پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۸۳۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
ریاحی: به طور حتم با توجه به شرایط کرونایی این ماه‌ها آنچه در جشنواره موسیقی فجر امسال پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد، میزبانی از تعداد کمتری از گروه‌های موسیقی، اما معتبر موسیقی است که امیدوارم شرایط به گونه‌ای هدایت شود که ما شاهد یک جشنواره باکیفیت در شرایط کرونایی باشیم.

شعار سال: قریبا بیش از 6 ماه از درگیر شدن کشور با ویروس کرونا می‌گذرد. در این مدت بسیاری از گردهمایی‌های هنری به دلیل پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس لغو شدند اما تجربه‌های برگزاری ایونت‌های آنلاین یا حضوری با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی حالا توشه‌ای شده برای ادامه راه. تقریبا 5 ماه تا برگزاری جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است اما هنوز تکلیف چگونگی برگزاری مهم‌ترین جشنواره موسیقایی کشور مشخص نیست.
اوایل اسفندماه بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی انتشار ویروس کرونا در کشور تمامی فعالیت‌های هنری کشور را به حالت تعلیق درآورد. پیروی این دستور تمامی کنسرت‌ها به حالت تعلیق درآمدند. البته اهالی موسیقی اولین گروهی بودند که خود را با شرایط پیش آمده تطبیق دادند و با برگزاری کنسرت‌های آنلاین بسیار با همکاری نهادهای دولتی و شهرداری تهران سعی در آسان کردن روزهای پرفشار و پر استرس ایام کرونا برای مردم داشتند. حالا تقریبا 5 ماه تا برگزاری جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است اما همچنان چگونگی برگزاری این گردهمایی بزرگ موسیقایی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته در 25 شهریورها در جلسه شورای سیاستگذاری، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری سه راهکار را برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال با توجه به شرایط کرونایی مطرح کرد و گفت: سه سناریو برای جشنواره درنظر گرفته می‌شود، سناریوی اول وضعیت سفید است که اگر شرایط از نظر بیماری مناسب بود، با این سناریو جشنواره برگزار شود و سناریو برای وضعیت زرد و قرمز نیز درنظر گرفته می‌ شود تا در صورت شیوع بیماری و شدت آن جشنواره به شیوه‌های دیگر و متناسب با شرایط دنبال شود. در این شرایط مرحله نخست چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان که یکی از گسترده‌ترین رویدادهای کشور است به صورت مجازی برگزار شد پس تجربه جشنواره موسیقی جوان در جشنواره موسیقی فجر هم می تواند مورد استفاده باشد.
حسن ریاحی، آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان که روز ششم مهر ماه برای پنجمین بار به عنوان دبیر جشنواره موسیقی فجر انتخاب شده، در گفت‌وگویی نیز درباره چگونگی برگزاری جشنواره در ایام کرونا گفت: به طور حتم با توجه به شرایط کرونایی این ماه‌ها آنچه در جشنواره موسیقی فجر امسال پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد، میزبانی از تعداد کمتری از گروه‌های موسیقی اما معتبر موسیقی است که امیدوارم شرایط به گونه‌ای هدایت شود که ما شاهد یک جشنواره باکیفیت در شرایط کرونایی باشیم.
ریاحی تصریح کرد: ماه‌های گذشته و پیش رو به دلیل شیوع ویروس کرونا برای همه ما شرایط سختی است. بنابراین آنچه در این میان می‌تواند مورد توجه بنده و همکارانم در جشنواره موسیقی فجر قرار گیرد توجه به یک رویداد ملی مهم در کنار مردم عزیزمان است که به واسطه پیشگیری و مراقبت از خود و دیگران در سخت‌ترین شرایط زندگی به سر می‌برند. بنابراین چه بهتر که بتوانیم در یک ساختار موسیقی محور و البته با کیفیت شرایطی را برای آنها فراهم کنیم که بتوانند با کمک ابزاری چون موسیقی از این شرایط بحرانی عبور کنند.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: طی روزهای آینده تازه‌ترین جلسه شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود که بر مبنای آن جزییات بیشتری از آنچه در جشنواره پیش رو قرار است انجام پذیرد به مخاطبان ارائه خواهد شد.
اما بود و نبود کرونا تنها معضل جشنواره موسیقی فجر نیست. این جشنواره در چند سال اخیر با انتقادات فراوانی روبه‌رو بود.
خصوصا در دو سال اخیر این انتقادات شدت گرفت. گرچه دو دوره گذشته بر مبنای آیین‌نامه‌ای که سه سال پیش تدوین شده بود برگزار شد اما به گفته کارشناسان این آیین‌نامه باید اصلاح شود. محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی، در این رابطه گفته است: ساماندهی آئین‌نامه‌ها و شوراهای دفتر موسیقی و ساختارها از ضرورت‌ها و برنامه‌های دفتر موسیقی است که در دستور کار قرار داد اما دفتر موسیقی تقویم جشنواره‌های موسیقی جوان، نواحی و فجر را نیز دارد و برنامه‌ریزی این رویدادها را انجام می‌دهد. با توجه به اهمیت جشواره بین‌المللی موسیقی فجر و فرصت باقی مانده تا زمان جشنواره، تصمیم داریم از تجربه‌ها و نظرات هنرمندان از جمله دبیران دوره‌های قبلی جشنواره که با مسائل این رویداد آشنایی کامل دارند، استفاده کنیم. ضرورت دارد جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، فرصت و امکانی برای حضور سلایق مختلف موسیقی فراهم کند.
حسینی معاون امور هنری نیز گفت: جشنواره موسیقی فجر از سال ۱۳۹۷ دارای آیین نامه شد تا جشنواره بر اساس یک چارچوب و آیین نامه مشخص برگزار شود. یکی از اقدامات معاونت هنری در این دوره این بود که در کنار هر کاری که انجام می‌دهد، روندهای اجرایی را با تدوین آیین‫نامه و دستورالعمل مدون کند. برای جشنواره‫ها و فرایندهای معاونت امورهنری آیین‌نامه تدوین شد. بنابراین جشنواره‌ها مبتنی بر آیین‌نامه‌ها برگزار می‌شود و خلاقیت‌های دبیر و دست اندرکاران بر بهتر شدن کیفیت و تعالی رویداد اثرگذار است.
حسینی در ادامه گفت: در این راستا ابتدا ۱۱۳ فرآیندی که در معاونت امورهنری انجام می‌شد، شناسایی، مستند، اصلاح و خلاصه‌سازی شد که در حال حاضر شش مجوز و ۲۷ خدمت در معاونت ارائه می‌شود. برای این فرایندها چارت و مراحل طراحی شد و به تایید نهادهایی که مدیریت سیستم‌ها را نظارت می‌کنند هم رسیده و قاعده خود را دنبال می‌کند.
حالا باید دید با تمام این تفاسیر و تجربه‌های گوناگونی که پس از یکسال مواجهه با ویروس کرونا حاصل کرده است، درنهایت تصمیم‌گیری درباره چگونگی برگزاری این جشنواره به کجا می‌انجامد؟

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ابتکارنیوز، تاریخ انتشار: 7 مهر ۱۳۹۹، کد خبر: -، ebtekarnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
0
0
کلا کرونا انگاری با فعالیت های فرهنگی و هنری دشمن بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
0
این بیماری قشر موسیقی دان را بسیار متضرر کرده. خوانندگان و نوازندگان بیشتر درآمد خودرا از طریق اجرای کنسرت بدست می‌آورند که متاسفانه 7ماه است تعطیل شده!!!
ک.ش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
0
كرونا چي رو بهم نريخت؟ واقعا تو همه چي نقش بد خودش رو ايفا كرده و حالا حالاها هم قصد سفر نداره
ا.ف
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین