پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۵۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
دراین بین اما هیچگونه نظارت دقیق و کارشناسی بر روی تولیدات تحویلی این سازندگان به پیمانکاران و کارفرمایان نفتی صورت نمی‌گیرد تا جاییکه بسیاری از کارشناسان همراهی کارفرمایان برخی از پروژه‌ها ...
شعار سال: طی سا‌لهای گذشته، تعداد بسیاری از سازندگان تجهیزات نفتی از یک تولید کننده به یک وارد کننده بدل شده اند و سعی دارند با واردات کالای چینی بی کیفیت و بهره گیری از این تجهیزات در سفارشات خود، به سود بیشتری دست یابند. دراین بین، اما هیچگونه نظارت دقیق و کارشناسی بر روی تولیدات تحویلی این سازندگان به پیمانکاران و کارفرمایان نفتی صورت نمی‌گیرد تا جاییکه بسیاری از کارشناسان همراهی کارفرمایان برخی از پروژه‌ها با این سازندگان را نوع جدیدی از تعاملات فی‌مابین و البته سودآور ارزیابی می‌کنند.
براساس این گزارش، طی چند سال گذشته سازندگان تجهیزات نفتی با داشتن مجوز‌های واردات کالای بی‌کیفیت "چینی" (به بهانه‌های مواد اولیه ساخت) نه تنها به کیفیت تمام شده طرح‌ها لطمه می‌زنند بلکه در درازمدت خود به TRADER و بازرگان تبدلیل می‌شوند.
البته با این تفاوت که قبلا صاحب کالا و سرمایه گذاران (کارفرمایان) مستقیما نظارت بر کار بازرگان را داشته و بازرگانان (وارد کنندگان و نمایندگان شرکت‌های خارجی) از هیچ نوع حمایتی برخوردار نبوده و در رقابتی فنی- مالی برنده مناقصات می‌شدند. اما در حال حاضر کارفرمایان نوعی دیگر از تعاملات را تجربه می‌کنند به نحویکه بسیاری از کارشناسان معتقدند: در حال حاضر اغلب کارفرمایان لاجرم از نعمت رقابت سالم سازندگان برخوردار نمی‌باشند.
این درحالی است که به گفته امیر دیوان بچاری مدیر اجرایی پروژه NGL ۳۲۰۰ و مدیرعامل اسبق شرکت پالایش گاز یادآوران، عدم نظارت صحیح، عدم ایجاد بانک اطلاعاتی کاربردی، عدم احاطه سیستم‌های نظارتی بر ابعاد و توان ساخت داخل و گسیل روز افزون بخشنامه‌های متعدد دولتی در خصوص جلوگیری از ورود کالای صنعتی از خارج با تمسک به اعلام آمادگی سازندگان داخلی، چنانچه تدقیق، برنامه ریزی، درایت و تفکر لازم را بهمراه نداشته باشد، و چنانچه رانت و پارتی و توصیه و ... را یدک بکشد، موجبات تبدیل برخی از سازندگان به بازرگانان و TEADER‌های جدید می‌شود.
به عقیده وی، اولین سنگری که در جبهه حمایت از ساخت داخل، بصورت فعال عمل می‌کند، البته پس از مدیران دلسوز پروژه ها، وزارت صمت است. کم کم سازندگان داخلی قدرتمند می‌شوند واغلب پس از اعلام توانایی ساخت یک قطعه / کالا توسط سازنده داخلی، اقدامات لازم با حمایت مبادی ورودی و نیز وزارت صمت، جهت جلوگیری از ورود نوع مشابه خارجی آن به کشور را آغاز نموده و مصوبات مربوطه ابلاغ می‌شود. بسیار پیش آمده که برای صدور مجوز ثبت سفارش، استعلام تلفنی از سازندگان داخلی رسته مورد نظر از سوی کارشناسان وزارت صمت، مبنای تصمیم گیری برای صدور یا عدم صدور مجوز لازم قرار می‌گیرد. این یعنی اقتدار سازنده. این یعنی حاکمیت سازنده و سرویس دهنده. این یعنی شاید آینده‌ای درخشان‌تر و افقی روشن‌تر در انتظار پیشرفت ساخت داخل باشد؛ و البته الحق و والانصاف که بسیاری از سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان نیز در این صحنه خوش درخشیده اند و دامنه فعالیت‌های خود را با اطمینان از حمایت صورت پذیرفته، گسترش دادند. اما وجه دیگر این تعامل، صاحبان پروژه‌ها، صنایع تولیدی و مصرف کنندگان می‌باشند. اقتدار سازنده بعنوان سرویس دهنده به مدیران طرح هاو پروژه‌های کلان کشور، تعامل جاری و تعریف شده کارفرما- پیمانکار حاکم بر مراودات فی‌مابین را دچار تغییرات می‌نماید.
امیر دیوان افزود: امروز سازندگان داخلی تقریبا هیچ کالایی را برای ساخت داخل غیر ممکن نمی‌دانند و این انحصار طلبی ما می‌توانیم‌های بی حدو وصف، در آینده‌ای نه چندان دور، عمر مفید بهره برداری از سرمایه گذاری‌های پروژه‌های ملی و بیت المال که هم اکنون بدلایل تحریم‌های ظالمان چند برابر نیز شده است را بدلیل عدم رعایت کیفیت مقبول، بسیار کوتاه خواهد نمود.
این مدیر اجرایی ابراز امیدواری کرد تا سرفصل‌های بررسی، ارزیابی، و احراز توانایی سازندگان و نیز نظارت بر عملکرد سازندگان همراه با دریافت بازخورد کار ایشان از کارفرمایان، با راه اندازی سامانه‌ای مناسب، نه تنها ضامن رسیدن به اهداف بلند تقویت و اعتلای صنعت داخلی باشد که جایگاه کارفرمایی_ پیمانکاری بعنوان ضمانت سرمایه گذاری به موقع و موثر را نیز خدشه دار ننموده و از طرفی دیگر موجب شود سرمایه بیت المال در دراز مدت اتلاف نشده و از رانت و حیف و میل آن توسط افراد سودجو جلوگیری بعمل آید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نفتی‌ها، تاریخ انتشار: 3 آذر1399، کد خبر: 39612،  www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
در زمینه نفت هم رانت های زیادی وجود داره و هرکسی در این زمینه دلش میخواد از این رانت ها بهره مند باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
امیدوارم به کشوری دست پیدا کنیم که بتونیم دیگه ازش حرفی درباره پشت پرده نزنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین