پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۵۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: با توجه به افزایش ۳ برابری هزینه‌های تولید نسبت به سال قبل، قیمت انار بالا رفته است.
شعار سال: مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به دلایل گرانی انار اظهار کرد: تولید انار همانند برخی میوه‌های دیگر تحت تاثیر شرایط جوی بهار مقداری کاهش یافت، اما آنچه حائز اهمیت است، یک سوم محصول انار به دلیل واریته‌های مخصوص قیمت آن بالای ۲۰ هزار تومان است.

او با اشاره به اینکه عموم انار‌های متداول در بازار قیمت مناسبی دارند، افزود: قیمت کنونی انار‌های درجه یک ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان و درجه دو ۷ تا ۸ هزار تومان است و در کل ۴ تا ۵ درصد تولید با قیمت‌های بالای ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

شادلو از افزایش حداقل ۳ برابری هزینه‌های تولید خبر داد و گفت: با توجه به تورم بالا، قیمت سبد پلاستیکی از ۳ تا ۴ هزار تومان به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان رسیده است و البته قیمت سایر ملزومات بسته‌بندی، جمع آوری و هزینه‌های تولید هم افزایش غیر قابل قبولی داشتند که این موضوع در بازار بی تاثیر نیست.

نایب رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: با وجود آنکه عمده انار تولیدی در بازار داخل و برای صادرات عرضه می‌شود، از این رو امکان نگه‌داری برای زمان‌های طولانی وجود ندارد.

محدودیتی در عرضه انار شب یلدا نداریم

او با اشاره به اینکه محدودیتی در عرضه انار شب یلدا نداریم، بیان کرد: عمده انار تولیدی به سبب عدم شرایط نگهداری طولانی مدت باید تا پایان آذر عرضه شوند، در غیر این صورت خسارت افت و ضایعات بالاست.

شادلو درباره اینکه آیا گرانی انار به صادرات مربوط می‌شود یا خیر؟ بیان کرد: بنابر سیاست گذاری تولید محصولات باغی، باغاتی احداث شد که طی ۳۰ تا ۵۰ سال به اوج باردهی رسیده است، آنچه قدر مسلم است سیاست گذاری کشت باغ‌های مادری به امید بازار داخل نبوده و طی سال‌های اخیر تولید بیش از مصرف داخل بوده است که بنابر سرانه مصرف حدود ۵۰ درصد محصولات باید صادر شوند.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: امسال بارندگی‌های مستمر در زمان گل دهی و بارش تگرگ منجر به خسارت شد و تا حدودی تولید را تحت تاثیر قرار داد و از طرف دیگر هزینه‌های تولید با شرایط تورم جامعه به ۳ برابر رسید که هم اکنون با توقف صادرات به بهانه تنظیم بازار داخل، دیگر هیچ کشوری حاضر به انعقاد قرارداد با ما نیست، چرا که تجار خارجی بازار اطمینان می‌خواهند که در تعهدات استمرار وجود داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران صادرات محصولات باغی را امری ضروری دانست و گفت: گرچه امسال قیمت تحت تاثیر برخی مسائل افزایش یافته است، اما به هیچ عنوان نباید اقدام به قطع صادرات کنیم چرا که فزونی تولید در آینده مشکلاتی ایجاد می‌کند.
 
تولید و مصرف محصولات باغی لازم و ملزوم یکدیگرند

او تولید و مصرف محصولات باغی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: در مواقعی که قیمت محصول کمتر از نرخ تمام شده تولید است، به رغم ریسک بالای تولید باید نگران این موضوع بود که تولیدکننده حتی جوابگوی هزینه تولید هم نیست و این موضوع در آینده مصرف‌کننده را متحمل زیان خواهد کرد.

به گفته شادلو، طی سه سال اخیر سرمای شدید بهار منجر به خشکیدگی برخی درختان انار شد که رسیدن محصول به ثمر مستلزم مدت زمان ۳ تا ۴ سال است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: در مواقعی که قیمت محصولات افزایش می‌یابد، افراد با خرید‌های هیجانی بر تشنج بازار دامن می‌زنند، اما در مجموع امسال تولید انار به طور نسبی خوب است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱۰آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۷۵۷۶۷۴۶، yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
شب یلدا؟ واقعا حس میکنم دارن باهامون شوخی میکنن ما از خدامونه زن و بچمون یادشون بره شب یلدایی هم وجود داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
وقتی تولید سه برابر بالا میره مطمئن باشید که قیمتی که میرسه دست متقاضی ده برابر میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین