پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۶۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران به صراحت اعلام کرده است که تعطیلات یک هفته‌ای تهران برای کنترل کرونا، کاملا بی معنی است و باید این تعطیلات تمدید شود.

شعار سال: اگرچه بسیاری از اماکن اداری و عمومی در پایتخت از 12 تا 18 مهر به شکل تعطیل درآمده است، اما برخی کارشناسان معتقدند که نه تنها زمان یک هفته ای برای تعطیلی تهران کفایت نمی کند، بلکه حتی نحوه اجرای این تعطیلی هم دچار اشکال است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با صراحت از تغییر پیدا نکردن وضعیت تهران در دوران تعطیلات، سخن می گوید و تاکید می کند: «کماکان شهر و استان تهران در شرایط قرمز به سر می‌برد و هنوز تعداد موارد بستری جدید از ترخیص‌ها بالاتر است. بنابراین بهبود این روند افزایشی نیازمند اقدامات جدیدتری است. در تعطیلات اخیر تهران، آثاری از بهبودی شاخص‌های مربوط به بستری، مراجعات سرپایی و مرگ و میر در تهران مشاهده نمی‌شود.»

او با اشاره به ضرورت تمدید تعطیلات تهران، تصریح می کند: «پیشنهاد برای طول مدت اعمال محدودیت‌ها در تهران، دو هفته است. کمتر از این زمان، معنایی ندارد و تعطیلی‌های کنونی تا یک هفته دیگر باید استمرار داشته باشد، زیرا یک هفته از لحاظ همه گیری شناسی بیماری، تاثیری در روند کاهش شیوع بیماری ندارد.»

احتمال تمدید تعطیلی موقت تهران

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران به صراحت اعلام کرده است که تعطیلات یک هفته ای تهران برای کنترل کرونا، کاملا بی معنی است و باید این تعطیلات تمدید شود.

البته برخی مسئولان نیز از احتمال تمدید تعطیلی تهران سخن گفته اند. به طور مثال، منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران تاکید کرده است: «تا پایان هفته برای تمدید تعطیلی‌ها در تهران تصمیم گیری می‌شود. این تصمیم گیری فرا استانی و ملی است و در این خصوص ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری خواهد کرد. یکی از پیشنهادات، اعمال محدودیت مانند نوروز است، اما نظر ستاد ملی فراتر از استان است که به طور قطع از آن تبعیت خواهیم کرد. همچنین هنوز برای اعمال قرنطینه به نتیجه نرسیده ایم، اما در صورت ادامه روند و افزایش میزان فوتی‌ها مسئولان به این موضوع خواهند پرداخت.»

در صورت تمدید تعطیلی های تهران، باید دید آیا تداوم این تعطیلات به کاهش آمار فوتی ها منجر خواهد شد، یا اینکه همچنان تهران در وضعیت قرمز کرونایی باقی می ماند.

چرا تعطیلات تهران، کرونا را زمین‌گیر نمی‌کند؟

بسیاری از کارشناسان نظام سلامت بر این باورند که شکل تعطیلات تهران، نمی تواند مانع جدی در مسیر شیوع کرونا باشد.

دکتر روح الله میرزاجانی، متخصص رادیولوژی در گفتگویی به دلایل کم اثر بودن تعطیلات در مهار کرونا اشاره می کند و می گوید: «زمانی می تواند تعطیلات به کنترل کرونا منجر شود که برنامه ریزی درستی برای شناسایی اطرافیان بیمار داشته باشیم و موارد مشکوک به کرونا را پیگیری کنیم. در اغلب کشورهای موفق در مهار کرونا، این اتفاق افتاده است. اگر اطرافیان بیمار مبتلا به کرونا غربالگری شوند، می توانیم روند شیوع ویروس را پیش بینی و مهار کنیم، اما چنین پیگیری در کشور ما اتفاق نمی افتد.»

او مثال می زند: «مثلا گاهی پدر یک خانواده به کرونا مبتلا می شود، اما نظام سلامت برای کنترل چرخه سرایت بیماری، خودجوش و مستقیم وارد عمل نمی شود. در نتیجه معمولا سایر اعضای خانواده هم به کرونا مبتلا می شوند و این بیماری را به دیگران سرایت می دهند. تا وقتی این چرخه مهار نشود، تعطیلی موقت هم بی فایده خواهد بود.»

میرزاجانی، تاکید می کند: «نکته مهم دیگر این است که کنترل بهداشتی بر اجتماعات وجود ندارد، اما در کشورهای توسعه یافته می بینیم که کنترل جدی بر تجمعات وجود دارد و با خاطیان از پروتکل های بهداشتی به شکل قانونی برخورد می کنند. چنین رویه ای در کشور ما وجود ندارد. به همین دلیل به نظرم حتی تمدید تعطیلات تهران هم نمی تواند چندان گره گشا باشد.»

همچنین دکتر زهرا مهردوست، متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی هم در گفتگویی به دیگر دلایل کم اثر بودن تعطیلات تهران اشاره می کند و می گوید: «بارها گفته ایم که بدون محدودیت سفرهای بین شهری، تعطیلات موقت نمی تواند به مهار کرونا کمک کند. اینکه تعطیلی تهران هم تمدید شود، احتمال دارد عده زیادی از همین فرصت تعطیلات برای رفتن به شمال کشور و سایر شهرهای گردشگری استفاده کنند. در آن صورت، نه تنها تعطیلات به مهار کرونا کمک نمی کند، بلکه همین تعطیلات امکان دارد به افزایش آمار موارد ابتلا به کرونا منجر شود.»

او یادآور می شود: «وقتی در خیابان ها و بازارهای تهران قدم می زنید، احساس تعطیلی به شما دست نمی دهد. باید نظارتی وجو داشته باشد که مانع از تجمعات بالای شش نفر شود. این قانون دربرخی کشورها اجرایی می شود. نکته دیگر اینکه باید در نظر داشت که کادر درمان دیگر رمق و توانی برای کنترل موج های بعدی کرونا را ندارد. اغلب اعضای جامعه پزشکی دچار خستگی و فرسودگی مفرط شده اند. در این شرایط اگر رعایت پروتکل های بهداشتی تشدید نشود و دولت هم محدودیت های جدی برقرار نکند، احتمال افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرها وجود خواهد داشت. در چنین شرایط وخیمی دیگر چندان فرقی نخواهد کرد که شهر در تعطیلات باشد یا خیر، زیرا نظام سلامت قادر نخواهد بود که افزایش موج بستری بیماران را کنترل کند.»

از سوی دیگر، برخی صاحبنظران معتقدند تا وقتی بسته های معیشتی مناسبی در اختیار اقشار کم توان مالی قرار نگیرد، تعطیلات موقت تهران نمی تواند به اهداف پیش بینی شده اش برسد. خیلی از افراد به شکل روزمزد کار می کنند و برای امرار معاش خود مجبور هستند که در اماکن شلوغ و پرخطر حاضر شوند. حمایت مالی از طبقات فقیر می تواند موجب شود که این گروه از جامعه، حداقل به شکل کوتاه مدت برای در خانه ماندن تشویق شوند. 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری الف، تاریخ انتشار خبر: ۱8 مهر ۱۳۹۹، کد خبر: 3990717061، alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
0
0
احساس میکنم تهرانی ها اونطور که باید و شاید با فرهنگ کرونایی اخت نشدن و هنوز جدی نگرفتن برای همینه که میگم نباید مرز های تهران باز باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
تعطیلی شهر بدون بستن جاده ها یه فاجعه بزرگی است . که امار مرگ و میر را به هزار نفر در روز می‌رساند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین