پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۱۰۴۵۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
اصلاح مداوم بازار بورس دیگر همگان را به این نتیجه رسانده که افسار بازار سرمایه در دست کسانی است که آن را هدایت می‌کنند و در عمل این اصلاحات مداوم تحت تاثیر المان‌های اقتصادی نیست.
شعار سال: مدتی است که بازار بورس تحت تاثیر نوسانات مدیریتی و شخصی روز‌های قرمز زیادی را سپری می‌کند و در این راستا عده زیادی از مردم که بازار سرمایه را به عنوان راهی مناسب برای حفظ نقدینگی خود برگزیده بودند، به شدت متضرر شدند.
به نظر می‌رسد بازار بورس ایران بیش از اینکه تحت تاثیر المان‌های اقتصادی باشد با دستور آقایان بالا و پایین می‌شود و این کاهش و افزایش بسیار زیاد، سرمایه‌های مردمی را روانه جیب مسئولان می‌کند.
از سوی دیگر اوراق بهادار شرکت‌های دولتی که تحت عنوان‌های مختلف همچون دارا یکم و دوم ارائه شد، در ابتدا با نمایان کردن سود‌های بالا مردم را ترغیب به خریداری کرده، اما اکنون می‌بینیم سهام پالایشی عرضه شده توسط دولت پس از ۴۰ سال به صورت منفی عرضه شد.
همه این موارد نشان دهنده سیاست‌هایی است که دولت با استفاده از آن‌ها قصد دارد کسری بودجه و دارایی‌های خود را از جیب مردم تامین کند و در این میان عده زیادی سرمایه‌های خود را از دست داده اند.

سهامداران شرکت‌های ورشکسته تعیین کننده ارزش اوراق بهادار در بازار سرمایه
ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: برخی از نویسندگان غربی بورس را به نام قمارخانه معرفی می‌کنند، یک شرکت بسیار عظیم آمریکایی با سرمایه‌ای حدود ۱۵۰ میلیارد دلار از سود سرمایه داری قمارخانه استفاده کرده و اقدام به راه اندازی اولین شرکت بورسی کرد.
وی افزود: به این ترتیب که در ابتدا بخشی از سهام خود را گران کرد، عده زیادی بدون اطلاع از پشت پرده ماجرا اقدام به خرید سهام شرکت مذکور کردند، این افزایش تا جایی پیش رفت که متوجه شد دیگر متقاضی برای خرید وجود ندارد.
این استاد اقتصاد ابراز کرد: در این شرایط عرضه سهام خود را متوقف کرد، سهام شرکت سقوط کرد و نهایتا ورشکست شد، اگرچه باز هم می‌تواند سهام خود را خریداری کرده تا در بازار کم شود و، چون سود آن زیاد است افراد برای خرید آن تشویق می‌شوند.
رزاقی تصریح کرد: در این حالت مردم گذشته این شرکت را فراموش کرده و به سهام سودآور آن توجه می‌کنند، مسئولان شرکت خود تعیین کننده ارزش سهام هستند.
وی ادامه داد: این شرایط در صورتی کنترل می‌شود که ناظران مخالف این سیاست باشند، اما زمانی که ناظر خود موافق این عملکرد است، دیگر نمی‌توان آن را مهار کرد.
این استاد اقتصاد اذعان کرد: در ایران کشور‌هایی که سهام خود را عرضه می‌کنند، غالبا ورشکسته هستند و بدهی‌های زیادی دارند، زمانی که ارزش سهام یک شرکت بالا می‌رود در نتیجه آن سود تولید بالا می‌رود.

تبدیل یک شبه شرکت‌های کوچک به غول‌های تجاری با هدایت بازار بورس
رزاقی عنوان کرد: در این صورت سرمایه گذاری در بازار سرمایه یک شرکت کوچک را تبدیل به یک شرکت بزرگ می‌کند، در این شرایط که سهام یک کارخانه ورشکسته به یکباره بالا می‌رود عمدتا مردم از اصل ماجرا خبر ندارند.
وی یادآور شد: در بالا رفتن ارزش سهام این شرکت عوامل مختلفی دخیل هستند، در ابتدا صاحبان شرکت که با دریافت وام اقدام به خرید سهام خود کرده و به دنبال آن ارزش سهام بالا می‌رود.
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت که با مالیات کشور را اداره می‌کند و در واقع با این روش برای خود درآمد کسب کرده و سبب جمع آوری قدرت خرید و تقاضا می‌شود و بازار را متعادل می‌کند.
رزاقی تاکید کرد: در دریافت مالیات مستقیم به نسبت درآمد شخص و مصارف بالا باید مالیات بیشتری هم پرداخت کند، این حالت علاوه بر کنترل فاصله طبقاتی، تورم را نیز مهار می‌کند.
وی افزود: به طور کلی دولت سود اندکی به تولیدکنندگان پرداخت می‌کند، اما فعالیت‌های دلالی و پنهان سود‌های هنگفتی به همراه دارد، در این شرایط غالب واحد‌های تولیدی به سمت ورشکستگی حرکت می‌کنند.
این استاد اقتصاد عنوان کرد: در این حالت دولت به دلیل اینکه از ثروتمندان مالیات دریافت نمی‌کند، به طبع آن از تولید حمایت نمی‌کند و با تمام توان در ورشکستگی واحد‌های تولیدی کمک می‌کند.

استقراض از بانک مرکزی به تنهایی پاسخگوی نیاز‌های دولت نیست
رزاقی متذکر شد: در این شرایط بانک‌ها به جای وام‌های خود دارایی واحد‌های تولیدی را مصادره و به پول نقد تبدیل می‌کند، سپس دارایی‌های مردم را روانه فعالیت‌هایی که سودآوری بالایی دارند، می‌کند.
وی ادامه داد: در این شرایط تولیدکنندگان به جای انجام فعالیت‌های تولیدی ترجیح می‌دهند وارد بازار سرمایه شده و با اتخاذ سیاست‌هایی سود‌های کلان به جیب بزنند و این تولید کشور است که مظلوم واقع شده است.
کارشناس مسائل اقتصادی ابراز کرد: دولت در روش‌های دیگر درآمد‌های خود را با استقراض از بانک مرکزی و استفاده از سپرده‌های مردمی در بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی تامین می‌کند.
رزاقی بیان کرد:، اما این راه به تنهایی تامین کننده نیاز دولت نیست بنابراین در مراحل مختلف دارایی‌های دولت را در قالب اوراق بهادار به فروش می‌گذارد، در این شرایط اوراق باید سودآور باشند تا مردم تمایل برای خرید داشته باشند.
وی یادآور شد: در این حالت دولت به طور تصنعی سهام هر شرکت دولتی که ورشکسته است، در بازار ارائه می‌کند و به صورت ساختگی قیمت را بالا می‌برد، بنابراین با کم شدن سود سپرده بانکی و افزایش سود سهام مردم اقدام به خرید می‌کنند.

عملیات‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی دولت، عامل گمراهی مردم در بازار سرمایه
این استاد اقتصاد تصریح کرد: عملیات رسانه‌ای و تبلیغ دولت سبب گمراهی مردم می‌شوند، در ابتدای خرید سود قابل توجهی عاید مردم می‌شود که در بانک‌ها میسر نبود، اما در بازه‌ای از زمان سرعت خرید این اوراق به دلیل افزایش قیمت کاهش می‌یابد.
رزاقی اظهارکرد: در این حالت بازار سیگنال دریافت می‌کند و مردم عادی قادر به درک این سیگنال‌ها نیستند، اما اداره کنندگان بورس می‌دانند که در این زمان باید سهام را به قیمت بالاتری بفروشند و در این حالت شرکت سود کلانی به جیب می‌زند.
وی افزود: گاهی گردانندگان این وضعیت شرکت‌ها هستند، اما امروز می‌بینیم دولت با این روش سرمایه‌های مردم را از جیب آن‌ها خارج می‌کند.
کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: ۷۵ درصد بودجه دولت توسط همین شرکت‌های ورشکسته بلعیده می‌شود و سودی برای دولت ندارند، مقصر اصلی خود دولت است که مدیرانی بی لیاقت با حقوق‌های نجومی در راس امور قرار داده است.
رزاقی اذعان کرد: دولت فکر می‌کند فرصت دارد و مردم را آگاه نمی‌کند، حال آنکه همه سرمایه مردم با سیاست هماهنگی شرکت‌ها و دولت چپاولف می‌شود و عده زیادی همه سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند.

عدم مدیریت صحیح مدیران، ظرفیت‌های عظیم بازار سرمایه را نابود کرده است
حسین اکبری فرد مدیر تالار منطقه‌ای بورس کرمان در این خصوص به خبرنگار راه آرمان گفت: قدیمی تر‌های بورس شامل افرادی که بیشتر از ۶ ماه در بازار بورس فعالیت می‌کنند، زیان کمتری متحمل شدند، اما افرادی که از ابتدای سال جاری سرمایه خود را روانه بازار بورس کردند، به شدت متضرر شدند.
وی افزود: همانگونه که مسئولان ما سایر ظرفیت‌های اقتصاد را به درستی مدیریت نمی‌کنند، از ظرفیت بازار سرمایه که می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد ایران و دنیا باشد، به درستی استفاده نکردند.
مدیر تالار منطقه‌ای بورس کرمان بیان کرد: در اغلب کشور‌های دنیا تامین مالی اکثر بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد، در یک مدت زمانی در گذشته مسئولان ما از این بازار غافل شدند و از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی و سایر سرمایه گذاری‌های مردم استفاده نکردیم.
اکبری فرد عنوان کرد: زمانی که سیاست‌ها به سمت توجه به بازار سرمایه حرکت کرد، این بازار با مدیریت نادرست مسئولان مواجه شد، افزایش شاخص‌ها در کوتاه مدت به شیب بسیار تند به درستی بیان گر مدیریت غیر اصولی این بازار بود.

سود‌های فوق نرمال و ریزش‌های کنونی بازار سرمایه، دارایی مردم را نشانه گرفته است
وی یادآور شد: اگرچه ریزش‌های کنونی هم به هیجانات غیر معقولی که در سال گذشته و اوایل سال جاری بازار بورس تجربه کرد، باز می‌گردد، این هیجانات روند بد و سود فوق نرمالی را برای مردم ایجاد کرد.
مدیر تالار منطقه‌ای بورس کرمان ابراز کرد: به دنبال آن انتظارات مردمی افزایش یافت، در حالیکه عمق بخشیدن به بازار محقق نشد و ریزش‌های متعددی در بازار ایجاد شد.
اکبری فرد اذعان کرد: اگرچه می‌توانستیم با مدیریت بازار ریزش‌ها را کنترل کرده تا بازار شرایط این چنینی را تجربه نکند، سوء مدیریت مسئولان مسبب شرایط کنونی بازار سرمایه است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت توجه بیشتر به بازار سرمایه و اصلاح مدیریت می‌توان با انجام اصلاحاتی در بازار بورس و پس از آن مرحله تثبیت، روند منطقی رشد خود را بازار سرمایه در پیش گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۶۴۹۵۹، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
دولت بعداز اینکه درامد خودش رو در بورس بدست اورد دیگه براش مهم نبود چه کسی داره ضرر میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
واقعا بازاري كه ميتونست سرمايه از دست رفته خيلي از عزيزان رو برگردونه الان درگير يه نگاه شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
اين ها از گمراهي مردم بيشترين سو استفاده هارو كردن و پولشون رو دزديدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین