پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۰۸۵۶۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
نخستین کنکور قرن بعدی با کمترین تغییرات نسبت به آخرین کنکور قرن برگزار می‌شود که در این کنکور تنها یک نوع سؤال برای داوطلبان تهیه می‌شود و سؤالات جداگانه برای داوطلبان نظام قدیم طرح نخواهد شد.
شعار سال: نخستین کنکور قرن بعدی با کمترین تغییرات نسبت به آخرین کنکور قرن برگزار می‌شود. اگرچه که خبر‌ها همواره از کنکور بی‌شمار است، اما در نهایت بر اساس تصمیم اخیر شورای سنجش و پذیرش کنکور ۱۴۰۰ با تغییرات ناچیز برگزار می‌شود.

یکی از موارد مهم در کنکور هر سال سهم سوابق تحصیلی در گزینش دانشجویان است. بر این اساس تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون ۱۴۰۰ به میزان ۳۰ درصد مثبت در رشته‌های با آزمون است. تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۹ نیز به همین میزان بود. البته در زمینه حذف کنکور با استفاده از سوابق تحصیلی بحث‌هایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مطرح است که با وجود مصوبه شورای سنجش و پذیرش درباره کنکور ۱۴۰۰ امکان تغییر در نحوه تأثیر سوابق تحصیلی به نحوی دیگر را منتفی می‌کند. اگر تصمیم‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ شود در کنکور سال‌های آینده اجرایی خواهد شد.

طراحی یک نوع سؤال در کنکور ۱۴۰۰

تغییر مهم کنکور ۱۴۰۰ مربوط به طراحی سؤالات است، برخلاف کنکور ۹۹ در کنکور ۱۴۰۰ تنها یک نوع سؤال برای داوطلبان تهیه می‌شود و سؤالات جداگانه برای داوطلبان نظام قدیم طرح نخواهد شد. البته هنوز گمانه‌زنی‌ها در این باره ادامه دارد و علی‌رغم تصمیم سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه، نمایندگان مجلس شورای این امیدواری را به داوطلبان نظام قدیم داده‌اند که سؤالات جداگانه برای آن‌ها طرح می‌شود.

کنکور سراسری سال ۹۸ - آزمون سراسری دانشگاه

اختلاف نظر‌ها در این زمینه به تعداد داوطلبان نظام قدیم بر می‌گردد. مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس اطلاعات شرکت‌کنندگان کنکور ۹۹ می‌گویند که تعداد این داوطلبان ۸۰ هزار نفر بوده که با اعلام نتایج نهایی متقاضیان نظام قدیم برای کنکور ۱۴۰۰ کمتر خواهد شد بنابراین ادامه طرح سؤالات جداگانه برای این داوطلبان در کنکور ۱۴۰۰ دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست. در این میان نمایندگان مجلس با اطلاعات به دست آمده به این نتیجه رسیده‌اند که ۳۵۰ هزار نفر از داوطلبان نظام قدیم پست کنکور هستند.

سهمیه‌هایی که هنوز تغییر نکرده است

موضوع دیگر در کنکور ۱۴۰۰ مربوط به سهمیه‌هاست. هنوز تغییری در سهمیه‌های کنکور ایجاد نشده البته ممکن است تا زمان برگزاری یا اعلام نتایج کنکور سهمیه‌ها دستخوش تغییر شوند چراکه سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه طرحی آماده کرده است اگر این طرح به تصویب برسد سهمیه‌های پذیرش دانشجو به سه دسته آزاد، مناطق و ایثارگران تقسیم خواهد شد.

در حالی که اکنون برای پذیرش در آزمون‌های سراسری سهمیه‌های متعددی نظیر بومی گزینی، قانون عدالت آموزشی، سهمیه‌های مندرج در قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن، قانون ورود رزمندگان به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، سهمیه‌های مربوط به کارگر نمونه، قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن، دانشجوی نمونه کشوری، بهیاری و .. وجود دارد.

این لایحه برای تصویب ابتدا باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و در صورتی که اکثریت نمایندگان با آن موافقت کنند به تصویب می‌رسد در غیر این صورت ممکن است با نظر نمایندگان مجلس تغییر کند و به گونه‌ای دیگر مصوب شود.

با این حال ثبت‌نام در نخستین کنکور قرن از یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه ۹۹ آغاز می‌شود و تا روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه ادامه دارد. این آزمون در روز‌های پنجشنبه و جمعه ۱۰ و ۱۱ تیرماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. در کنکور سال ۹۹ یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شرکت کرده بودند. ظرفیت پذیرش این آزمون یک میلیون و ۱۲ نفر اعلام شده بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 7آبان1399، کدخبر:526212، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
الان نظام قدیمی ها باید چیکار کنند؟؟!
یعنی باید کتاب نظام جدید بخونن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
ایشالله واقعا 100 سال دیگه این کنکور برداشته میشه! زهی خیال باطل این خبا نیست اینا همش شایعه ست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
من هم امیدی به اصلاح و یا برداشته شدن کنکور با این همه مافیای مالی ندارم
زهرا.
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
سلام.از شما تمنا دارم فقط برا یک سال دیگه نظام قدیم را تمدید کنید.کتاب خیلی گرونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
نظام قدیمی ها دیگه خیلی کم شدن دوست عزیز! رو به صفر بودن نمیشه برای این تعداد خیلی کم کنکور مجزا برگزار کرد که
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین