پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۸۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با همکاری هلدینگ تخصصی نیرو و موسسه اروندان مجری پروژه آبرسانی به فاز سوم غیزانیه بودند و در قالب خط لوله آب به طول ۲۸ کیلومتر و با قطر‌های ۳۱۵ و ۴۰۰ میلیمتر و با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان این فاز را به بهره برداری رساندند.
شعار سال: سوم خرداد ۹۹ بود که مردم چند روستا از بخش غیزانیه به دلیل به ستوه آمدن از نبود آب و مشکلات مربوط به آن، به سمت بخشداری غیزانیه حرکت کردند تا مشکل را با مسئولان مربوطه در میان بگذارند، اما مسئولان در بخشداری حضور نداشتند و کسی هم پاسخگوی آنان نشد. مردم از این بابت ناراحت شدند، به گفتگو با کارمندان بخشداری پرداختند، اما طبق اظهارات مردم، نه تنها این کارمندان به آنان کمکی نکردند تا صدایشان به گوش مسئولان برسد، بلکه همین صحبت‌ها موجب خشم و ناراحتی بیشتر آنان شد. اهالی که دست خالی از بخشداری به سمت خانه‌هایشان در حرکت بودند، تصمیم گرفتند جاده ترانزیتی اهواز-امیدیه را مسدود کنند تا بلکه صدایشان به گوش مسئولان برسد.

غیزانیه‌ای‌ها با استفاده از سنگ و سوزاندن لاستیک، مسیر این جاده ترانزیتی را بستند و به اعتراض پرداختند تا شاید بتوانند توجه مسئولان را جلب و آنها را به آنجا بکشانند، اما باز هم از حضور مسئولان خبری نبود. ماموران انتظامی در محلی که جاده مسدود شده بود، حضور پیدا کردند و در ابتدا سعی داشتند با متقاعد کردن و فراهم آوردن آرامش، جاده را باز کنند، اما موفق نشدند . اعتراض به مشکل نبود آب با همان جاده بسته ادامه پیدا کرد تا اینکه بین مردم و نیروی انتظامی تنش و درگیری ایجاد شد.
 
..............
غیزانیه در حالی سال‌ها بی‌آبی را تحمل کرده و مردم آن در بدترین شرایط، آب مورد نیاز خود را تامین می‌کردند که این منطقه در بزرگترین بخش شهرستان اهواز واقع شده و در ۴۰ کیلومتری استان خوزستان با ۳۰ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا است و شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت ملی حفاری ایران، پتروشیمی مارون و پتروشیمی رازی و همچنین مسیر ترانزیتی بنادر ایران در آن واقع شده‌اند.

اکثر روستا‌های غیزانیه تا پیش از برگزاری این اعتراض مردمی و رسانه‌ای شدن مشکلات، آب شرب نداشتند. چاه‌های آب روستا‌ها خشک شده بود و به سختی در این منطقه آب آشامیدنی و شرب در دسترس مردم قرار می‌گرفت و این در حالی است که به گفته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، غیزانیه دارای ۱۸۰ حلقه چاه نفت و تولید روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه است. ساکنان بخش غیزانیه بار‌ها برای حل مشکلات این منطقه از مسئولان استانی درخواست رسیدگی به مشکلات موجود را داشتند، اما مسئولان فقط با وعده دادن به مردم، رسیدگی به این معضلات را به تعویق انداختند، تا اینکه اعتراض به سبک بستن جاده در سوم خرداد صورت گرفت.

همه این‌ها در حالی است که استاندار خوزستان، زمستان سال ۹۵ به منظور بررسی وضعیت آب شرب روستا‌های بخش غیزانیه از این منطقه بازدید داشته و در این بازدید، طی دو مصوبه مقرر کرده که ظرف ۳ ماه مشکل آب این روستا‌ها حل می‌شود. یک بخش این مصوبه، شامل ۲۵ کیلومتر لوله گذاری از تاسیسات شهرستان کارون (ایستگاه خسروی) به دهستان مشرحات بود و سازمان آب و برق موظف شد لوله‌های مورد نیاز را خریداری و به شرکت آبفا تحویل دهد؛ مصوبه دوم نیز شامل ۵۵ کیلومتر لوله گذاری می‌شد که یک بخش آن از شیبان تا صفیره برعهده شرکت آبفا، و بخش دیگر از صفیره تا تاسیسات نزهه به عهده آبفا و شرکت نفت بوده است.

با اینکه بیش از ۳ سال از این وعده استاندار به مردم می‌گذشت، اما هنوز خبری از اجرای این مصوبات و حل مشکلات مردم منطقه نبود. استاندار حتی در ۱۲ اردیبهشت ۹۹ هم با سفر به این بخش، وعده حل مشکل آب را ظرف ۴۵ روز آینده داده بود.

او با بیان اینکه تامین آب پایدار برای کل بخش غیزانیه در دو مسیر غرب و شرق به صورت اساسی انجام شده، گفته: این کار با هزینه بیش از ۷۰ میلیارد تومان صورت گرفته و ظرف ۴۵ روز آینده به آب پایدار دست پیدا خواهد کرد.

از سویی، مردم غیزانیه ۵ خرداد در اعتراض به نبود آب آشامیدنی و بی توجهی مسئولان به این امر، باز هم مقابل دست به تجمع اعتراضی زدند، اما این بار مقابل ایستگاه تقویت فشار آب غیزانیه. پس از این اعتراض هم، حجت‌الاسلام موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز در همان شب به طور سرزده در غیزانیه حضور پیدا کرد و ضمن عیادت و دلجویی از مجروحین و آسیب‌دیدگان حادثه سوم خرداد، با مردم به گفتگو پرداخت. پس از این ماجرا هم فعالان دانشجویی استان خوزستان دست به کار شدند و با حضور در این بخش، به بررسی مشکلات مردم پرداخته و سعی در کمک به آنان داشتند. آنچه مشخص است، مطرح شدن ماجرای مشکل آبرسانی در غیزانیه و انسداد جاده ترانزیتی، واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی به دنبال داشت تا جایی که علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این باره در توئیتی نوشت: پیرامون ماجرای تیراندازی غیزانیه و همچنین وعده‌های اجرا نشده استاندار خوزستان در رفع مشکل آب این منطقه که منجر به بروز بحرانی شده است؛ جناب رحمانی فضلی هر چه سریعتر با عزل مدیران کم کار و متخلف جبران مافات نمایند تا امکان پاسخگویی به سوالات مطروحه در مجلس یازدهم را داشته باشند.
 
..............
مجتبی یوسفی، نماینده استان خوزستان در مجلس هم در آن بازه زمانی در توئیتی نوشت: آقای وزیر نیرو؛ گویا صدای العطش مردم خوزستان در لا به لای صدای ماشین آلات طرح بدون مجوز انتقال آب از سرچشمه‌های کارون و پچ پچ‌های مدیران بی‌تجربه استان گم شده است که آن را نمی‌شنوید!

مقصود داوری، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نیز در توئیتی در این باره نوشت: یکی از مصادیق خرمشهر‌های اشغالی مناصب دولتی استان خوزستان است. بعد از مشکلات عدیده‌ی این استان از قبیل نیشکر هفت تپه و به تازگی غیزانیه مسئولان همچنان از پاسخگویی فرار می‌کنند. اوج مدیریت ناکارآمد، بی‌لیاقتی، بی‌مسئولیتی و بی‌کفایتی را شاهد هستیم.

اما ۵ خرداد عادل حرباوی، قائم مقام آبفای خوزستان در خصوص آبرسانی غیزانیه می‌گوید: ظرف دو الی سه هفته آینده، بهره‌برداری از تصفیه خانه غیزانیه افزایش ظرفیت داده خواهد شد و یکی از بخش‌های پروژه آب رسانی به غیزانیه خواهد بود. بخش بعدی و اصلی این عملیات، خط انتقال بین تصفیه خانه شیبان و ایستگاه پمپاژ سفیره به طول ۲۵ کیلومتر است که مراحل نهایی آن در حال طی شدن است و از مقدار این عملیات ۲۰۰ متر باقی مانده که ظرف روز‌های آینده به اتمام خواهد رسید . پیش بینی می‌شود پس از اتمام این خط و آزمایش خطوط سپس ورود به مدار این کانال، حداکثر ظرف دو الی سه هفته آینده این خط وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

در ادامه حجت‌الاسلام مرادی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان هم ۱۱ خردادماه عازم بخش غیزانیه شد و در حاشیه بازدید از این منطقه با آبداران آبفار این منطقه دیدار کرد و در جریان مطالباتشان قرار گرفت و حتی با اعضای بسیج دانشجویی استان هم دیدار کرد. ۱۴ خرداد هم ۱۳ نفر از نمایندگان مجلس به منظور بررسی میدانی مشکلات و اتخاذ تصمیمات جدی برای حل آن از مناطق کم برخوردار اهواز و بخش غیزانیه بازدید کردند. خضریان در جریان این بازدید می‌گوید: عدالت و محرومیت امر وسیعی است، اما مهمترین دلیل این وضعیت، دور شدن مسئولان از مردم است.
 
..............
یوسفی هم در حاشیه این بازدید گفت: نمایندگان مجلس قرار گذاشته اند که هر مشکلی در هر استانی به وجود آمد، در جهت رفع آن حرکت کنند و از ابزار‌های نظارتی همچون سوال، استیضاح و تذکر در جهت رفع مشکلات و بازخواست مسئولان اجرایی استفاده کنند.
با اینکه وعده آبرسانی به غیزانیه هنوز به صورت کامل نگرفته بود، اما ۱۹ خرداد صدا و سیما و برخی خبرگزاری ها، خبری نادرست به نقل از صادق حقیقی پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان مبنی بر آبرسانی به ۸۵ روستای غیزانیه منتشر کردند. همین امر باعث دلخوری اهالی این بخش از انتشار چنین خبر کذبی شد و در واکنش به آن، فعالان دانشجویی استان خوزستان و مردم غیزانیه خواستار عذرخواهی این سازمان از مردم بابت انتشار این خبر شدند چرا که به اعتقاد آنان، هنوز اقدامی در زمینه آبرسانی صورت نگرفته بود.

سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) استان خوزستان نیز در واکنش به این ادعاها، ۲۲ خرداد گفت: به رغم اینکه گفته شده فاز اول پروژه آبرسانی به روستا‌های غیزانیه اهواز هفته آینده به بهره برداری می‌رسد، اما همچنان غیزانیه در بی آبی به سر می‌برد. بهره برداری از فاز اول این پروژه موجب رفع مشکلات آبرسانی به همه روستا‌های این بخش نمی‌شود و باید فاز دوم که ۲۸ کیلومتر خط آبرسانی است هر چه سریعتر انجام شود و با توجه به اینکه در این روستا‌ها کار کشاورزی و دامداری انجام می‌شود، باید حل مشکل آبرسانی انجام شود، در غیر این صورت موجب افزایش مهاجرت به شهر‌ها و حاشیه نشینی می‌شود.
 
..............
بعد از این ماجرا، ۲۴ خرداد، استاندار خوزستان از افتتاح فاز نخست پروژه آبرسانی غیزانیه خبر داد و اعلام کرد که فاز دوم این پروژه ظرف ۵۰ روز آینده افتتاح می‌شود و او در این آیین گفت: الان در مجموع ۳۰ روستا آبرسانی شده که ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته و ۱۸ روستا به صورت ۱۰ ساعته آبرسانی شده است. این خط لوله احداث شده می‌تواند حداقل ۹۰۰۰ متر مکعب آب را انتقال دهد و به طور کلی الان حدود ۱۷ هزار متر مکعب آب انتقال پیدا می‌کند که قبل از این پروژه ۶۵ میلیاردی این رقم حدود ۳۰۰۰ متر مکعب بوده است.

به گفته استاندار خوزستان، در فاز دوم که روستا‌های شاه‌بهار که قبلا آب آن از مجمتع آبرسانی کم توره تامین می‌شد، از طریق مجتمع آبرسانی رامشیر آبرسانی می‌شود که بالغ بر ۳۳ روستاست. فاز نهایی این پروژه ۲۸ کیلومتر خط لوله انتقال آب به صفیره است که ۸ کیلومتر آن انجام شد و فاز دوم هم طی ۵۰ روز آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

این در حالی است که در همان بازه، برخی اهالی غیزانیه، ابراز کردند که هنوز آبرسانی در مناطقی که در فاز یک قرار دارند، به طور کامل صورت نگرفته و خواستار اعلام اسامی ۱۲ روستایی که به صورت ۲۴ ساعته و ۱۸ روستایی که به صورت ۱۰ ساعته آبرسانی می‌شوند، از سوی استانداری خوزستان شدند تا بررسی دقیقی از وضعیت آبرسانی غیزانیه داشته باشند. اما لیست روستا‌هایی که استاندار مدعی آبرسانی به آن‌ها شده بود، منتشر نشد.
 
..............

فرآیند آبرسانی به بخش‌های غیزانیه در حال انجام بود تا اینکه ۵ مرداد آیین آغاز عملیات اجرایی فاز سوم طرح آبرسانی به روستا‌های غیزانیه برگزار شد و این مهم در جنوبی‌ترین نقاط منطقه غیزانیه به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و مشارکت بنیاد مستضعفان صورت گرفت.

سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در این آیین می‌گوید: منابع مالی گام سوم طرح آبرسانی به غیزانیه اهواز تامین شده و لوله گذاری ۳۰ کیلومتر آغاز شده و این وعده را می‌دهیم که در ۵۰ روز این خط آبرسانی به بهره برداری برسد.

غلامرضا شریعتی نیز در این آیین می‌گوید: تامین آب شرب غیزانیه در فاز اول، یک ماه پیش به پایان رسید و پس از فاز اول، با توجه به نیاز منطقه، فاز دوم آبرسانی نیز آغاز و عملیاتی شد. این فاز به مراحل پایانی رسیده و ۱۰ کیلومتر باقی مانده و ۱۸ کیلومتر از مجموع ۲۸ کیلومتر از صفیره تا نزهه اجرا شده است. تا پایان مرداد امیدواریم این ۱۰ کیلومتر نیز به پایان و آب را به نزهه برسانیم. فاز سوم آبرسانی به این بخش هم با کمک قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) و بنیاد مستضعفان از شروع شد و امیدواریم ظرف ۳۰ تا ۴۵ روز این فاز سوم آبرسانی نیز به پایان برسد و همه ۸۵ روستای غیزانیه از آب بهره‌مند شوند و تا پایان تابستان تمامی روستا‌های غیزانیه به آب دسترسی دارند و تنها یک روستا به نام مشرفه فاقد خطوط داخل روستا است که کار آن نیز همزمان با فاز سوم انجام می‌شود.
 
..............

خلاصه که پس از کش و قوس‌های فراوان و وعده‌های پی در پی مسئولان، فاز دوم و سوم پروژه آبرسانی به بخش غیزانیه ۱۶ شهریور با حضور مسئولان استانی و کشوری به بهره برداری رسید و بهره برداری از فاز سوم به صورت آزمایشی بود. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با همکاری هلدینگ تخصصی نیرو و موسسه اروندان مجری پروژه آبرسانی به فاز سوم غیزانیه بودند و در قالب خط لوله آب به طول ۲۸ کیلومتر و با قطر‌های ۳۱۵ و ۴۰۰ میلیمتر و با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان این فاز را به بهره برداری رساندند.

با اینکه «صادق حقیقی پور، مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان در این آیین اظهار می‌کند: هدف ما در فاز دوم دسترسی ۵۰ روستا به آب پایدار بوده است». اما بررسی‌ها نشان می‌داد که این آبرسانی به صورت پایدار نیست و گا‌ها قطعی آب اتفاق می‌افتد. حتی این آب، شرب نیست و فقط برای شست و شو و تامین آب مورد نیاز احشام و استحمام و... مورد استفاده قرار گرفته و مردم همچنان ناچارند آب شرب خریداری کنند.

فارغ از همه این‌ها، یکی از خبرگزاری‌های نزدیک به دولت هم بعد از بهره برداری از فاز دوم و سوم مدعی شد که آبرسانی به غیزانیه حاصل کار دولت روحانی بوده و پایان معضل آب در غیزانیه را با این عنوان که دولت روحانی کار را تمام کرده، اعلام کرد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که آبرسانی به بخش غیزانیه در سه فاز، فقط از سوی دولت صورت نگرفته و آبرسانی فاز اول و دوم از سوی شرکت آبفای خوزستان و با اعتبار دولتی صورت گرفته و آبرسانی فاز سوم که دور افتاده‌ترین و محروم‌ترین روستا‌ها را نیز شامل می‌شده، از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
 
..............
هر چند که به گفته منابع آگاه و با بررسی‌های میدانی، مشاهده شده که آبرسانی فاز یک و دو برخلاف ادعا‌های مسئولان، به صورت پایدار صورت نگرفته و هنوز در حال تکمیل است و حتی برخی از حوضچه‌ها و آب انبار‌های این بخش را نیز جهادگران و گروه‌های مردمی ایجاد کردند.

در پایان باید گفت، معضل بی‌آبی بخش غیزانیه از نظر تامین آب مورد نیاز برای مصارف خانگی و احشام و... رفع شده، اما مردم این منطقه همچنان از آب شرب محروم هستند و ناچارند آب آشامیدنی را خریداری کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۱9مهر ۱۳۹۹، کد خبر:881576، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
1
1
واقعا دمشون گرم اگر ای خاتم نبود معلوم نبود چه بلایی قرار بود سر ملت و پروژه های عمرانی کشور بیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
0
0
چرا الان چند ماه در سال ۱۴۰۲ ، قرارگاه خاتم‌ موسسه اروندان در پروژه اب جامع تهران ، حقوق ها کارگران را دیر پرداخت می‌کنند وخیلی مزایای که حق کارگران بود مثل بسته معیشتی را قطع کردند . والا کارگر بدبخت تو خونه بیمار خاص دارد و نمی تواند به موقع دارو تهیه کند لطفا حقوق ها را سر وقت پرداخت کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین