پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۰۰۶۳۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
پیروزی یک کاندیدای عضو حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا می تواند برای بازار سرمایه مفیدتر باشد و استقبال بازارهای جهانی از انتخاب کاندیدای حزب دموکرات شاهد این ادعا است.

شعار سال: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان‌ ۱۳۹۹) برگزار خواهد شد می تواند تأثیرات اساسی بر بازارهای جهانی و بالطبع بازار بورس بگذارد. 

با نگاهی به گذشته می توان پیش بینی کرد پیروزی یک کاندیدای عضو حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا می تواند برای بازار سرمایه مفیدتر باشد و استقبال بازارهای جهانی از انتخاب کاندیدای حزب دموکرات شاهد این ادعا است.

در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا انتظار می رود ۲ کاندیدای اصلی ترامپ جمهوری خواه و جو بایدن دموکرات باشند. در ادامه قصد داریم تأثیر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بر بازار بورس ایران را بررسی کنیم.

بررسی نحوه اثرگذاری انتخابات آمریکا بر بازار بورس

در صورت انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و با توجه به اینکه ترامپ یک جمهوری خواه است انتظار می رود شاهد کاهش نرخ بهره باشیم و در بازار بورس انتظار می رود در سهم‌های بنیادی مانند سهام صنایع فلزی، سنگ آهنی و برخی از پتروشیمی ها شاهد افزایش بهبود قیمت های فروش و طبعا سود سازی بیشتری تا پایان سال باشیم.

تجربه ثابت کرده است بالاترین بازدهی سالانه برای سهامداران زمانی حاصل شده که یک دولت دموکرات و یک کنگره جمهوری خواه روی کار بیاید. این ترکیب متوسط بازده ۹/۶ درصدی در سال را داشته است.

بازدهی سالانه برای سهامداران با ترکیب دولت و کنگره دموکرات برابر با ۳/۷ درصدبوده است. تنها در صورتی می توان به رشد بازار بورس در صورت انتخاب شدن یک کاندیدای جمهوری خواه امیدوار بود که جمهوری خواهان علاوه بر دولت کنگره را نیز به خود اختصاص داده باشد.

گرچه نمی توان به طور قطع پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد ما تجربه ثابت کرده که برخی الگوها در زمان انتخاب کاندیداهایی از حزب خاص تکرار می شود و به طور کلی در دو هفته منتهی به برگزاری انتخابات شاهد رشد و بازده غیرطبیعی بازده خواهیم بود.

در سال دوم روی کار آمدن دولت جدید معمولا قوانین مالیاتی سنگین تری وضع می شود که این موضوع می تواند باعث اثر منفی روی بازار سرمایه داشته باشد که البته بعید می رسد تاثیر مستقیمی روی بازار بورس ایران داشته باشد.

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چه تأثیری روی بازار بورس ایران خواهد گذاشت؟

اثرگذاری انتخابات آمریکا روی بازار بورس ایران را می توان از جهت دیگری نیز بررسی نمود و آن بحث تحریم ها است این که رئیس جمهور جدید آمریکا چه برنامه ای در خصوص تحریم علیه ایران داشته باشد می تواند به شدت روی بازار بورس ایران تأثیر بگذارد زیرا تشدید تحریم ها توسط دولت جدید باعث افت شاخص بورس ایران می شود.

انتخاب بایدن یا ترامپ، کدام به نفع بازار بورس ایران است؟

انتظار می رود ترامپ کاندیدای حزب جمهوری خواه و بایدن نماینده دموکرات ها باشد با توجه به وضعیت کرونا در جهان به نظر می رسد شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بیشتر باشد زیرا ترامپ توجه چندانی به مسائل مربوط به محیط زیست و امنیت انسانی ندارد.

بایدن در وعده های انتخاباتی خود عنوان کرده که در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیروز شود به توافق هسته ای با ایران باز می گردد و همچنین خواستار تخفیف تحریم های ایران به علت کرونا شده است و گفته که در این شرایط باید فشار تحریم ها برداشته شود. بنابراین ممکن است در صورت انتخاب بایدن تنش بین ایران و آمریکا کاهش پیدا کند که می تواند تأثیر مثبتی بر رشد بازار بورس داشته باشد. در صورتی که اگر ترامپ در این انتخابات پیروز شود احتمال تشدید تحریم ها وجود دارد که می تواند تأثیرات منفی بر بازار سرمایه داشته باشد. البته همه این ها در حد نظریه و حدس و گمان است و عوامل بسیاری می تواند بر رشد یا ریزش بورس اثر گذارباشد.

اگر ترامپ دوباره رأی بیاورد چه تأثیری بر بازار بورس خواهد داشت؟

پاسخ مهدی کباری، مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات به این پرسش که اثرات انتخابات آمریکا بر بازار بورس ما چگونه خواهد بود؟ را بخوانید:

“دو حالت وجود دارد؛ اگرترامپ رای نیاورد و دموکرات‌ها روی کار بیایند نرخ دلار با توجه به اینکه تنش‌ها کاهش می‌یابد، مقدار کمی کاهش خواهد داشت اما اگر مجددا ترامپ رای بیاورد، بنا بر دشمنی که با کشور ما دارد، احتمال می‌رود نرخ دلار افزایش یابد. اگر دموکرات‌ها وارد عرصه انتخابات شوند،‌ درست است شاید نرخ دلار کمی تعدیل شود اما اگر بار تحریم‌ها کاهش یابد،‌ اثر آن از رشد دلار بهتر خواهد بود زیرا در آن شرایط هم می‌توانیم نفت بفروشیم و سود خالص شرکت ها بهتر خواهد شد.”

 

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت سبدگردان هدف، تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: -، ihadaf.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین