پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۰۲۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری از شبکه‌سازی صندوق‌های روستایی و عشایری برای گسترش اشتغال پایدار خبر داد.
شعار سال: فروغ السادات بنی‌هاشم در خصوص توان افزایی زنان روستایی و عشایری اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای تحقق توان افزایی زنان روستایی و عشایری، آن‌ها را به تشکیل صندوق‌های خرد ترغیب کرده است.

*** تشکیل صندوق‌های شهرستانی زنان روستایی

سرمایه اولیه این صندوق‌ها از محل پس‌انداز‌های خود مردم است و از سال ۹۵ صندوق کارافرینی امید هم به هر صندوق ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است. سرمایه صندوق‌ها از ۵۳ میلیارد ریال در سال ۹۲ به ۹۶۶ میلیارد ریال در سال ۹۹ افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در ادامه، تصریح کرد: اعضای هر صندوق که بین ۳۰ تا ۵۰ نفرهستند با استفاده از این وام‌ها اقدام به راه‌اندازی کسب و کار می‌کنند.

وی با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی دوره‌های آموزش مهارتی و مهم‌تر از آن آموزش‌های کارآفرینی و بازاریابی را برای زنان روستایی و عشایری برگزار می‌کند، گفت: این افراد با استفاده از این آموزش‌ها به تولید و کسب و کار خود رونق می‌دهند.

تا کنون حدود صدهزار نفر از زنان روستایی و عشایری عضو این صندوق‌ها آموزش دیده‌اند و برای خود و سایر اعضای خانواده اشتغال ایجاد کرده‌اند، همچنین تعداد اشتغال غیر مستقیم از اجرای این طرح‌ها حدود ۳۰۰ هزار نفر بوده است.

*** صندوق‌های خرد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان درباره اعضای صندوق‌های خرد که از طریق وام‌های دریافتی از صندوق، ماهانه بین ۵۰۰ هزارتومان تا دو میلیون تومان برای خانواده‌های خود درآمد ایجاد می‌کنند، اظهار کرد:

تعداد روستا‌های بالای صد خانوار کشور ۱۵۷۳۴ آبادی است و تاکنون ۳۷۰۵ آبادی تحت پوشش طرح ایجاد صندوق اعتبارات خرد قرار گرفته است.

برای فراگیر شدن اجرای طرح در کشور، چنانچه سالانه ۲ هزار صندوق ایجاد شود، تا پایان برنامه هفتم کلیه روستا‌های بالای صد خانوار دارای صندوق‌های خرد می‌شوند و به منابع مالی دسترسی پیدا می‌کنند.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در رابطه با تشکیل صندوق‌های شهرستانی زنان روستایی و عشایری، خاطرنشان کرد:تعدادی از صندوق‌های خرد زنان با حمایت شرکت مادر تخصصی حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی، در سطح شهرستان شبکه سازی شدند و صندوق‌های شهرستانی زنان روستایی و عشایری شکل گرفته است.

در صندوق‌های شهرستانی اعضای صندوق‌های خرد سهامدار می‌شوند و کار و فعالیت آن‌ها هویت رسمی و قانونی پیدا می‌کند.

در این صندوق‌ها، به ازای ۵۱ درصد سرمایه مردم، دولت هم تا ۴۹ درصد سرمایه‌گذاری می‌کند، این شبکه‌ها موجب شد تا کار‌ها در سطح وسیع‌تر انجام شود، به پایداری برسد و زنجیره ارزش تولیدات توسعه یابد.

بنی هاشم با اشاره به این که ایجاد کارگاه‌های روستایی، برند سازی و تجاری‌سازی تولیدات از دستاورد‌های شبکه سازی است، خاطرنشان کرد:تعداد صندوق‌های شهرستانی از ۱۱ مورد در سال ۹۲ به ۱۹ مورد در سال ۹۹ افزایش یافته است و برخی از اعضای این شبکه‌ها تا ۴ میلیون تومان درماه هم درآمد دارند.

*** میزان سرمایه در گردش

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در پایان پیرامون اینکه میزان سرمایه در گردش این صندوق‌ها در حال حاضر ۱۷۵ میلیارد ریال است، اظهار داشت: در حال حاضر ۸۵۷ صندوق خرد در بیش از ۵۰ شهرستان، با سرمایه بیش از ۴۱ میلیارد تومان، آمادگی لازم را برای تشکیل صندوق‌های شهرستانی دارند، بنابراین چنانچه ۴۹ درصد سهم دولت به میزان ۴۰ میلیارد تومان تامین شود، بیش از ۸۵۷ صندوق خرد شبکه سازی می‌شوند و تعداد ۳۰ هزار نفر از زنان روستایی و عشایری سهامدار خواهند شد و به مشاغل پایدار می‌رسند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از صنایع پرس، تاریخ انتشار: ۷مهر ۱۳۹۹، کد خبر ۲۱۹۳۰۳، sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین