پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۰۱۱۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
یک دانشجو برای هزینه یک وعده ناهار یا شام غذای کم هزینه ۱,۵۰۰ تومان، غذای متوسط هزینه ۲,۱۲۰ تومان، غذای پرهزینه ۲,۵۰۰ تومان، صبحانه ۱,۱۲۰ تومان باید از جیب خود بپردازد، البته این قیمت برای دانشجویان سنواتی و دانشگاه های غیرانتفاعی تا ۶,۹۰۰ تومان خواهد بود.
شعار سال: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، طی بخشنامه ای قیمت غذای دانشجویی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را به دانشگاه ها ابلاغ کرده است. بر اساس قیمت های صندوق رفاه یک دانشجو برای هزینه یک وعده ناهار یا شام غذای کم هزینه ۱,۵۰۰ تومان، غذای متوسط هزینه ۲,۱۲۰ تومان، غذای پرهزینه ۲,۵۰۰ تومان، صبحانه ۱,۱۲۰ تومان باید از جیب خود بپردازد، البته این قیمت برای دانشجویان سنواتی و دانشگاه های غیرانتفاعی تا ۶,۹۰۰ تومان خواهد بود.

افزایش سلف‌روها!
مسئله غذای دانشجویی همچون خوابگاه ها، یکی از دغدغه های هر دانشجویی باید باشد، موضوعی که با توجه به شرایط اقتصادی چند سال اخیر با افزایش جمعیت سلف سرویس ها روبرو شده است، به طور مثال رئیس سابق صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۸ با ارائه آماری در مورد میزان استقبال دانشجویان از غذای سلف سرویس ها ، گفت: در تمام دانشگاه ها، دانشجویان بین 70 تا 95 درصد از سلف استفاده می کنند و این آمار در دانشگاه کردستان به 97 درصد افزایش یافته است.

البته این آمار در دانشجویان پزشکی نیز قابل توجه است، مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت سال گذشته در مصاحبه گفته است: ذکر این نکته نیز مهم است که با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور درخواست استفاده از خوابگاهی دانشجوی زیاد شده است به نحوی که نسبت به سال قبل ۲۱ درصد افزایش متقاضیان استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی را داشته‌ایم و حدود ۴۰ درصد درخواست استفاده از غذای دانشجویی نسبت به سال تحصیلی قبلی افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر معاون اداری مالی وزارت علوم اخیرا گفته است: یک بحث دیگر نیز این است که هزینه دانشگاه‌ها افزایش یافته است به عنوان مثال هزینه غذای تمام شده در ابتدای سال گذشته اگر بین ۵ تا ۶ هزار تومان بود اکنون بالای ۱۰ هزار تومان است که باید یک مسیر برای این موضوع پیدا کنیم.

پیش‌بینی ۴۰۰ میلیارد تومانی در بودجه ۹۹
البته این افزایش جمعیت سلف سرویس دانشگاه ها هزینه های قابل توجهی را روی دست دولت می گذارید؛ در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۹ نیز در بند الف آمده است که در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها تمامی دریافتی ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مطابق جدول ذیل هزینه می شود. در این جدول در بخش مصارف هدفمندی اعتباری معادل ۴ هزار میلیارد ریال برای موضوع «تغذیه و امور رفاهی دانشجویان» در نظر گرفته شده است.

تفاوت های ۵ سالهاما مقایسه نرخ غذای دانشجویی در طی ۵ سال اخیر دادهای قابل توجهی را در اختیار قرار می دهد. به طور مثال دانشجویی که در سال ۹۵، ۷۰۰ تومان برای یک وعده ناهار یا شام باید پرداخت می کرده، در سال جاری این عدد به ۱۵۰۰ تومان رسیده است.
افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت غذای دانشجویی
در جدول بالا مقایسه ۵ سال اخیر قیمت نرخ غذای دانشجویی آمده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران، تاریخ انتشار: 29 شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: 370447، www. iusnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین