پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۲۱۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
در بین اعضای هیئت مدیره این شرکت خانواده رسولی سمت‌های مختلفی دارند. مجتبی رسولی عضو موظف هیئت مدیره و مدیرعامل آن است و نجی الله رسولی و محمد رسولی دو صندلی دیگر هیئت مدیره را در اختیار دارند و عباس علیدوست دافساری و ایرج یوسفیان آن‌ها را در هرم مدیریتی یاری می‌کنند. بنظر می رسد که مخاطره فعالیت این شرکت در کنار همه مزایای آن ، فعالیت و مدیریت خانوادگی نبوده ، بلکه بحث نظارت ها و شفافیت ها باشد. هیچ گزارشی از اثرات فعالیت این شرکت بر محیط زیست در دسترس نیست. ای کاش مدیران شرکت بشکل شفاف در خصوص مالیات های پرداختی و لیست بیمه کارگران خود صحبت می کردند. شاید لازم می بود که شرکت درباره وضعیت سهامداری خود در سایر شرکت ها و شرکت های زیر مجموعه توضیحات بیشتری بدهد. به هر حال ، قرار گیری در دامنه تولید سه درصدی مرغ در کشور، اگر تحت نظارت و در عین حال حمایت این شرکت نباشد، می تواند مخاطرات احتمالی بالایی داشته باشد.
شعار سال:شــرکت ســپید ماکیــان (ســهامی عــام) ســال ۱۳۵۹ در اداره ثبــت شــرکت‌های رشــت ثبــت و در اردیبهشــت مــاه ســال ۱۳۹۹ در بـازار دوم بـورس پذیرفتـه شـد. ایـن شـرکت از بـدو تاسـیس تـا پایـان سـال۱۳۷۹ ، تخـم مـرغ صنعتـی تولیـد مـی کـرد و از سـال ۱۳۸۰ تـا کنـون در صنعـت پـرورش مـرغ فعالیـت مـی کنـد و در حال حاضر عمده فروش محصولات سپید ماکیان تحت دو برند سمین و زیرک صورت می گیرد.
 
ابهامات عجیب در بزرگترین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی کشور + سند

در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۳۲ میلیون تن گوشت طیور در جهان تولید شده است که کشور ما بر اساس اعلام وزارت جهاد و کشاورزی با تولید ۲.۷ میلیون تن، سهمی ۲ درصدی از تولید کل جهان داشته است. در حال حاضر در کشور شاهد فعالیت حدود ۲۴ هزار واحد مرغداری کوچک هستیم و در این میان، شرکت سپید ماکیان در سال قبل با تولید بیش از ۹۱ هزار تن، سهم ۳.۴ درصدی از تولید مرغ در کشور داشته است. شرکت مالک 75 درصدی شرکت پرورش مرغ کاشانک و مالک 37 درصدی شرکت مرغ دریا صومعه سرا است.شــرکت پــرورش مــرغ کاشــانک در حــوزه تولیــد تخــم مــرغ نطفــه دار بــا ظرفیــت اســمی 5.5 میلیــون عــدد فعــال اســت. لازم بــه ذکـر اسـت کـه تولیـد واقعـی سـال 1399 ایـن شـرکت حـدود 10 میلیـون عـدد بـوده و کل سـود خالـص سـال 1399 ایـن شـرکت 18 میلیــارد ریــال بــوده اســت.شـرکت مـرغ دریـای صومعـه سـرا در حـوزه تولیـد مـرغ زنـده بـا ظرفیـت اسـمی 594 تـن فعـال اسـت. تولیـد واقعـی ایـن شـرکت در سـال 1399 حـدود 897 تـن و سـود خالـص ایـن شـرکت در سـال مذکـور حـدود 20 میلیـارد ریـال بـوده اسـت.
 
ابهامات عجیب در بزرگترین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی کشور + سند
شرکت سپید ماکیان که در صنعت طیور کشور فعالیت می کند بزرگترین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی کشور است. این شرکت که ۴۰ سال از قدمت آن می گذرد در زمینه مدیریت کل چرخه تولید گوشت مرغ شامل مزارع مرغ مادر، کارخانه جوجه کشی، مزارع پرورش مرغ گوشتی، کارخانه دان پلت، کشتارگاه صنعتی، کارخانه قطعه بندی، فرآوری گوشت و درنهایت توزیع محصول نهایی مشغول به فعالیت بوده و کمی بیش از سه درصد تولید مرغ کشور را راهبری می کند. 
از پروژه‌های در جریان تکمیل شرکت عبارتند از:
۱) پروژه مجتمع غذایی حسن رود که در آبان ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که در زمینه تولید ناگت، شنیسل، همبرگر و فالفل فعالیت خواهد نمود. ظرفیت این واحد ۴ تن محصول در هر شیفت است که انتظار می‌رود ظرف یک سال محقق شود. در حال حاضر به علت محدودیت‌های مراجع ذیربط در مورد حجم مورد مجاز قطعه بندی مرغ، صرفا مجوز ۴۵ تن قطعه بندی به شرکت اعطا شده است. پیش بینی فروش سال جاری این واحد ۱۵۰ میلیارد ریال با حاشیه سود ۱۸ درصد و برای سال آینده با ظرفیت کامل تولید و پیش بینی فروش ۶۰۰ میلیار د ریال با یک شیفت تولید و با حاشیه سود ۲۰ درصد برآورد می‌شود.
۲) پروژه مرغ مادر سیاهکل که با توجه به تغییرات تجهیزات تولید از مهرماه سال جاری به بهره برداری می‌رسد و ظرفیت ۳۹۰۰ قطعه مرغ مولد را داراست که با توجه به زمان پرورش، تولیدات تخم مرغ در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
۳) پروژه کشتارگاه صنعتی طیور که زمان بهره برداری از آن در صورت تأمین به موقع منابع مالی از ابتدای ۱۴۰۲ خواهد بود و به عنوان جایگزین کشتارگاه استیجاری و کارمزدی در نظر گرفته می‌شود.
۴) کارخانه تولید دان مزارع مادری که در محل شهر صنعتی رشت قرار گرفته و از اواخر سال جاری جایگزین کارخانه دان قدیمی می‌شود.
۵) پروژه کارخانه دان کالشم که از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ شروع به بهرهبرداری خواهد نمود که ظرفیت تولید این واحد تعدیل کننده فشار تولیدات بر روی کارخانجات دان شهر صنعتی و پس ویشه می‌شود و ظرفیت آن ۲۰ تن در ساعت و برابر ۳۱۳ هزار تن ساالنه می‌باشد
 
تعداد بازدید : 6

اما این شرکت در بررسی های صورت گرفته دارای ابهاماتی است که می توان نقدهایی به آن داشت. با توجه به اینکه شرکت سپید ماکیان در بازار دوم بورس قرار گرفته باید از جنبه های مختلف مسائلی را رعایت کند تا با توجه به بیش از یک میلیارد سهامدار در ادامه چالشی را به وجود نیاورد.
 
در بین اعضای هیئت مدیره این شرکت خانواده رسولی سمت های مختلفی دارند. مجتبی رسولی عضو موظف هیئت مدیره و مدیرعامل آن است و نجی الله رسولی و محمد رسولی دو صندلی دیگر هیئت مدیره را در اختیار دارند و عباس علیدوست دافساری و ایرج یوسفیان آنها را در هرم مدیریتی یاری می کنند.
 
ابهامات عجیب در بزرگترین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی کشور + سند
 
ابهامات عجیب در بزرگترین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی کشور + سند
 
در این میان نجی الله رسولی با فوق دیپلم برق در این شرکت همزمان با اینکه عضو هیئت مدیره است در کمیته حسابرسی نیز ریاست این کمیته را برعهده دارد. اما سؤالی که مطرح می شود این است که چنین شرکت بزرگی که با تعداد بالای سهام آیا نمی شد انتخاب دیگری داشت؟ فوق دیپلم برق ارتباطش با کمیته حسابرسی چیست و آیا این انتخاب معقول و منطقی است؟
 
لازم به ذکر است مجتبی رسولی در حال حاضر مدیریت شرکت را در اختیار دارد.
 در سال 1400 ، این شرکت وارد بورس شد و حاشیه ها و شائبه هایی را در بازار ایجاد کرد.شرکت سپید ماکیان در تاریخ ۲۳ تیر به قیمت ۲۱۰۰ تومان در بورس تهران عرضه اولیه شد. در این عرضه اولیه بیش از ۲ میلیون و ۸۳۵ هزار نفر شرکت کردند. نکته جالب توجه این است که در همان روز چند ساعت بعد از نشستن عرضه اولیه در پرتفوی افراد از سمت ناظر بورس پیامی در جهت توقف نماد سپید برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی منتشر شد. اما بعد از گذشت چند روز، خریداران این عرضه اولیه شاهد زیان ۱۵ درصدی در پرتفوی خود شدند (قسمت بجای ۲۱۰۰ تومانی، ۱۸۰۰ نشسته بود).
محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش (پاسخ یا توجیه؟!)که چرا خریداران عرضه اولیه سپید ماکیان از همان ابتدا متحمل زیان ۱۵ درصدی شده اند؟، اظهار کرد، بازدهی عرضه اولیه سپید ماکیان منفی نشده و این نماد برای تقسیم سود به مجمع رفته که طبق گزارش منتشره در کدال قرار است، به ازای هر سهم ۳۰۰ تومان سود به سهامداران این نماد تعلق گیرد. اشتباهی که در نماد سپید رخ داد این بود که روزی عرضه شد که قرار بود فردای عرضه اولیه، به مجمع سالیانه برود؛ بنابراین کاهش قیمت ۲۱۰۰ تومانی هر سهم به ۱۸۰۰ تومان بعد از مجمع، به دلیل پرداخت سود نقدی ۳۰۰ تومانی است که به سهامداران پرداخت خواهد شد (شعار سال: آیا این واقعا اشتباه بود یا عمدی صورت گرفته است؟). طبق قوانین این مقدار سود به صورت اتوماتیک از قیمت سهام کم شده و در زمان بازگشایی نماد قیمت اولیه بازگشایی براساس قیمت اصلاح شده خواهد بود؛ بنابراین این مسئله جای نگرانی ندارد و سهامدارانی که در این عرضه شرکت کرده اند زیانی را متحمل نشده اند؟!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت خبری رصد روز ، تاریخ انتشار: 28 مهر  1399  ، کدخبر: 6104،www.rasaderooz.com / به روز شده توسط سایر منابع.
اخبار مرتبط
برچسب ها: مجتبی رسولی ، شرکت سپید ماکیان ، صنعت طیور کشور ، بزرگترین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی ، اعضای هیئت مدیره شرکت سپید ماکیان ، محمد رسولی ، نجی الله رسولی ، انتصابات فامیلی در شرکت سپید ماکیان ، مزارع مرغ مادر ، مزارع پرورش مرغ گوشتی ، چند شغله بودن ، ابهامات عجیب در بزرگترین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی کشور ، زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی ، مجتبی رسولی عضو موظف هیئت مدیره و مدیرعامل ، سپید ماکیان و خانواده رسولی ، نجی الله رسولی و محمد رسولی ، عباس علیدوست دافساری و ایرج یوسفیان ، عباس علیدوست دافساری ، ایرج یوسفیان ، حامد سیار ، نصرالله صالح ، محصولات سپید ماکیان تحت دو برند سمین و زیرک ، شرکت پرورش مرغ کاشانک ، شرکت مرغ دریا صومعه سرا ، تولید تخم مرغ نطفه دار ، دکتر یوسفیان قائم مقام مدیرعامل شرکت سپیدماکیان ، دیدار وزیر جهاد کشاورزی با مدیران شرکت سپیدماکیان ، دیدار نیک بخت اسدالله عباسی و کوچکی نژاد از سفید ماکیان ، تولید دو درصد مرغ دنیا در ایران ، تولید جهانی مزغ در دنیا ، تولید 132 میلیون تن مرغ در دنیا ، قابلیت های تولیدی شرکت سپید ماکیان ، مجتمع غذایی حسن رود ، پروژه مرغ مادر سیاهکل ، کشتارگاه استیجاری و کارمزدی ، کارخانه دان کالشم ، افزایش سرمایه شرکت سپید ماکیان ، عرضه اولیه سپید ماکیان ، نماد سپید ، زیان 15 درصدی سهام سپید ماکیان ، رابطه کوچکی نژاد با سفید ماکیان ، حضور کوچکی نژاد در بازدیدهای مقامات از سفید ماکیان ، حسن پورعباس سپید ماکیان ، افتتاح مجتمع تصفیه خانه فاضلاب شرکت ورشکسته مرغ کیسم ، انجمن شرکتهای تولید زنجیره ای گوشت مرغ ، بوی گشتارگاه کیسم ، سهامداران شرکت سپید ماکیان ، مجمع سالیانه شرکت سپید ماکیان ، بازدید از شرکت سپید ماکیان
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
ای کاش میبیتونستیم سیستم درستی در زمینه توزیع مرغ و گوشت داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
وقتی در بزرگترین زنجیره شون این همه مشکلات اساسی وجود داره وای به نهاد های کوچیک تر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
وقتي من مدت هاست دارم از عدم توزيع مناسب گوشت و محضصولات غذايي ميگم ميدونم كه اين شركت ها مشكل دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
براي چي ايران با اين همه نخبه بايد در مساله توزيع اين همه مشكل داشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
0
ابهامات چی بود؟ اینکه یه کارخونه خانوادگی اداره میشه؟
مدیر پایگاه

سلام 
مخاطرات تولید در مقیاس بالا با عدم حساسیت نظارتی و سطح شفافیت ناکافی 


ارتقا شفافیت مالی ،مالیاتی و بیمه 


بررسی وضعیت اثرگذاری تولید بر محیط زیست شکننده گیلان


برخی شائبه ها نظیر حضور یک نماینده مجلس خاص در برخی از بازدیدهای مقامات و مدیران


...... 


ضمن آرزوی موفقیت برای مدیران و سهامداران سپید ماکیان ، باید متذکر شد که رسانه چشم بینای توسعه واقعی است

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین