پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
شریعتی: پراکندگی روستا‌ها سبب افزایش سرانه مصرف آب می‌شود، اما از دیگر سو شاهد هستیم که پراکندگی روستا‌ها در خوزستان سبب افزایش محصولات کشاورزی همچون تولید گندم، کلزا، چغندر، برنج و حبوبات شده است که این مساله از سوی مرکز دیده نمی‌شود و باید برای این اقناع سازی تلاش بیشتری کنیم تا منابع بیشتری را بگیریم و عقب ماندگی را در استان جبران کنیم.

شعار سال: غلامرضا شریعتی روز شنبه در آیین آبرسانی به روستاهای حاشیه رودخانه دز (روستاهای مسیر جنوب) بیان کرد: تلاش برای رفع مشکلات آب روستاهای دور دست استان خوزستان به مراتب بیشتر از روستاهای اهواز بوده است که نمونه آن روستاهای حاشیه دز، قلعه سحر و غیزانیه می باشد.

وی افزود: پیش از این جشن آبدار شدن روستاهای کارون گرفته شد و درحال حاضر تمرکز بر روی آبدار کردن روستاهای اهواز است هرچند این به معنای غفلت از روستاهای سایر شهرستان ها نیست. باوجود همه مشکلات اما مسئولان شهرستان و شرکت آبفا برای بهره برداری از این پروژه تلاش کردند.

شریعتی گفت: پروژه آبرسانی دب حردان در بخش اسماعیلیه و قلعه سحر در دستور کار قرار دارد که انتظار داریم شرکت آبفا به زودی این پروژه ها را نیز به اتمام برساند.

وی ادامه داد: تامین آب شرب سالم حق مردم و تکلیف دولت و حاکمیت است ما نیز تلاش کردیم این حرکت را تا آبدار کردن آخرین روستا به سرانجام برسانیم، استان خوزستان دارای وسعت زیاد، پراکندگی بالا و در عین حال رودخانه‌های پرآب است که نتیجه آن فراوانی روستاها می باشد.

شریعتی بیان کرد: بیش از چهار هزار و ۲۰۰ روستا در استان خوزستان وجود دارد، وجود ۳۰درصد آب شیرین و جاری کشور در استان خوزستان سبب شده برای تولید ثروت و تامین امنیت و استقلال غذایی در اراضی آن کشت شود که از این جهت ارزشمند است اما همین مساله خدمات رسانی را با مشکل مواجه می کند.

وی ادامه داد: پراکندگی روستاها سبب افزایش سرانه مصرف آب می شود اما از دیگر سو شاهد هستیم که پراکندگی روستاها در خوزستان سبب افزایش محصولات کشاورزی همچون تولید گندم، کلزا، چغندر، برنج و حبوبات شده است که این مساله از سوی مرکز دیده نمی شود و باید برای این اقناع سازی تلاش بیشتری کنیم تا منابع بیشتری را بگیریم و عقب ماندگی را در استان جبران کنیم.

بخشدار مرکزی اهواز نیز در این آیین بیان کرد: در سال ۹۵ روستاهای بسیاری در بخش مرکزی اهواز دارای شبکه توزیع آب نبودند اما با تلاش مسئولان بخشی از این مشکلات حل شد. در محدودیت های بسیار پروژه‌های آبرسانی در روستاهای بخش مرکزی اهواز به اتمام رسید.

علی بلمچی افزود: در بخش مرکزی اهواز ۱۲ مدرسه روستایی احداث و هشت مدرسه نیز بازسازی اساسی شدند، ۸۰ میلیارد ریال نیز برای ترمیم راه‌های روستایی اختصاص یافت که البته به اندازه همین مبلغ برای تکمیل راه‌های آسیب دیده از سیل اخیر نیاز داریم.

وی ادامه داد: یکهزار و ۵۰۰ بسته کمک معیشتی بین مردم روستاهای سیل زده به همت بنیاد برکت توزیع شد همچنین ۲هزار واحد آسیب دیده نیز احداث و ترمیم شد.

بلمچی اظهار داشت: حدود ۵۰درصد از خسارت کشاورزان ناشی از سیل سال گذشته در بخش مرکزی اهواز پرداخت شد و ۵۰ درصد دیگر نیز مورد درخواست کشاورزان است که امیدواریم پیگیری شود.

وی بیان کرد: تثبیت جمعیت در روستاها و حتی مهاجرت معکوس از دستاوردهای این دولت در بخش مرکزی اهواز است که همین مساله افزایش نیاز به آب را در این بخش بالا برد درحالیکه شبکه توزیع آب تاحدودی فرسوده بود و با چالش‌ روبه رو شدیم.

بلمچی یادآور شد: آبرسانی به روستاهای اهواز کمتر مورد توجه بود و امیدواریم مشکل توزیع آب تمام این روستاها حل شود زیرا حیات مردم به آب وابسته است، از سویی دیگر تقاضای حل مشکل آبداران روستایی را داریم زیرا به دلیل عدم دریافت حقوق اقداماتی نظیر خارج کردن آب از مدار انجام می دهند که مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.

شرکت آبفا خوزستان با اجرای خط انتقال ( لوله پلی اتیلن) به طول ۱۶ کیلومتر، آب را از اسکله آبگیر آب خام در حاشیه رودخانه دز به محل تصفیه خانه آب روستاهای حاشیه این رودخانه واقع در روستای سید سلمان منتقل می کند و با احداث ۲۰ کیلومتر شبکه توزیع، آب را به سمت ۶ روستای تحت پوشش هدایت می کند.

جمعیت تحت پوشش اجرای این طرح انتقال آب در حال حاضر سه هزار و ۶۷۰ نفر است و جمعیت افق طرح ۶ هزار و ۷۰۰ نفر برآورد شده است.

 

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری عصرایران، تاریخ انتشار 6 مهر 99، کد خبر:   -، asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین