گاودار نهاده را با قوانین دست و پاگیر و به صورت آزاد تهیه می‌کند اما فروش و قیمت‌گذاری شیر و گوشت دستوری انجام می‌پذیرد، در نتیجه باعث می‌شود رمق گاودار و تولیدکننده از بین برود.
 
وی افزود: باید قیمت واقعی شده، واردات به صورت آزاد صورت گیرد و فروش محصول نیز به صورت آزاد انجام شود. در حال حاضر ارز برای واردات دارو، واکسن، مکمل و سایر افزودنی‌ها، هزینه کارگر، بیمه، استهلاک، سوخت، ماشین، حمل و تمام اقلام وابسته برای تولید آزاد شده و صرفا ۱۵ درصد نهاده‌های ما دولتی است اما قیمت تمام محصولات ما به صورت دستوری توسط دولت تامین می‌شود.
 
اخلاقی بیان کرد: اعتراض ما این بوده که اگر قرار است واردات نهاده به این شکل ادامه پیدا کند و نهاده با قیمت سرسام‌آور جهانی به دست ما برسد، قیمت شیر و گوشت ما نیز باید جهانی شود. الان رمقی برای تولید نمانده است. ما اغتشاشگر نیستیم، خاک وطن را دوست داریم، از صبح تا شب زحمت می‌کشیم و دوست داریم در نهایت محصول باکیفیت سر سفره مردم باشد. از قدیم گفتند اگر تولیدکننده سر پا باشد، اقتصاد کشور سر پا است.
 
این گاودار گفت: اگر می‌خواهند کاری انجام دهند، الان وقتش است. مسئولان نباید برای حمایت از تولید جلوی صادرات گوشت را بگیرند. کاری که الان انجام می‌دهند موجب می‌شود، گوساله‎های ۳۰۰، ۴۰۰ کیلویی کشتار شود، اما ۶ ماه بعد خلا تولید گوشت را در کشور داشته باشیم و مجبور شویم گوشت را از برزیل کیلویی ۵ یورو با احتساب قیمت یورو و هزینه‌های دیگر ۲۰۰ هزار تومان بخریم، در حالی که کیفیت ذبح معلوم نیست. این کار وابستگی ما را زیاد می‌کند، خودکفایی ما را از بین می‌برد و با این تصمیمات مقطعی، خلق‌الساعه و ناگهانی تمام زحمات ما دود می‌شود.
 

پاسخ رئیس سازمان جهاد کشاورزی به گاوداران معترض
 
در ادامه محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، در پاسخ به مشکلات دامداران اظهار کرد: در سال ۹۸ که من مسئول جهاد کشاورزی خراسان رضوی شدم، یک میلیون و ۳۹۰ هزار تن نهاده شامل ۴۴۰ هزار تن جو، ۴۰۰ هزار تن کنجاله سویا و ۴۳۰ هزار تن ذرت تهیه کردیم. نهاده‌ای که سال گذشته آوردیم نسبت به سال ۹۷، ۴۰ درصد افزایش داشت.
 
وی افزود: در سال ۹۹ در کل کشور ۱۲۶ هزار هکتار کشت ذرت دانه‌ای داریم که تولید داخل ذرت ما یک میلیون تن بوده، در حالی که نیاز ذرت در کشور ۱۰ میلیون تن است، یعنی ۹ میلیون تن واردات انجام می‌شود. کل سطح کشت سویا ۴۰ هزار هکتار است، از این تعداد ۸۵ هزار هکتار دانه سویا به دست می‌آید که ۵۰ هزار تن کنجاله است، در حالی که در کشور دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا نیاز داریم، یعنی در کنجاله سویا ۹۸ درصد وابستگی داریم.
 
اورانی ادامه داد: در کل کشور یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار کشت جو داریم که سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید می‌شود، در حالی که ۸ میلیون تن جو نیاز داریم، بنابراین در زمینه جو حدود ۵۷ درصد واردات داریم. در سال گذشته ۹۲ هزار و ۳۶۳ تن سبوس توزیع کردیم.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: من هر هفته دو روز در شهرستان هستم و حتما از واحد گاوداری و مرغداری بازدید می‌کنم. ما ۱۲ هزار واحد گاوداری، ۱۶۵۰ واحد مرغداری گوشتی و ۲۶۵ واحد مرغ تخم‌گذار داریم، اینکه از تمام واحدهای گاوداری و مرغداری بازدید نداشتم، به این معنی نیست که از اتاق خودم خارج نشدم و هیج کجا را بازدید نکردم.
 

وی با بیان اینکه کشور به لحاظ نهاده دامی وابستگی شدیدی به خارج از کشور دارد، عنوان کرد: مدلی که در توسعه گاوداری و مرغداری ما وجود دارد را از بیرون برداشتیم و در کشور هم به سرعت توسعه دادیم، در حالی که در کشورهایی که این صنعت توسعه پیدا کرده، خودشان ذرت و دانه سویا را تامین کردند، منتها به برکت ارزها و درآمدهای نفتی همواره واردات انجام شده و توسعه یافته و نتیجه این شده است. به این دلیل که به کنجاله سویا ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دادیم، موجب شد به ظرفیت‌های داخل کشور توجه نکنیم.
 
اورانی با اشاره به اینکه یکی از درآمدهای کشور فروش نفت است، تصریح کرد: با این شرایطی که آمریکا و استکبار علیه کشور ایجاد کرده، صادرات نفت شدیدا کاهش یافته است. درآمد دوم کشور مالیات بنگاه‌های اقتصادی است. بنگاه‌های اقتصادی که تا دیروز مالیات می‌دادند، الان به خاطر شیوع ویروس کرونا نیاز به کمک دارند، در شرایطی قرار گرفتیم که درآمدهای واصله کشور محدودیت پیدا کرده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: ما توانستیم در کنجاله سویا ۶۸ درصد، در ذرت ۴۶ درصد و در جو ۲۱ درصد نیاز استان را تامین کنیم، از این طرف دامدار و مرغدار بیان می‌کند که ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز آن‌ها با یارانه تامین می‌شود و ۵۰ درصد را باید از بازار آزاد تامین کند، پس چرا شیر، تخم مرغ و گوشت بر اساس صددرصد تامین نهاده قیمت‌گذاری می‌شود؟ این حرف درست است، زمانی که بحث قیمت‌ها مطرح شد، من در ستاد تنظیم بازار این موضوع را به استحضار استاندارد و دستگاه‌های نظارتی رساندم، ۴، ۵ نامه را نیز از طریق استانداری به تهران منعکس کردیم.
 
وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۸ ارز ۴۲۰۰ تومانی از گوشت قرمز برداشته شد، همچنین از ابتدای امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی به کره نیز ندادند. این دغدغه مشترک من و شماست و ما در مقابل شما نیستیم و تمام این موارد را تا جایی که توانسیتم به وزارتخانه، استاندار و مسئولان ذیربط منتقل کردیم. ارز ۴۲۰۰ تومانی از روی کره، برنج و بسیاری از موارد دیگر برداشته شده و ما درخواست ما از مدیران ارشد کشور این بوده که اجازه دهید قیمت محصولات کشاورزی در یک رابطه عرضه و تقاضا یعنی واردات انجام شود و هزنیه تمام شده و تولید را در نظر بگیرید.
 

اورانی گفت: سه نفر را انتخاب کنید تا خواسته‌ها را مشخص کنند، من هم در کنار شما هستم تا هر روز نزد استاندار و نمایندگان و به تهران برویم و صحبت کنیم. کشور در بحث تامین ارز مشکل دارد و تلاش می‌کنیم که دامدار و مرغدار ما مشکل نداشته باشند. یکی از مشکلات ما همین یارانه‌ها است. در سال گذشته که یک میلیون و ۳۰۹ هزار تن نهاده تامین کردیم، مابه‌التفاوت آن با ارز نیمایی ۹ هزار تومانی، ۱۹۹۵ میلیارد تومان بوده و ۶۵ میلیارد تومان سبوس نیز با مابه‌التفاوت ۱۷۰۰ تومانی دو هزار و ۶۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد دست تولیدکننده خواهد بود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: بهترین شکل این است که یارانه‌ها هدفمند شود، تولیدکننده باید با شرایط آزاد نیاز خود را تامین و با شرایط آزاد نیز محصول خود را عرضه کند اما تا زمانی که مابه‌التفاوت یارانه وجود دارد، فساد هم هست و نمی‌توان منکر آن شد.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایسنا ، تاریخ انتشار: 1 شهریور  1398، کدخبر : 99060100675،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین