پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۸۵۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
بستر اینستاگرام در حالی محل جولان شاخ‌های اینستاگرامی شده بود که اکنون پویشی برای بلاک کردن این افراد به راه افتاده است، اما آن‌ها واکنش عجیبی نسبت به این موضوع داشتند.
شعار سال: در گذشته نه چندان دور سلبریتی را فقط به هنرپیشه‌ها، ورزشکار‌ها و شاید چند سیاستمدار شناخته‌شده نسبت می‌دادند. اما با آمدن شبکه‌های اجتماعی و پدید آمدن ابزار‌های دیده شدن کم‌کم این واژه تغییر معنا داد. حالا هر شخصی می‌تواند با ساختن کلیپ و جلب توجه‌ها برای خود فالوور جمع کند و به فردی شناخته‌شده تبدیل شود. اما در این میان برخی از این افراد با رفتار‌هایی ناهنجار توجه می‌خرند. یکی با ترکیبی‌خوردن، یکی با فحش دادن، دیگری با رفتار‌هایی خارج از عرف، آن دیگری با خلاف فرهنگ عمل کردن. بعد همین افراد که با هم دور از چشم دنبال‌کنندگان‌شان در تماس هستند، چند دعوای زرگری به راه می‌اندازند و فالوور جمع می‌کنند. وقتی هم که به هدف‌شان رسیدند، با راه‌اندازی سایت‌های شرط‌بندی به کسب درآمد می‌پردازند. در حقیقت از توجه مخاطبان‌شان پول در می‌آورند.

پول، دیوانگی، جنون دیده شدن تنها دلیل بروز پدیده شاخ‌های اینستاگرامی نیست، چرا که با افزایش دنبال‌کننده‌ها آن‌ها صاحب یک شغل پر درآمد هم شده‌اند. بسیاری از این افراد بیش از یک میلیون نفر دنبال‌کننده دارند اتفاقی که شاید برای بسیاری از بازیگران، سیاستمداران و حتی فوتبالیست‌ها هم آرزو است. داشتن یک میلیون دنبال‌کننده یعنی جذب آگهی روزانه؛ آگهی‌های میلیونی و درآمد‌های خاص. حالا این افراد، نقش ویژه‌ای در تبلیغات بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها دارند، ایده و نظر می‌دهند و با کمک مشاوران سمت و سوی تبلیغات در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی را هم تغییر داده‌اند.

اما چه عواملی باعث می‌شود که برخی کاربران رفتار‌های نامتعارفی در اینستاگرام از خود بروز دهند؟ چرا اینستاگرام یا سایر شبکه‎های مجازی در کشور ما، هویت دیگری به خود می‌گیرد و کاربران تقریبا بدترین استفاده از این شبکه‎ها می‎برند؟ از نگاه روان‌شناسان، انسان‌ها دوست دارند مورد توجه و تحسین دیگران قرار گیرند و این موضوع در همه انسان‌ها جدا از سن، جنسیت، فرهنگ و نژاد آن‌ها مشترک است.
محدثه کریمی، روانشناس و رفتارشناس اجتماعی در این خصوص می‌گوید: فضای مجازی این فرصت را برای افراد مهیا می‌کند تا خود را نشان بدهند، حالا این نشان دادن دو جنبه مثبت و منفی دارد که متاسفانه جنبه منفی فضای مجازی طرفداران بیشتری دارد. متاسفانه مردم نا خودآگاه به شاخ‌های مجازی پر و بال می‌دهند.
کریمی درباره اینکه شاخ‌های مجازی به الگوی نوجوانان و جوانان تبدیل شده، می‌گوید:امروزه شاخ‌های مجازی در ظاهر و رفتار نوجوانان و جوانان تاثیر بسزایی گذاشته است. این افراد تصویری از خود در فضای مجازی نشان می‌دهند که آنگونه نیستند.

او می‌گوید: فرهنگ‌سازی و تربیت درست خانواده‌ها می‌تواند جلوی یک پدیده نوظهور را بگیرد. فضای مجازی یک فرصت است نه تهدید!

این روانشناس اجتماعی که معتقد است شاخ‌های اینستاگرام می‌توانند با اشتراک مطالب مورد نظر افراد شبیه به خود را پیدا کنند و باند‌های بزرگی تشکیل دهند درباره ویژگی آن‌ها توضیح داد: «شاخ‌های اینستاگرام» افرادی هستند که استعداد‌های آن‌ها در دوران کودکی و یا نوجوانی به جای تایید شدن از سوی خانواده همیشه سرکوب شده و در بزرگسالی استعداد‌های خود را به شکلی نامطلوب در این فضا‌ها تخلیه می‌کنند. از طرفی دیگر ممکن است خانواده‌ها از نظر تربیتی بیش از حد فرزندان خود را آزاد گذاشته باشند که این روش تربیتی هم در شکل‌گیری شخصیتی فرد تاثیر نامطلوبی داشته و موجب بروز هر رفتاری از سوی او می‌شود.
اما برای جلوگیری از گسترش فرهنگ‌های نادرست و خطر‌های ایجاد شده در فضای مجازی، مدتی است که پلیس فتا دست به کار شده است. سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای ناجا در همین زمینه درباره فعالیت برخی از صفحات پرطرفدار اینستاگرامی در حوزه مدلینگ و ... که اصطلاحا با عنوان شاخ‌های اینستاگرامی شناخته می‌شوند، گفت: سال گذشته طرحی را در پلیس فتا آغاز کردیم که در پی آن تذکرات لازم به این افراد داده شده و نکاتی را به آنان مطرح کردیم.

سردار مجید درباره فعالیت برخی از این صفحات در تبلیغ صفحات شرط بندی و قماربازی نیز گفت: «این افراد در حوزه رصد و شناسایی پلیس هستند و اگر تخلفی کنند با هماهنگی دستگاه قضایی با آنان برخورد خواهد شد».

او درخصوص این که آیا با مواردی نیز برخورد شده است، گفت: «مواردی بوده که این افراد احضار هم شده‌اند که درباره برخی از این افراد تغییر رفتارهایشان ناشی از برخورد با آن‌ها بوده است». البته این موضوع که چقدر این برخورد‌ها مبنای قانونی دارد و آیا در قانون فضای مجازی، جایی برای این برخورد‌ها در نظر گرفته شده است نیز جای سوال دارد.
واقعیت آن است که آموزش درست استفاده از فضای مجازی داده نشده است و به همین دلیل، جامعه در برخورد با این فضا با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‎است. افرادی با عضویت در این فضا مشکلاتی برای جامعه ایجاد کرده‎اند و اینک تلاش‌های دولت به منزله نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. اگر در بدو ورود این فضا به جامعه، به جای فیلترینگ و بستن راه‎های مختلف، هزینه برای آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی صرف می‌شد، به احتمال زیاد، کمتر با این مشکلات روبه‌رو بودیم و خیلی از اتفاقات ناگوار در کشور اتفاق نمی‌افتاد.
گرچه بیشترین نقش در این ماجرا به ظاهر به عهده همین شاخ‌های مجازی است، اما سوی دیگر ماجرا کسانی‌اند که دنبال‌کننده‌های این افراد هستند. پرواضح است که در بسیاری از کشور‌های دیگر هم چنین افرادی وجود دارند، اما تلخی ماجرا آنجا است که بدانیم در کمتر جایی می‌توان دید که این افراد دارای دنبال‌کننده‌های میلیونی هستند!
به این مفهوم که خود جامعه است که جای رشد بیشتری برای این افراد بیمار توجه شکل می‌دهد و بدتر این‌که این افراد بعد از زمانی ملاک و مرجع بسیاری از نوجوانان و جوانان برای تعیین اهدف و ارزش‌های زندگی می‌شوند. ناصر سبزیانپور روان درمانگر است و پژوهش کوتاهی در رابطه با دنبال‌کننده‌های این افراد داشته است. نتایج تحقیق او هم جالب توجه است. او دنبال‌کننده این افراد را به سه دسته تقسیم کرده، دسته اول شامل افرادی است که صرفا برای خندیدن آن‌ها را دنبال می‌کنند که این خود نشان از بی‌حوصلگی جامعه برای موضوعات جدی و مهم زندگی دارد.
دسته دیگر آمال‌ها و آرزوهای‌شان را در این افراد دنبال می‌کنند که احتمالا خودشان مبتلا به اختلالات روانی هستند و دسته بعدی هم مدام به این افراد فحاشی می‌کنند، آن‌ها را دنبال می‌کنند و از سویی رکیک‌ترین الفاظ را برایشان به کار می‌برند. باید گفت این دسته نیز آمال‌ها و آرزوهایشان چیزی بیش از آن فرد نیست و، چون خودشان نتوانسته‌اند به هر طریقی دیده شوند آن‌ها را مورد تهاجم قرار می‌دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۶۳۴۹، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
United States of America
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
این شاخ های مجازی مشکلدار به کنار چرا چندین میلیون ادم فالو و دنبالشان میکننن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
این شبکه مجازی رسانه بسیار بدی برای تربیت نسل جدید شده تا جاییکه رو خانواده ها هم اثر منفی گذاشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
اتفاقا اون قدر ها هم سرنوشت مبهمی ندارن ماشالله مردم از ریز زندگی هاشون با خبرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
من نمیدونم مردمی که این هارو قالو دارن فازشون چیه و از خودشون خجالت نمیکشن که محتوای این هارو به خورد خودشون میدن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین