پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۹۶۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
بازار گوشت قرمز حال و روز خوبی ندارد و اگر امروز چاره ای اندیشیده نشود در چند ماه آینده با از بین رفتن چرخه تولید و یا کم شدن عرضه دوباره تب بازار و سناریوهای همیشگی مانند برخی دیگر از اقلام را شاهد خواهیم بود.
شعار سال: در چند ماه اخیربازار مواد پروتینی شرایط خاصی را تجربه کرد و گوشت مرغ و تخم مرغ افزایش قابل توجه را به خود دید هر چند که دوباره با کاهش رو به رو بود، اما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز قیمت‌های کنونی قابل توجه است؛ البته گوشت قرمز بیشتر از یکسال است که از قافله تورمی جا ماند و نزدیک به یک ماه پیش این افزایش قیمت‌ها در گوشت قرمز نیز مشاهده شد.

*اگر بازار اینگونه پیش برود مجبوریم تمام دام‌های خود را بفروشیم

البته بازار گوشت قرمز جدال قدرت خرید مردم و تولید کننده‌ای که تولیدش ضرر ده شده خواهد بود، جدالی که در دراز مدت می‌تواند تولید در این زمینه را به نیستی بکشد، ولی الله کریمی اظهار کرد: من بیش از ۵۰ سال است که مشغول به دامداری هستم و همیشه داشتی و پرواری را در کنار هم پرورش داده و علاوه بر تولید گوشتریال شیر و محصولات آن را نیز تولید می‌کنم.

این پرورش دهنده دام سنتی ادامه داد: چند ماه قبل تعداد زیادی از دام‌های خود را فروختم چرا که دیگر شرایط نگهداری آن را نداشتم چرا که آذوقه و خوراک دام به شدن با افزایش قیمت رو به رو بود و برخی از آن‌ها تا سه برابر افزایش قیمت داشت.

وی افزود: دامپروری و شاید به طور کلی این نوع کار‌های تولیدی ریسک بالایی دارد و ممکن است بیماری یا اتفاقات طبیعی و یا بی دقتی کارگر ضرر زیادی را وارد کند ما این ریسک‌ها را پذیرفته ایم، اما اینکه محصولی که تولید میکنیم را با قیمت کمتری در بازار بفروشیم، شرایطمان را سخت کرده است.

کریمی ادامه داد: در سال‌های قبل بخشی از علوفه خود را با کشاورزی تامین می‌کردیم که امروز با خشکسالی این نیز مقدور نیست و باید همه را خریداری کنیم که هر روز هم قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

ولی الله کریمی بیان کرد: اگر شرایط به این شکل پیش برود ما مجبوریم تمام دام‌های خود را بفروشیم چرا که در این شرایط تولید گوشت قرمز به صرفه نیست؛ در قسمت گوسفندان داشتی نیز برای ما در کنار پرواری صرفه داشت که در آن زمینه نیز مشکلات زیادی پیش آمد.

*کسادی بازار قصابی‌های زیادی را تعطیل کرده است

به خوبی مشکلاتی که در تولید وجود دارد مشخص است چرا که قیمت فروش در گوشت قرمز همراه با تورم رشد نکرده البته این در حالی است که بازار نیز برای مصرف کننده حال خوشی ندارد عبدرضا آقاجانی اظهار کرد: نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته تقریبا سه برابر شده است از این طرف هم مردم قدرت خرید ندارند.

نائب رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر دام در بازار وجود دارد و  دامدارن به اجبار بخشی از دام خود را برای تهیه آذوقه به فروش می‌رسانند و از طرفی خرید‌های مردم به شدت کاهش پیدا کرده است؛ البته با این قیمتی که دامدار به فروش می‌رساند هم مسلماً با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد.

وی افزود: من حدود ۵۰ سال است که در این صنف فعالیت می‌کنم، همیشه بازار رونق بهتری داشت و با توجه به افزایش تعداد رستوران‌ها و تالار‌ها در اصفهان وضعیت بازار بهتر می‌شد، اما در دو سه سال اخیر شرایط تغییر کرد و حتی برخی از واحد‌های صنفی تعطیل کردند.

آقاجانی عنوان کرد: تعداد زیادی از واحد‌های صنفی قصابی پروانه‌های به دلیل کساتی بازار در سال گذشته و امسال پروانه خود را باطل کردند.

*۷۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود

حسین ایران دوست اظهار کرد: میزان تولید گوشت قرمز در استان اصفهان در سال حدود ۷۰ هزار تن است که این مقدار مجموع گوشت قرمز دام‌های سبک و سنگین است.

معاون بهبود محصولات دامی جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: از این میزان تولید ۳۵ درصد را دام سبک و ۶۵ درصد را گوشت دام سنگین تشکیل می‌دهد و همیشه صادر کننده گوشت قرمز به بیرون استان بوده و به خاطر اینکه ذائقه مردم استان بیشتر مصرف گوشت قرمز دام سبک است وارد کننده گوشت قرمز دام سبک به استان هستیم.

وی افزود: تورمی که در همه زمینه اتفاق افتاد در دام نیز طبیعتاً اتفاق افتاد که بخشی از آن ناشی از افزایش هزینه‌های کارگری، افزایش قیمت ایاب و ذهاب، افزایش قیمت دارو و واکسن، افزایش هزینه علوفه و همچنین سه قلم نهاد اصلی وارداتی جو، ذرت و کنجاله سویا نیز در این افزایش تاثیر گذار بوده است.

ایراندوست عنوان کرد: همچنین اندک گزارش‌هایی که از قاچاق دام ارائه شده نیز به دلیل اینکه جو روانی در جامعه ایجاد می‌کند، کمی باعث افزایش قیمت شده است.

ایراندوست ادامه داد: تا هفته گذشته گوشت قرمز جزء سه محصول تنظیم بازاری سبد پروتینی نبود و گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر خام در این سبد قرار داشت، اما اخیراً مصوبه تنظیم بازار مدیریت قیمت گوشت قرمز نیز شامل شده است.

حسین ایران دوست ادامه داد: در تابستان سال گذشته قیمت دام زنده ۴۴ تا ۴۷ هزار تومان بود، اما به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کم بوده و یا اینکه عرضه زیاد بوده است این قیمت تا ۳۸ هزار تومان نیز کاهش پیدا کرده است و در سال گذشته قیمت گوشت قرمز تا ۱۱۰ هزار تومان نیز عرضه شد.

معاون بهبود محصولات دامی جهاد کشاورزی اصفهان بیان کرد: اگر تورم در جامعه را نیز در این یکسال  ۲۰ درصد در نظر بگیریم این قیمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ می‌رسد که هم اکنون نیز گوشت قرمز در این محدوده قرار دارد.

ایراندوست ادامه داد: البته اینکه خریدار قدرت خرید ندارد نیز در جای خود قرار دارد و در نقطه مقابل نیز تولید کننده نیز وقتی که تورم در کل جامعه اتفاق می‌افتد و شما بخواهید بخش کوچکی از جامعه را اجازه ندهید آین تورم در محصولش اثر گذار باشد این تولید کننده را ضعیف و آرام ارام حذف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما نگرانی داریم از یک طرف مصرف کننده توان خرید ندارد و این عدم توان باعث می‌شود در قدم اول سلامت مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین وقتی مصرف کننده قدرت خرید نداشته باشد محصول روی دست تولید کننده نیز می‌ماند.

حسین ایراندوست گفت: در سمت دیگر نیز که تولید کننده قرار دارد و اگر تولید کننده شرایط بازار به شکلی باشد که محصولش گران تولید شود، اما مجبور باشد با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده به فروش برساند، ارام ارم از تولید حذف می‌شود.

معاون بهبود محصولات دامی جهاد کشاورزی اصفهان اذعان کرد: در پرورش دام سبک در استان عمدتا تولید کنندگان سنتی هستند و شاید کمتر از ۵ درصد تولید کنندگان دام سبک به صورت صنعتی کار می‌کنند، اما در دام سنگین شرایط متفاوت است و عمده دامداری‌ها صنعتی است؛ در استان در سال ۹۸ بیش از ۳ میلیون ۴۶۰ هزار دام سبک داشته و ۵۹۶ هزار دام سنگین و بیش از ۱۰ هزار نفر شتر داشتیم و مجموعا بیش از ۸ میلیون واحد دامی سبک و سنگین در استان فعال است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۹۷۳ دامداری صنعتی شیری و گوشتی در استان وجود دارد و ۲۲ هزار ۶۸۷ دامداری سنتی و نیمه صنعتی در استان فعال است.

ایراندوست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برای حمایت از تولید کنندگان جو، ذرت و سویا به صورت یارانه‌ای داده می‌شود و در حالی که قیمت جو در بازار حدود بین ۴ تا ۵ هزار تومان است، اما همین قلم توسط سیستم بازار گاه جهاد با قیمت زیر ۲ هزار تومان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

حسین ایراندوست گفت: برای دام‌های صنعتی نیز تهسیلاتی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و در مواقعی که قیمت افت کند ورود پیدا کرده و اگر این افت ادامه پیدا کند خرید حمایتی از تولید کننده انجام خواهد شد.

بدون شک تولید کنندگان دامی به حمایت بیشتر نیاز دارند و همچنین باید برای بالا بردن قدرت خرید و با بسته‌های حمایتی و بن‌های خرید برای مردم در بازار گوشت قرمز نیز چاره‌ای اندیشید چرا که خرید گوشت قرمز برای مردم برای حفظ چرخه تولید و همچنین سلامتی عامل مهم و اساسی است.

به نظر می‌رسد اگر امروز برای این بازار چاره‌ای اندیشیده نشود در چند ماه گذشته حتی اگر قدرت خرید مردم و مصرف کننده نیز افزایش پیدا کند با از بین رفتن چرخه تولید و یا کم شدن عرضه دوباره تب بازار و سناریو‌های همیشگی مانند برخی دیگر از اقلام را شاهد خواهیم بود که بهتر است این اتفاق امروز حل شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از راه دانا، تاریخ انتشار: ۲۶ آبان  ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۶۷۳۴۳،   www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
مردم همه با هم به این نتیجه رسیدن که گوشت قرمز برای سلامتی مفید نیست و باید از سبزی ها استفاده کنن
#روحانی هفته بعد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
گوشت قرمز در ایران خیلی وقته به معضل تبدیل شده و فقط و فقط باید یقه جهاد رو گرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
الان مردم ايران دارن شكم هاشون رو دستمال مي بندن و روزي يك وعده غذا ميخورن گوشت كجا بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
گوشت قرمز بین مرفهین خریدار داره ولی بین قشر متوسط و ضعیف دیگه خریدار نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین