پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
سخنان رییس جمهوری در روز جهانی گردشگری، مواضع صریح وزیر امور خارجه در نیویورک، سفر ظریف به ترکیه، گفت و گوهای رییسان مجالس سوریه و کنیا با مقامات ارشد ایران در تهران، دو کلید واژه مهم داشت: سیاست خارجی فعال ایران برای مبارزه با تروریسم و توسعه گردشگری.

شعارسال: «سیاست خارجی» از آن دست مولفه ها و شاخصه های عملگرایانه یک دولت است که رویکردهای آن، حوزه های وسیعی ازجمله امنیت و اقتصاد در عرصه بین الملل و همچنین مسایل فرهنگی و اجتماعی را در داخل سیستم سیاسی یک کشور شامل می شود.

رویکردهای منطقی ومدبرانه دولتمردان درعرصه سیاست خارجی یک کشور، علاوه برابعاد بین المللی و جهانی و ارتقای سطح روابط بین دولت ها در روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین ملت ها تاثیرات عمیق و گسترده ای دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در این راستا جمعه هر هفته مهم ترین رویدادهای عرصه سیاست خارجی هفته گذشته را منتشر می کند تا علاقه مندان با مروری اجمالی درجریان سخنان مقامات عالیرتبه در دیدارها، رفت و آمدهای دیپلماتیک و تحولات سیاسی در حوزه بین الملل قرار گیرند.

*سیاست خارجی پایه اساسی جذب ‏گردشگر است

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری هفته گذشته در مراسم گرامیداشت «روز جهانی گردشگری» سیاست خارجی فعال را از اصول مهم توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد.

وی در این مراسم تصریح کرد: «سیاست خارجی یک دولت و نحوه ارتباط آن با کشورهای مختلف از پایه های اساسی جذب گردشگر می باشد.»

رییس جمهوری گفت: «اگر شرایط سیاست خارجی کشورمان در جهان نامطلوب باشد و نتوانیم به توطئه ایران هراسی غلبه کنیم، بدون تردید در جذب گردشگر هم موفق نخواهیم بود.»

روحانی خاطر نشان کرد: «امروز چهره ایران با چند سال پیش به طور کامل متفاوت است و یکی از آثار مهم برجام مقابله با ایران هراسی و شکستن آن بوده است.»

*ادامه دیپلماسی در نیویورک

رییس جمهوری جمعه گذشته از نیویورک به تهران بازگشت اما محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و هیات دیپلماتیک ایران همچنان رایزنی ها و دیدارهای خود را در آمریکا دنبال می کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در نیویورک دیدارهای جداگانه ای با وزیران خارجه انگلیس، کرواسی، بلغارستان، اردن، مصر و عمان در خصوص روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی با همتایان خود داشت.

دیدار با دبیرکل صلیب سرخ جهانی از دیگر برنامه های هفته گذشته ظریف در نیویورک بود که در آن دو طرف در خصوص لزوم کمک رسانی فوری به مردم جنگ زده در یمن و سوریه رایزنی کردند.

ریاست اجلاس وزرای خارجه سازمان اکو و سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا از دیگر برنامه های محمدجواد ظریف در نیویورک بود.

*سخنرانی ظریف در نشست شورای روابط خارجی آمریکا

وزیر امور خارجه که میهمان ویژه اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا بود، در آن جلسه که با حضور بیش از 220 تن از اعضای این اندیشکده برگزار شد به سوال های برخی از شرکت کنندگان نیز پاسخ داد.

او علاوه بر سخنرانی در جمع برخی از نخبگان، اندیشمندان و اصحاب فکر و قلم آمریکا به تبیین راهبرد اصولی سیاست خارجی ایران پرداخت.

ظریف در جمع اعضای اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفت: «ایران به عنوان یک طرف توافقنامه برجام به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده، اما در خصوص آمریکا به عنوان طرف دیگر، شاهد هیچگونه تلاش واقعی از سوی مقام های کاخ سفید در این رابطه نبوده ایم.»

*توقف در آنکارا در بازگشت از نیویورک/ رایزنی های ظریف با مقامات ترکیه

وزیر امور خارجه در بازگشت از نیویورک، در توقفی چند ساعته در آنکارا، با «مولود چاوش اوغلو» همتای ترکیه ای خود در محل وزارت خارجه ترکیه دیدار کرد و در خصوص روابط دو جانبه و مسائل مهم منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کرد.

*دیدار ظریف و نخست وزیر ترکیه

ظریف در دیدار ییلدریم نخست وزیر ترکیه در کاخ چانکایا گفت: ایران خواستار ادامه تماس نزدیک و توسعه مناسبات با ترکیه است و در این زمینه اراده سیاسی وجود دارد.

نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار خواستار توسعه همه جانبه مناسبات کشورش با ایران از جمله در زمینه های انرژی، تجارت، حمل و نقل و ارتباطات شد.

همچنین در این دیدار علاوه بر روابط دو جانبه، مسائل مهم منطقه ای و در راس آن سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

*سفر رییسان مجالس نمایندگان کنیا و سوریه به تهران

ابتدای هفته گذشته «موتوری جاستین ادناهون» رییس مجلس نمایندگان کنیا در صدر یک هیات پارلمانی وارد تهران شد و مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل قرار گرفت.

رییس مجلس نمایندگان کنیا در تهران با علی لاریجانی رییس مجلس دیدار و درباره توسعه روابط پارلمانی و تحولات منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد.

لاریجانی در نشست خبری مشترک با همتای کنیایی خود با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران و کنیا در مبارزه با تروریسم نگاه مشترکی دارند، گفت: «نگاه و عزم دو کشور برای مبارزه با گروه های تروریستی بسیار نزدیک است.»

ادناهون نیز در این نشست خبری اظهارداشت: «ما در گفت وگو با رییس مجلس شورای اسلامی ایران بر تقویت روابط دوستانه، بهبود روابط اقتصادی و درک متقابل فرهنگی تاکید کردیم.»

دو طرف پس از نشست خبری در دیدار دو جانبه،درباره مسائل منطقه و توسعه همکاری ها در حوزه های مورد علاقه دو کشور گفت و گو کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار ادناهون نیز گفت:«دخالت نظامی و اشغال سرزمینی افغانستان و عراق توسط آمریکا و تجاوز عربستان به یمن باعث رشد فزاینده گروه های تروریستی و افراط گرا در منطقه غرب آسیا و آفریقا شده است.»

همچنین رییس مجلس کنیا تصریح کرد: «توافق ایران و 1+5 فرصت های جدیدی برای تعامل و همکاری دو کشور فراهم کرده است که می بایست از این فرصت استفاده کرد.»

*دیدار رییس مجلس کنیا و رییس جمهوری

موتوری جاستین ادناهون رییس مجلس نمایندگان کنیا در جریان سفر به تهران با حسن روحانی رییس جمهوری نیز دیدار و گفت و گو کرد.

رییس جمهوری در این دیدار گسترش و تعمیق روابط با کشورهای آفریقایی و از جمله کنیا را از اصول ‏سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد:«تهران از ارتقای سطح همکاری های تهران- نایروبی بویژه در ‏حوزه اقتصادی استقبال می کند.‏»

روحانی تقویت ارتباط مراکز دانشگاهی، علمی و فناوری ایران و کنیا در کنار گردشگری را نیز ضروری دانست و ‏تاکید کرد که پارلمان ها و تقویت بیشتر ارتباط میان دو ملت، می تواند روابط دو کشور را بیش از پیش مستحکم سازد.‏

*سفر رییس مجلس نمایندگان سوریه

هدیه خلف عباس رییس مجلس نمایندگان سوریه نیز از دیگر میهمانان لاریجانی در هفته گذشته بود. وی که برای دیدار با مقامات ایران در راس هیات پارلمانی وارد تهران شد، در بدو ورود مورد استقبال علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

لاریجانی در نشست خبری مشترک با وی با تاکید بر این که «راه حل سوریه، سیاسی است»،گفت: «تعمیق دموکراسی در این کشور با بحران آفرینی امنیتی امکان پذیر نیست.»

رییس مجلس نمایندگان سوریه نیز در این نشست خبری تصریح کرد: «سرنوشت ملت سوریه به دست مردم این کشور است و تنها آنان هستند که در این زمینه تصمیم می گیرند.»

خلف عباس همچنین گفت: «اگر حمایت های ایران نبود ما به عنوان کشور، ملت و ارتش قادر به مقاومت نبودیم، بنابراین از حمایت های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاریم.»

*دیدار رییس مجلس نمایندگان سوریه با دکتر روحانی

هدیه خلف عباس با دکتر روحانی رییس جمهوری نیز دیدار و گفت و گو کرد.

دکتر روحانی در این دیدار مهم ترین اولویت در سوریه را رساندن کمک های انسان دوستانه به مردم دانست و گفت: « ایران کمک به سوریه را در راستای مبارزه با تروریسم و استقرار امنیت در منطقه ادامه خواهد داد.»

رییس جمهوری تصریح کرد: « ایران حفظ تمامیت ارضی، وحدت و یکپارچگی همه کشورهای منطقه از جمله سوریه را به عنوان یک اصل اساسی و کمک در راستای مبارزه با تروریسم و استقرار امنیت را وظیفه خود دانسته و معتقد است تغییر مرزها هرگز به صلاح منطقه نخواهد بود.

*دیدار رییس مجلس سوریه با ولایتی و شمخانی

وی همچنین در جریان سفر هفته گذشته به تهران با علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو کرد.

ولایتی در این دیدار با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی سوریه حمایت می کند، گفت: «حمایت از این کشور همچنان تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داشت.»

ولایتی همچنین اهداف ایران و سوریه را مشترک دانست و تصریح کرد: تاکنون روابط تهران-دمشق راهبردی و استراتژیک بوده است.

خلف عباس رییس مجلس نمایندگان سوریه و هیات همراه همچنین با نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.

شمخانی در این دیدار با انتقاد از حمایت های آشکار سیاسی و نظامی آمریکا از گروه های مختلف تروریستی تصریح کرد: «تنها مسیر پایان دادن به بحران جاری در سوریه تداوم مذاکرات سوری سوری است.»

*دیدار لاریجانی و سرپرست وزارت تجارت عراق در بهارستان

سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق نیز هفته گذشته پس از ورود به تهران به بهارستان رفت و با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

لاریجانی در این دیدار مبارزه با افراطی گری و گروه های تروریستی را وظیفه همه کشورهای منطقه دانست و بر راه حل سیاسی و دیپلماتیک و تداوم سیاست های ایران برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه تاکید کرد.

وی تاکید کرد:«سیاست های نادرست و حمایت های قدرت های جهانی و برخی کشورهای منطقه از گروه های تروریستی باعث گسترش ناامنی و بی ثباتی در منطقه به ویژه در عراق و سوریه گشته است.»

*سخنگوی دیپلماسی / نشست خبری و مواضع

سخنگوی وزارت امور خارجه این هفته نشست خبری خود با اصحاب رسانه را با موضوع عربستان آغاز کرد.

بهرام قاسمی با بیان این که عربستان به آب و آتش می زند تا رابطه خود را با آمریکا حفظ کند،گفت: با توجه به آشنایی محافل جهانی با شرایط عربستان، اقدامات این کشور راه به جایی نمی برد و باید پاسخگوی حمایت خود از تروریسم بین الملل باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دیدار وزیر امور خارجه با همتای کانادایی در حاشیه مجمع عمومی اظهارداشت:ما در ماه های گذشته در سطح کارشناسی مذاکراتی به خواست طرفین در کشور ثالث داشتیم. مذاکرات ادامه پیدا کرد و نهایتا در حاشیه مجمع عمومی وزرای خارجه دو کشور باهم دیدار کردند.

قاسمی در نشست خبری هفته گذشته در پاسخ به سوال دیگری درباره کمیسیون ویژه برجام تصریح کرد:«کمیسیون ویژه برجام یک کمیسیون هست که مقامات ایران و 1+5 در آن صحبت می کنند، ابزار دیگری تصور می شود در چنین مذاکراتی وجود ندارد جز آنچه که بیان شده و شنیده می شود.»

هفته گذشته هما هودفر استاد بازنشسته دانشگاه های کانادا که بر اساس برخی اتهامات در ایران بازداشت بود به دلایل انساندوستانه از جمله بیماری، آزاد و از طریق کشور عمان به کانادا بازگشت.

*واکنش تهران به تکرار ادعاهای ابوظبی

عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات هفته گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: «ایران از زمان دستیابی به توافق هسته ای با قدرت های جهان در سال گذشته به هیچ وجه وقت را برای تضعیف امنیت منطقه تلف نکرده است.»

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان وزیر خارجه امارات، او را به واقع گرایی و اجتناب از تکرار اتهامات واهی و بی اساس توصیه کرد و گفت: تکرار ادعاهای بی اساس واقعیات تاریخی را تغییر نمی دهد.

وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره بر این باور بوده و هست که آنچه منطقه را در لبه پرتگاه مصائب و فجایع جبران ناپذیر قرار می دهد، سیاست های حمایتی از تروریسم تکفیری بوده است.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز ادعاهای وزیر خارجه امارات در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مضحک و بی اساس ازسوی کشوری خواند که جنگنده هایش هر روزغیرنظامیان بی گناه یمن را بمباران می کنند.

*ترور ناهض حتر فعال سیاسی اردنی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ترور «ناهض حتر» نویسنده و فعال سیاسی اردنی را محکوم کرد و گفت: «مسئولیت این ترور متوجه کسانی است که تحمل قلم و اندیشه این نویسنده ضد صهیونیستی و ضد وهابی را نداشتند.»

*واکنش قاسمی به سخنان وزیر خارجه فرانسه

قاسمی همچنین در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه در نشست اخیر شورای امنیت در خصوص سوریه و نیز در مصاحبه با روزنامه لیبراسیون اظهارگفت:«همگان آگاهند فرانسه خود یکی از کشورهایی است که با اتخاذ سیاست های اشتباه، موجب بروز بحران و پیچیده تر شدن اوضاع نگران کننده و وخیم فعلی در سوریه شده است.»

وی گفت:«این جنگ ها و آتش افروزی ها بی شک تصویر روشنی از جنایت کاران جنگی و بانیان و حامیان امروزی تروریست ها و خشونت طلبان منطقه و جهان بدست خواهد داد.»

*شصتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی

شصتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی با حضورنمایندگان 168 کشور عضو آژانس هفته گذشته در مقر آژانس در وین برگزار شد.

علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی و بهروز کمالوندی سخنگوی این سازمان برای شرکت در این نشست به وین پایتخت اتریش رفتند.

صالحی در سخنرانی در این نشست با تاکید بر ضرورت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های غیر مشروع هسته ای رژیم صهیونیستی، خواستار قرار دادن این موضوع در دستور کار شورای حکام آژانس شد.

وی تاکید کرد: «ایران با اجرای تعهدات خود از جمله پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی و همکاری نزدیک با آژانس انتظار دارد که طرف مقابل نیز تعهدات خود را بطور کامل اجرا کند.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در حاشیه این نشست در وین ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا برای مرور تعهدات متقابل دو کشور در برجام دیدار و گفت و گو کرد.

*سخنرانی صالحی در آکادمی دیپلماتیک

صالحی همچنین در سفر به اتریش در جمع سیاستمداران، دانشجویان و کارشناسان در آکادمی دیپلماتیک وین سخنرانی کرد.

رییس سازمان انرزی اتمی با بیان این که «برجام با یک سری کندی ها در رفع تحریم ها از طرف مقابل رو به رو شده است» ابراز امیدواری کرد: «برجام با اجرای تعهدات طرف مقابل، همچنان پابرجا بماند.»

دیدار با وزیر انرژی آمریکا، رییس روس اتم و یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از دیگر برنامه های صالحی در حاشیه شصتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

وی همچنین با همتایان خود از انگلیس، فرانسه و چین و نماینده اتحادیه اروپا در سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت و گو کرد.

*ایران و سوییس؛امضاء تفاهم نامه همکاری در زمینه ایمنی هسته ای

در جریان سفر دکتر صالحی به اتریش،ایران و سوئیس در محل نمایندگی کشورمان در وین یک تفاهم نامه همکاری در زمینه ایمنی هسته ای امضا کردند.

این تفاهم نامه همکاری توسط ناصر راستخواه رییس مرکز نظام ایمنی هسته ای ایران و همتای سوئیسی وی «هانس وانر» امضا شد.

تفاهم نامه هممکاری دو کشور به پیشنهاد سوئیس تهیه شد و مقدمه ای برای همکاری های دو کشور در زمینه ایمنی هسته ای است.

*رایزنی های جابری انصاری درباره تحولات سوریه

حسین جابری انصاری هفته گذشته در گفت و گوهای تلفنی جداگانه با میخائیل باگدانفمعاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه روسیه در امور خاورمیانه و فیصل مقداد قائم مقام وزارت امور خارجه سوریه پیرامون آخرین تحولات این کشور به ویژه وضعیت حلب تبادل نظر کرد.

طرفین در این گفت و گوهای تلفنی بر ضرورت توجه به بعد انسانی بحران سوریه و تسهیل کمک رسانی فوری به مناطق درگیری به ویژه در حلب تاکید کردند.

«فیصل مقداد» از اعلام آمادگی ایران برای ارسال کمک های انسان دوستانه به حلب استقبال طرف سوری کرد.

*سفر جابری انصاری به ژوهانسبورگ

جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه هفته گذشته به منظور شرکت در هفتمین نشست کمیته مشترک سیاسی پیگیری روابط ایران و آفریقای جنوبی عازم ژوهانسبورگ شد.

معاون وزیر خارجه در این سفر با علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی و با همتای خود نیز ملاقات و پیرامون روابط و همکاری ها و مسایل مورد اهتمام دو کشور گفت و گو و رایزنی خواهد کرد.

دیدار با ایرانیان مقیم و شرکت در نشست با نخبگان و اصحاب رسانه های محلی از دیگر برنامه های جابری انصاری در این سفر بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 9 مهر 1395، کدمطلب: 82249664 (5583923) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین